Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Helsingin seudun tavoitteena Euroopan toimivin joukkoliikenne

Pääkaupunkiseudun liikenne ja ympäristöpalvelut keskitetään vuodenvaihteessa kahteen suureen kuntayhtymään. Joukkoliikenteestä ja matkalippujen tarkastuksesta huolehtii jatkossa Helsingin seudun liikenne (HSL). Jäte- ja vesihuollosta vastaa puolestaan Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY).

Pääkaupunkiseudun liikenne ja ympäristöpalvelut keskitetään vuodenvaihteessa kahteen suureen kuntayhtymään. Joukkoliikenteestä ja matkalippujen tarkastuksesta huolehtii jatkossa Helsingin seudun liikenne (HSL). Jäte- ja vesihuollosta vastaa puolestaan Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY).

Kuuntele juttu

-Toimiva liikennejärjestelmä on kansainvälinen kilpailuvaltti. Onnistuakseen se edellyttää koko seudun yhteistyötä. Tavoitteena on, että Helsingin seudulla on Euroopan toimivin joukkoliikenne ja tyytyväisimmät käyttäjät, linjaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Synergiaedut ovat myös ympäristöpalveluiden yhdistämisen taustalla. Helsingin seudun sisarkuntayhtymät saattavat vielä laajentua myöhemmin.

-Liikenteen kuntayhtymä kattaa nyt kuusi kuntaa, mutta Helsingin seudun kaikki 14 kuntaa voivat tulla mukaan. Asiasta aletaan keskustella nyt pois jääneiden kanssa ensi vuonna, Rihtniemi kertoo.

Hänen mukaansa HSL:n laajenemisen mahdollisuus otetaan huomioon myös matkalippujen hinnoittelutavassa.

-Nyt lippujen hinnoittelussa on kolme vyöhykettä. Jos liikenteen kuntayhtymä laajenee, on mahdollista lisätä vyöhykkeitä tai siirtyä kilometripohjaiseen hinnoitteluun.

 

Kukkakuvio molempiin tunnuksiin

 

Kuntayhtymät esittelivät keskiviikkona visuaalisen ilmeensä. Kilpailutöistä valituissa logoissa nähdään kummassakin pyöreä, kukan muotoinen kuva. HKL:n kukka on sininen, kun taas HSL:n vesipisaroista muodostuvan kukkatunnuksen väri on sinivihreä.

-Tunnuksessa lähdettiin hakemaan tunnistettavuutta ja luotettavuutta, kertoo HSL:n logon suunnitelleen Kokoro & Moin luova johtaja Teemu Suviala.

Kahden uuden kuntayhtymän logot yleistyvät nopeasti pääkaupunkiseudun katukuvassa, mutta aivan kaivonkansiin asti niitä ei ehditä vielä vuodenvaihteeseen mennessä lisätä.
Logojen lisäksi nyt valittiin eri liikennevälineiden tunnistevärit. Niissä pyrittiin hyödyntämään jo olemassa olevia tunnuksia, joten esimerkiksi metron tunnusvärinä säilyy oranssi. Vielä ei ole päätetty, tuleeko kaikkiin HSL:n busseihin yhtenäinen väritys.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin seudun tavoitteena Euroopan toimivin joukkoliikenne”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat