Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Työryhmä ei pidä Keiteleen kanavan parantamista kannattavana lähivuosina

Keiteleen kanavan parantamiselle ei ole asiaa selvittäneen työryhmän mielestä tällä hetkellä osoitettavissa yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamassa työssä pohdittiin mahdollisuuksia hyödyntää kanavaa erityisesti metsähakkeen kuljetuksiin. Työryhmän arvion mukaan lyhyellä aikavälillä pääosa metsähakkeen kuljetusketjuista perustuu tienvarsihaketukseen ja maanteitse tapahtuvaan hakkeen kuljetukseen käyttökohteelle.

Keiteleen kanavan parantamiselle ei ole asiaa selvittäneen työryhmän mielestä tällä hetkellä osoitettavissa yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamassa työssä pohdittiin mahdollisuuksia hyödyntää kanavaa erityisesti metsähakkeen kuljetuksiin. Työryhmän arvion mukaan lyhyellä aikavälillä pääosa metsähakkeen kuljetusketjuista perustuu tienvarsihaketukseen ja maanteitse tapahtuvaan hakkeen kuljetukseen käyttökohteelle.

Kuuntele juttu

Keiteleen ja Päijänteen alueella ei ole taloudellisia edellytyksiä metsähaketta kuljettavalle uudentyyppiselle alukselle, koska kuljetusmatkat ovat lyhyehköt ja hankinta-alue rajoittunut. Uudentyyppisen aluksen liiketaloudellisesti kannattava käyttö kuljetuksiin edellyttäisi alusinvestointiin kohdistettavaa tukea sekä terminaaliverkoston rakentamista ja Keiteleen kanavan parantamista. Proomukuljetusjärjestelmään perustuvalla hakkeen kuljetusketjulla on nykytilanteessa bioaluskuljetuksia parempi kilpailukyky.

Sen sijaan hakkeen rautatiekuljetuksille on olemassa maanlaajuisesti merkittävää potentiaalia, mutta sen toteutuminen edellyttää investointeja terminaaleihin sekä kuljetusvälineisiin.

Työryhmän puheenjohtaja Mikael Nyberg korostaa, että johtopäätökset on tehty vuoteen 2015 ulottuvalle aikavälille ja toimintaympäristön muuttuessa tilanne on arvioitava uudestaan. Pitkällä aikavälillä vaikuttavia muutoksia ovat muun muassa Suomen metsäteollisuuden murros, päästöoikeuden hinta, liikenteen hinnoittelun muutokset sekä kuljetus- ja terminaalijärjestelyt.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Työryhmä ei pidä Keiteleen kanavan parantamista kannattavana lähivuosina”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat