Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Länsiradan maankäytön kehityskuvaselvitys valmistui

Länsiradan kehityskuvaselvitys välille Espoo-Kirkkonummi-Vihti-Lohja on valmistunut. Kuntien yhdessä teettämässä selvityksessä on tarkasteltu kaupunkiradan varren kehittämistä sekä maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista. Kehityskuva havainnollistaa kuntien yhteisen näkemyksen.

Länsiradan kehityskuvaselvitys välille Espoo-Kirkkonummi-Vihti-Lohja on valmistunut. Kuntien yhdessä teettämässä selvityksessä on tarkasteltu kaupunkiradan varren kehittämistä sekä maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista. Kehityskuva havainnollistaa kuntien yhteisen näkemyksen.

Kuuntele juttu

Valmistuttuaan kaupunkirata ulottuisi Virkkalaan asti ja asemia olisi kaikkiaan 11. Asemat olisivat Mynttilä, Hista, Veikkola, Huhmari, Nummela, Muijala, Perttilä, Lohjan keskusta, Keski-Lohja, Tynninharju ja Virkkala. Selvityksen mukaan radan ensimmäinen vaihe Espoon keskuksesta Histaan valmistuisi ennen vuotta 2030. Osuudet Lohjan keskustaan ja Virkkalaan toteutuisivat vuoden 2030 jälkeen. Mikäli radan toteuttamista voitaisiin oleellisesti nopeuttaa, olisi mahdollista välttää Turun moottoritien raskaat lisäinvestoinnit. Espoon kaupunginhallitus on kiirehtinyt kaupunkirataa osana Histan alueen kaavoitusta.

”Joukkoliikenneyhteydet Histaan voidaan aluksi toteuttaa tehokkaasti linja-autoilla Nupurintietä Espoon keskukseen, mutta kaupunkirata olisi lopullisena tavoitteena kustannuksiltaan ja ekologisilta vaikutuksiltaan paras ratkaisu ja lisäisi merkittävästi joukkoliikenteen suosiota”, Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen toteaa.

Kaupunkiradan toteutumisella olisi merkittävä vaikutus alueen asukasmäärän ja työpaikkojen kehityksen nopeuteen. Asukkaita alueella olisi 150 000 nykyistä enemmän ja työpaikkamäärä kasvaisi lähes 50 000:lla. Tällä hetkellä ratavyöhykkeellä asuu noin 60 000 asukasta ja työpaikkoja on noin 20 000. Erityisesti Veikkolan ja Nummelan maankäytön kehityksen on arvioitu olevan selvästi voimakkaampaa, jos rata Espoosta Nummelan kautta Lohjalle toteutuu. Myös Histan kannalta rata on hyödyllinen.

Radan rakentamiskustannuksiksi on arvioitu yhteensä 350 miljoona euroa. Ennustettu asukas- ja työpaikkamäärä mahdollistaisi rakentamisen rahoituksen paljolti maanmyyntituloilla ja maankäyttömaksuilla.

 

Länsirata tärkeä Vihdille ja Lohjalle

Vihdin kunnanjohtaja Kimmo Jarvan mukaan länsirata on erittäin tärkeä Vihdille muun muassa maankäytön, asumisen ja joukkoliikenteen kehityksen takia. Pääkaupunkiseudulle suuntautuva pendelöinti on voimakasta Vihdissä kuten muissakin kehyskunnissa jo tällä hetkellä. Vihdissä on myös meneillään sen historian suurin kaavoitusprojekti – osayleiskaava eteläisen Nummelan kehittämiseksi. Länsiradan asemien läheisyyteen tulisi sijoittumaan pelkästään Etelä-Nummelassa yli 15 000 uutta asukasta sekä 6 500 uutta työpaikkaa.

Lohjan kaupunginjohtaja Simo Juva puolestaan näkee nyt valmistuneen suunnitelman hyvänä esimerkkinä mukana olevien kuntien erinomaisesta yhteistyöstä ja toivoo, että valtiovalta tekisi mahdollisimman nopeasti päätöksen radan rakentamisen aikataulusta. Länsirata liittää Lohjan entistä kiinteämmin osaksi pääkaupunkiseutua. Rata päättyy Lohjalla olevaan kaupunkirakenteeseen ja uudet asemat täydentävät Lohjanharjun nauhataajamaa. Kaupunki varautuu yleiskaavoituksessa sijoittamaan radan vaikutusalueelle merkittävästi uutta asuntorakentamista.

Ennusteen mukaan junaa käyttäisi 37 000 matkustajaa arkivuorokaudessa. Junamatkustajien osuus Lohjalta, Vihdistä ja Pohjois-Kirkkonummelta pääkaupunkiseudulle tehtävistä matkoista olisi 27 prosenttia. Ennusteen mukaan junaliikenteen käyttökustannukset voitaisiin kattaa lipputuloilla.

Länsiradan maankäytön kehityskuvaselvitystä käsitellään kaupunkien ja kuntien hallituksissa elokuussa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsiradan maankäytön kehityskuvaselvitys valmistui”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat