Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kehäradan rakennustyöt alkavat keväällä

Eduskunta on tehnyt torstaina 18. joulukuuta budjettipäätöksen Kehäradan valtion osuuden rahoituksesta. Kehärataprojektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa euroa. Rahoituksen varmistuttua Kehäradan rakentaminen päästään aloittamaan huoltotunneleiden louhinnalla huhti-toukokuussa 2009. Rata on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2014 puolivälissä.

Eduskunta on tehnyt torstaina 18. joulukuuta budjettipäätöksen Kehäradan valtion osuuden rahoituksesta. Kehärataprojektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa euroa. Rahoituksen varmistuttua Kehäradan rakentaminen päästään aloittamaan huoltotunneleiden louhinnalla huhti-toukokuussa 2009. Rata on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2014 puolivälissä.

Kuuntele juttu

Kehärataprojekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Muita sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia.

Kehärata on pääkaupunkiseudun poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan. Kehäradan toteutukseen sisältyvät rata ja siihen liittyvät asemat katu-, liityntäpysäköinti- ja tiejärjestelyineen, Tikkurilan matkakeskus sekä Kehäradan edellyttämät tiejärjestelyt, joista suurin on Hämeenlinnanväylän kehittäminen Marja-Vantaan ydinalueella Kivistössä. Radalle tulee ensimmäisessä vaiheessa neljä uutta asemaa, jotka ovat Kivistö, Aviapolis, Lentoasema ja Leinelä. Lisäksi on neljä asemavarausta, jotka on tehty Vehkalaan, Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasannalle.

Kaksiraiteinen 18 kilometriä pitkä rata laskeutuu tunneliin lentoaseman 1. kiitotien eteläpuolella alittaen lentoaseman alueen ja nousee takaisin pintaan Ruskeasannalla Tuusulan väylän itäpuolella. Tunneliosuuden kokonaispituus on seitsemän kilometriä sisältäen Aviapoliksen aseman, Lentoaseman aseman ja Ruskeasannan asemavarauksen.

Kehärata tuo joukkoliikenteen potentiaalisiksi päivittäisiksi käyttäjiksi 200000 asukasta ja 200000 työpaikkaa. Uusien asemien matkustajamääriksi on ennustettu vuonna 2025 arkivuorokautena 5000-16000 matkustajaa. Suurimmat käyttäjämäärät ovat Kivistön ja Lentoaseman asemilla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan rakennustyöt alkavat keväällä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat