Euroopan suurin ostoskeskus avattiin Lontoossa
Lama puree jo Englannissakin, mutta kaupan johtavat nimet uskovat silti, että kuluttajien taskuissa on vielä mistä ottaa. Länsi-Lontooseen avautui Euroopan suurin kaupungin alueella oleva ostoskeskus. Runsaat 1,7 miljardia puntaa maksanut, nelikerroksinen Westfield-keskus kattaa kaikkiaan lähes 175000 neliömetriä josta 144000 neliömetriä liiketiloja. Sisällä on 96 rullaporrasta, 265 liikettä, 50 ravintolaa, punttisali, kirjasto, kylpylä ja elokuvateatteri, jossa pyörii 14 eri filmiä. Parkkipaikalla on tilaa 4 500 autolle ja keskus työllistää runsaat 7 000 ihmistä.

Lama puree jo Englannissakin, mutta kaupan johtavat nimet uskovat silti, että kuluttajien taskuissa on vielä mistä ottaa. Länsi-Lontooseen avautui Euroopan suurin kaupungin alueella oleva ostoskeskus. Runsaat 1,7 miljardia puntaa maksanut, nelikerroksinen Westfield-keskus kattaa kaikkiaan lähes 175000 neliömetriä josta 144000 neliömetriä liiketiloja. Sisällä on 96 rullaporrasta, 265 liikettä, 50 ravintolaa, punttisali, kirjasto, kylpylä ja elokuvateatteri, jossa pyörii 14 eri filmiä. Parkkipaikalla on tilaa 4 500 autolle ja keskus työllistää runsaat 7 000 ihmistä.
Keskusta suunniteltiin kymmenen vuotta, ja rakentaminen kesti viisi vuotta. Jättiläismäisen alueen suunnitelma kattoi kauppakeskuksen lisäksi myös alueen julkisen liikenteen uudelleenjärjestämisen. Kulkuyhteyksiä parannettiin muun muassa rakentamalla kokonaan uusi rautatieasema, uusi metroasema ja useita uusia bussipysäkkejä keskuksen lähettyville. Niitä tarvitaankin, jos puolen miljoonan asiakkaan viikkotavoite toteutuu.
Ulkoa Westfield ei sykähdytä muuten kuin koollaan. Parasta siinä on lainehtiva lasikatto, josta noin kolmannes on katettu ruoholla. Tarkoituksena on, että niittykukat, perhoset, linnut ja oravatkin löytävät tiensä sinne. Sisätilat ovat valkoista marmoria, graniittia ja lasia. Materiaaleista noin puolet on kierrätettyjä. Näyttävin piirre on jalkapallokentän kokoinen atrium, jossa järjestetään muotinäytöksiä, taidenäyttelyitä ja konsertteja.
Kauppakeskuksen suunnittelu tehtiin Westfield-konsernin sisäisenä projektina. Luksusbrändien kuten Diorin, Guccin, Pradan ja Tiffanyn liiketilojen suunnittelu puolestaan päätyi amerikkalaiselle Michael Gabellinille, joka on ollut mukana useissa mittavissa kauppahankkeissa.
Avajaiset sattuivat erityisen huonoon aikaan Britannian talouskasvun lipsuessa miinuksen puolelle. Siitä huolimatta Westfieldin australialais-saksalaiset omistajat ovat optimistisia. Keskuksen uskotaan houkuttelevan noin 25 miljoonaa asiakasta ensimmäisen 12 kuukauden aikana.
Erikoisliikkeet ovat saaneet avajaistarjouksena vapautuksen jopa 13 kuukauden vuokrasta. Keskikokoisen liikkeen kohdalla tämä tarkoittaa jopa 300 000 punnan arvoista houkutinta. Yli 98 prosenttia liiketiloista olikin vuokrattu avajaispäivään mennessä. Vuokrat ovat joka tapauksessa 10-15 prosenttia edullisempia kuin muissa Britannian suurimmissa kauppakeskuksissa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Euroopan suurin ostoskeskus avattiin Lontoossa”