Eläkerahaa elinkaarimallilla infran rakentamiseen
Eläkeyhtiöt haluavat investoida rahojaan infrastruktuurin rakentamiseen ja korjaamiseen. Konsulttiyritys Elron on selvittänyt uudenlaista elinkaarimallia, johon yhteyteen sopii myös infrastruktuurirahasto sijoitusinstrumentiksi eläkevakuusyhtiöille. Siitä ovat olleet kiinnostuneita kaikki keskeiset eläkevakuutusyhtiöt ja -laitokset. Ensimmäisten infrarahastojen odotetaan syntyvän jo ensi vuoden alkupuolella.

Eläkeyhtiöt haluavat investoida rahojaan infrastruktuurin rakentamiseen ja korjaamiseen. Konsulttiyritys Elron on selvittänyt uudenlaista elinkaarimallia, johon yhteyteen sopii myös infrastruktuurirahasto sijoitusinstrumentiksi eläkevakuusyhtiöille. Siitä ovat olleet kiinnostuneita kaikki keskeiset eläkevakuutusyhtiöt ja -laitokset. Ensimmäisten infrarahastojen odotetaan syntyvän jo ensi vuoden alkupuolella.
Erilaisten rahastojen avulla voidaan nopeuttaa tärkeiden investointien toteuttamista ja rahasto toimisi puskurina, joka tasoittaisi rahoitustarpeen vuotuisia vaihteluita. Infrarahasto on kaikkien tarjoajien käytettävissä eli rakentaminen ja rahoitus voidaan erottaa toisistaan. Vanhassa yksityisrahoitusmallisssa kokonaistarjouksen tehneet rakentajat joutuivat hankkimaan myös rahoituksen, mikä nosti rahan hintaa ja riskejä. Esimerkiksi E18-tietä on tehty yksityisrahoitusmallilla.
Infrarahasto saisi rahaa lähes yhtä edullisesti kuin valtio. Hankkeita voisi aloittaa hyvin pienellä omalla pääomalla, esimerkiksi 10-20 prosentilla. Loppu voitaisiin lainata.
Tilaaja kilpailuttaa potentiaaliset palvelutuottajat. Ne perustavat projektin rakennuttamista ja rahoitusta varten projektiyhtiön, joka kysyy rakentamisen, suunnittelun, hoidon ja ylläpidon rakennusliikkeiltä. Palvelutuottajat ja rakennusliikkeet tekevät yhdessä elinkaaritarjouksen tilaajalle. Valinta tehdään kokonaistaloudellisuuden perusteella, sillä elinkaarihankkeissa tarjousten sisältö luonnollisestikin vaihtelee.
Esillä on ollut muun muassa Pohjanmaan radan peruskunnostus, Soklin ja Kolarin kaivoksen väylien sekä E18-tien rakentaminen Koskenkylän ja Kotkan välillä tällä mallilla. Uusi väylävirasto olisi luonnollisesti yksi potentiaalinen tilaaja. Myös Helsinki, Lahti ja Espoo ovat kiinnostuneet elinkaarimallista.
Espoossa mahdollisia elinkaarihankkeita ovat muun muassa jäteveden puhdistamon sekä koulujen ja uimahallien korjaukset. Teknisen toimen johtaja Olavi Louko on jo ilmoittanut, että jos tarjousvaiheessa oleva koulujen korjaushanke kiinnostaa rakennusliikkeitä, niin vastaavanlaisia hankkeita voidaan laittaa elinkaarimallilla heti lisää liikkeelle.
Lue lisää torstain Rakennuslehdestä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Eläkerahaa elinkaarimallilla infran rakentamiseen”