Pääradan lisäraiteet ensimmäisessä vaiheessa Keravan Kytömaalta Tuusulan Jokelaan
Ratahallintokeskus on tehnyt päätöksen, jonka mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennettavat pääradan lisäraiteet sijoitetaan Keravan Kytömaalta Tuusulan Jokelaan. Lisäraiteiden tarkoituksena on mahdollistaa junavuorojen määrän lisääminen. Tämä edellyttää riittävän pitkää lisäraideosuutta. Lisäraiteet ulottuisivat noin 17 kilometrin matkan Lahden oikoradan erkanemiskohdasta Kytömaalta Jokelan aseman pohjoispuolelle.

Ratahallintokeskus on tehnyt päätöksen, jonka mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennettavat pääradan lisäraiteet sijoitetaan Keravan Kytömaalta Tuusulan Jokelaan. Lisäraiteiden tarkoituksena on mahdollistaa junavuorojen määrän lisääminen. Tämä edellyttää riittävän pitkää lisäraideosuutta. Lisäraiteet ulottuisivat noin 17 kilometrin matkan Lahden oikoradan erkanemiskohdasta Kytömaalta Jokelan aseman pohjoispuolelle.
Nyt tehty päätös liittyy käynnissä olevaan alustavaan yleissuunnitteluun, joka koskee pääradan liikenteellisen välityskyvyn lisäämistä. Ratahallintokeskus varautuu suunnittelun yhteydessä tulevaisuuden lisäraidetarpeisiin tekemällä ympäristövaikutusten arvioinnin lisäraiteiden rakentamisesta koko Kytömaan ja Riihimäen väliselle rataosuudelle. Ympäristövaikutusten arvioinnissa otetaan huomioon myös mahdollinen Hyvinkään ja Riihimäen tavararatapihan välinen raide, joka ylittää muut pääradan raiteet eri tasossa.
Ratahallintokeskus varautuu pääradan hankkeella henkilöliikenteen lisäämiseen sekä varmistamaan tavaraliikenteen toimintaedellytykset. Hankkeessa rakennetaan Kytömaan ja Jokelan välinen rataosuus neliraiteiseksi sekä tehdään lisääntyvän liikenteen aiheuttamat muutokset Helsingin ja Riihimäen väliselle osuudelle. Hankkeen rakennustyöt käynnistyvät aikaisintaan vuonna 2013.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pääradan lisäraiteet ensimmäisessä vaiheessa Keravan Kytömaalta Tuusulan Jokelaan”