Pelkästään väyliä parantamalla ei kuitenkaan saada aikaan toimivaa ja asukkaiden tarpeita täyttävää liikennejärjestelmää. Aiesopimuksessa kaupungit sitoutuvat ottamaan maankäytön suunnittelussa huomioon joukkoliikennetarjonnan siten, että uudet asuin- ja työpaikka-alueet pyritään rakentamaan hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja erityisesti raideliikenteen varteen.
”On todella tärkeää, että samalla kun sovitaan liikennehankkeista, saadaan myös selkeä sitoutuminen maankäytön kehittämiseen joukkoliikenteen kannalta myönteiseen suuntaan”, korostaa liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.
Ensimmäinen PLJ-aiesopimus allekirjoitettiin viisi vuotta sitten elokuussa 2003. Seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu on jo aloitettu. Vuonna 2011 valmistuva suunnitelma kattaa entistä laajemman alueen ja käsittää kaikkiaan 14 Helsingin seudun kuntaa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pääkaupunkiseudun liikennehankkeista tehtiin aiesopimus”