Tämä rakennusvaihe käsittää aseman länsipuolella pysäköintialueen ja viereisten katujen ja raittien rakentamista. Lisäksi parannetaan Martinkyläntien bussipysäkkiä aseman kohdalla. Laiturialueen, portaiden, hissien sekä itäpuolen katutyöt käynnistyvät myöhemmin. Kehäratalinjan kohdalla urakkaan sisältyy myös louhintatöitä.
Uusi pysäköintialue lisää erityisesti liityntäpysäköinnin mahdollisuuksia. Seuraavassa rakennusvaiheessa aseman itäpuolesta kehittyy ensisijassa bussiterminaali.
Kehärata on lähes 600 miljoonan euron projekti
Kehärata on noin 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun välillä. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä tärkeä joukkoliikenteen kaupunkirata. Kehärata kulkee tunnelissa noin kahdeksan kilometrin matkan alittaen lentoaseman alueen.
Kehärata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä. Asemista ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön Aviapoliksen, Helsinki-Vantaan, Vantaankosken, Kivistön ja Leinelän asemat. Näistä Aviapolis ja Helsinki-Vantaa ovat tunneliasemia ja muut pinta-asemia. Olemassa oleva Vantaankosken asema uudistetaan hankkeen yhteydessä. Myöhemmin toteutettavia asemavarauksia ovat Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta.
Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Valtion osuus hankkeen rahoituksesta on 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa euroa. Projekti saa EU-tukea yhteensä 17,76 miljoonaa euroa. Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Fin-Seula käynnistää Vantaankosken aseman liityntäparkin rakennustyöt ensi viikolla”