Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Ratahallintokeskus haluaisi neljä raidetta Helsingin ja Tampereen välille

Ratahallintokeskus suunnittelee isoa investointia Helsingin ja Tampereen väliseen junaliikenteeseen. Jopa neljännen raiteen rakentamista on ehdotettu, jotta pääradan ruuhkat vähenisivät. Päärata on tällä hetkellä neliraiteinen Keravalle asti. Hämeen vaalipiirin kokous käsitteli asiaa tiistaina.

Ratahallintokeskus suunnittelee isoa investointia Helsingin ja Tampereen väliseen junaliikenteeseen. Jopa neljännen raiteen rakentamista on ehdotettu, jotta pääradan ruuhkat vähenisivät. Päärata on tällä hetkellä neliraiteinen Keravalle asti. Hämeen vaalipiirin kokous käsitteli asiaa tiistaina.
Kuuntele juttu

”Meillä on vahvaa toivoa siitä, että ennen vuotta 2030 saamme lisäkapasiteettia pääradalle. Neljäraiteinen rata merkitsisi jo huomattavaa parannusta pääradan ruuhkiin”, sanoo kehittämisyksikön päällikkö Jukka Ronni Ratahallintokeskuksesta.

Hämeen liiton erityisasiantuntija Harry Tastin mukaan rakentaminen keskittyy yhä runsaammin moottoriteiden eritasoliittymien kohdalle.

”Jos pääradan kapasiteettia ei saada lisättyä, liikenne moottoriteillä lisääntyy ja rakentaminen seuraa kumipyöriä.”

Ongelmia aiheuttaa pääasiassa ruuhkainen etelä, mutta ratahallintokeskus suunnittelee investointeja jo ennen vuotta 2015 myös muualle Suomeen. Työlistalla ovat Seinäjoki-Oulu- ja Luumäki-Imatra-välin kehittäminen. Pääradan Helsinki-Riihimäki-yhteyden parannustyöt ovat listalla kolmantena.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ratahallintokeskus haluaisi neljä raidetta Helsingin ja Tampereen välille”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat