Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kallansiltojen työt käynnistyivät Kuopiossa

Ensimmäinen räjäytys Kallansiltojen louhintatyömaalla Kuopion Sorsasalossa tehtiin 16. marraskuuta liikenneministeri Anu Vehviläisen johdolla. Tästä alkoi vuoteen 2014 ulottuva urakka, jonka kokonaiskustannukset ovat noin 90 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen räjäytys Kallansiltojen louhintatyömaalla Kuopion Sorsasalossa tehtiin 16. marraskuuta liikenneministeri Anu Vehviläisen johdolla. Tästä alkoi vuoteen 2014 ulottuva urakka, jonka kokonaiskustannukset ovat noin 90 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

image

Hankkeen pääurakoitsijana toimii TYL Kalsium -niminen työyhteenliittymä, jonka osakkaat ovat Niska & Nyyssönen Oy, Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy ja Soraset Yhtiöt Oy. Vuoteen 2014 ulottuvan urakan kustannusarvio on noin 73 miljoonaa euroa.

Kallansillat-hankkeessa muutetaan nykyistä vilkasta kaksiajorataista vitostietä moottoritieksi kuuden kilometrin matkalla ja eritasoliittymiä parannetaan. Tieosuuden itäpuolelle rakennetaan rinnakkaistie ja kevyen liikenteen väylät. Kuopio-Iisalmi-laivaväylä siirretään Suosaaren ja Tikkalansaaren väliin. Laivaväylän kohdalla valtatielle ja rinnakkaistielle rakennetaan kiinteät 12 metriä korkeat ja 172 metriä pitkät sillat ja radalle 4,5 metriä korkea avattava silta. Nykyinen Päivärannan avattava läppäsilta muutetaan kiinteäksi. Melusuojaukset toteutetaan järvinäkymät säilyttäen. Hankkeen yhteydessä parannetaan myös valtatien 17 liittymiä ja lentokentän maantietä 562.

Valtatie 5 on osa yleiseurooppalaista TEN-tieverkkoa. Päiväranta-Vuorela-hankkeen vaikutusalue ulottuu Pohjois-Savon lisäksi Kainuuseen ja Pohjois-Karjalaan, koska valtatie 5 on ainoa yhteys Kuopiosta Iisalmen ja Joensuun suuntaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Kallansiltojen työt käynnistyivät Kuopiossa”

  1. Väestötappioseutua ja syrjä-Suomea. Yhteisen rahan tuhlausta turhaan hankkeeseen. Samat rahat asutussa, mutta rahatta jääneessä Suomessa hyödyttäisi. Suomessa rahaa lykätään lähinnä pk-seudun hankkeisiin liikaakin.

    On syytä sijoittaa Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle, Satakuntaan ja Pohjanmaalle. Täällä on suuri osa väestöstä suhteellisen pienellä alueella ja yhteistä on, että rahaa ei liikennehankkeisiin juuri ole löytynyt. Haittaa tästä on koko valtakunnalle siksi, että suuri osa maamme taloudellisesta aktiviteetista sijaitsee juuri näissä lounaan ja lännen maakunnissa.

  2. Vanha väylä riitti aivan mainiosti. Pohjois-Savon väestömäärä muuten on laskussa, samoin Kainuun ja Pohjois-Karjalan. Liikennemäärät vähenevät, ja valtio tuhlaa Kallansiltoihin yhteistä rahaa. Ei tällaista ääliötouhua.

  3. Upeaa, Kallansilta työmaa pääsi alkuun. Kallansiltojen liikenne on jo vaarallista, ajat siinä peräjälkeen kuin Helsingin ruuhkaliikenteessä. Aika aikaansa kutakin, liikenne on moninkertaistunut sitten Kallansiltojen rakentamisen. Työmaaliiikenne Siilinjärvi, Vuorela on moninkertaistunut. Maaseudulta siirrytään lähemmäs palveluja, silti lähelle Kuopiota kuten Vuorelan alue. Tervetuloa asumaan Siilinjärvelle ja varsinkin Vuorelaan, maaseutumaiseen asujaimistoon!

  4. Hoitaisivatpa keski-suomen politikot yhtä hyvin maakunnan asioita kuin mitä ovat Savolaiset politikot hoitanneet, jo vuosikymmeniä. Korjatkaa jos olen väärässä politikoiden nimissä: Pekkarinen (Leppävirta), hän menehtyi valitettavasti työmatkalla liikenne onnettomuudessa Vuorela-Toivala välisellä tieosuudella, ollessaan matkalla Kuopion Lentoasemalle Rissalaan. Martikainen (Lapinlahti), KÄÄRIÄINEN (Iisalmi), ja monta, monta muuta ja olikohan ”joku” Loikkanen Savosta joka johti TVH:ta. Että täämöstä 🙂

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat