Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Nauvoon kaavailtu maantieyhteys siirtyy pitkälle tulevaisuuteen

Nauvoon suunnitellun maantieyhteyden rakentaminen näyttää rahoitussyistä siirtyvän pitkälle tulevaisuuteen. Tiehallinto on pohtinut, rakennetaanko Turun saaristoon Paraisten ja Nauvon välille silta vai tunneli. Laskelmien mukaan kummankaan toteuttamiseen eivät riitä pelkästään lauttaliikenteestä saatavat säästöt.

Nauvoon suunnitellun maantieyhteyden rakentaminen näyttää rahoitussyistä siirtyvän pitkälle tulevaisuuteen. Tiehallinto on pohtinut, rakennetaanko Turun saaristoon Paraisten ja Nauvon välille silta vai tunneli. Laskelmien mukaan kummankaan toteuttamiseen eivät riitä pelkästään lauttaliikenteestä saatavat säästöt.

Kuuntele juttu

Paikalle kaavailtuun siltavaihtoehtoon kuuluisi Airiston yli Haverön saareen kulkeva 45 metriä korkea silta ja toinen saaren eteläpuolisen salmen ylittävä silta. Sillan rakentaminen maksaisi 140 miljoonaa euroa.

Merenkulkulaitoksen mielestä sillan olisi hyvä olla vähintään 50 metriä korkea. Alikulkukorkeuden korottaminen saattaisi kuitenkin tarkoittaa ympäristölupamenettelyn uusimista.

Tunnelivaihtoehto sisältää kaksoistunnelit, joissa ajoneuvoliikenne on ohjattu liikennesuunnittain eri tunneleihin. Vaihtoehdossa tarvitaan kevyen liikenteen ja erikoiskuljetusten lisäjärjestelyjä. Tunnelin rakentamisen on arvioitu maksavan 95 miljoonaa euroa ja sen käyttökustannuksiksi on laskettu 1,7 miljoonaa euroa vuodessa.

Myös siltaan liittyy merkittäviä ylläpitokustannuksia pitkällä aikavälillä. Tiehallinnon mielestä yhteyden rakentamiseen on kuitenkin syytä varautua.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Nauvoon kaavailtu maantieyhteys siirtyy pitkälle tulevaisuuteen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat