Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle
Pohjois-Lapin kunnat lähtevät mukaan Lapissa ryöpsähtäneeseen kilpailuun ratayhteyksistä. Sodankylän, Inarin ja Utsjoen yhteisen kuntayhtymän ja Norjan Kirkkoniemen elinkeinoyhtiön teettämän selvityksen mukaan radan rakentaminen Rovaniemeltä Jäämerelle olisi kannattavaa.

Pohjois-Lapin kunnat lähtevät mukaan Lapissa ryöpsähtäneeseen kilpailuun ratayhteyksistä. Sodankylän, Inarin ja Utsjoen yhteisen kuntayhtymän ja Norjan Kirkkoniemen elinkeinoyhtiön teettämän selvityksen mukaan radan rakentaminen Rovaniemeltä Jäämerelle olisi kannattavaa.
Hanke tukeutuu pitkälti kaivosteollisuuden kuljetuksiin. Kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi sanoo, että pelkästään Sodankylään sijoittuvan kaivosteollisuuden tavaravirrat ovat niin suuret, että ne tarvitsevat turvallisen ja ympäristöystävällisen kuljetusreitin. Sodankylän Kevitsan nikkelikaivoksesta on jo tehty päätös, ja myös brittiläis-amerikkalaisen Anglo Americanin suunnitelmat nikkelikaivoksesta ovat tiettävästi edenneet pitkälle.
Norja on niin ikään antanut alustavan tuen hankkeelle paljolti siksi, että Kirkkoniemen satama aiotaan kehittää Luoteis-Venäjän satamien kilpailijaksi.
Selvityksen mukaan rata Rovaniemeltä Sodankylään rakennettaisiin vuoteen 2020 mennessä ja jatkoyhteys Kirkkoniemeen seuraavalla vuosikymmenellä. Noin 500 kilometrin pituinen ratayhteys maksaisi kaikkiaan pitkälti yli miljardi euroa, josta Norjan osuus olisi puolisen miljardia.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle”
myös pohjoinen satama olisi mahdollinen parin kilometrin vuonon kaivanta ja olisi suomella jäÄmeren satama..
Keskustan tutkija tutkii Keskustan rahoituksella, että kannattaako tehdä valtava sijoitus Keskustan tukialueelle. Siis tämä projektihan ei vie rahaa, se tuo sitä.