Kokeile kuukausi maksutta

YIT sai länsimetron Matinkylän työtunnelin louhintaurakan

Länsimetron seuraava louhintaurakka käynnistyy Espoon Matinkylässä. Työtunnelin urakan toteuttaa YIT Rakennus Oy. Urakan arvo on vajaat 2 miljoonaa euroa. Määräaikaan mennessä Länsimetro sai kuusi tarjousta. Työt Matinkylässä käynnistyvät marras-joulukuussa työmaa-alueen perustamisella. Louhintatöihin päästään ensi vuoden alussa.

Länsimetron seuraava louhintaurakka käynnistyy Espoon Matinkylässä. Työtunnelin urakan toteuttaa YIT Rakennus Oy. Urakan arvo on vajaat 2 miljoonaa euroa. Määräaikaan mennessä Länsimetro sai kuusi tarjousta. Työt Matinkylässä käynnistyvät marras-joulukuussa työmaa-alueen perustamisella. Louhintatöihin päästään ensi vuoden alussa.

image

Kiinnostus länsimetron louhintaurakoihin on pysynyt korkealla kaikissa urakoissa. Parhaillaan kyselyssä oleviin Lauttasaaren ja Karhusaari-Keilaniemen ratatunneleiden louhintaurakoihin ilmoittautui useita urakoitsijoita sekä Suomesta että ulkomailta.

”Kehäradan louhinnoista alkaa vapautua kapasiteettia sopivasti länsimetron suurien urakoiden alla. Toistaiseksi länsimetron urakat ovat Ruoholahden urakkaa lukuun ottamatta olleet pienempiä työtunneliurakoita. Näiden valmistuttua töitä jatketaan välittömästi ratatunneliurakoilla. Seuraava suurempi urakka on Lauttasaaren ratatunneliurakka, josta päätetään marraskuussa”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

Louhintaurakat etenevät

Kaikkiaan Länsimetro on solminut neljä louhintaurakkasopimusta. Ruoholahden ratatunnelin louhintaurakan voitti Lemminkäinen Infra Oy, Lauttasaaren ja Koivusaaren työtunneleiden louhintaurakan työyhteenliittymä METRO, Karhusaaren ja Keilaniemen työtunneleiden louhintaurakan Kalliorakennus-Yhtiöt ja Otaniemen työtunnelin louhintaurakan YIT Rakennus Oy. Syyskuussa Länsimetro-projektin henkilövahvuus oli 350 henkilöä. Heistä noin sata oli rakentajia, reilut 200 suunnittelijoita ja loput rakennuttamistehtävissä.

Ruoholahdessa ratatunnelia on jo louhittu reilusti yli 700 metriä ja Salmisaaren ranta saavutetaan vuodenvaihteessa. Lauttasaaressa ostoskeskuksen viereen sijoittuvan työtunnelin avolouhinta on lähes valmis. Myllykallion työtunnelin louhinta valmistuu tammikuussa. Koivusaaressa työtunnelin avolouhinta on alkamassa. Ratatunnelilouhinnat Lauttasaaressa alkavat ensi vuoden alkupuolella Myllykallion työtunnelin valmistuttua.

Espoossa louhinnat alkoivat Otaniemestä elokuussa. Seuraavaksi käynnistyi Keilaniemen työtunneliurakka. Espoon ensimmäinen iso ratatunneliurakka Karhusaari-Keilaniemi-välillä käynnistyy keväällä. Tapiolassa Espoon kaupungin kanssa yhteistyössä toteutettavat maanrakennustyöt valmistuvat ensi kesän aikana, jonka jälkeen alkavat louhintaurakat.

Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “YIT sai länsimetron Matinkylän työtunnelin louhintaurakan”

  1. Kuka on tehnyt visualisontikuvan? Eikös näissä pitäisi olla copyright-merkintä ihan samalla tavalla kuin lehtikuvaajien kuvissakin mainitaan kuvaaja?

  2. Kiitoksia tarkkaavaisuudesta!

    Kuva on poimittu Länsimetron omilta verkkosivuilta. Olemme olleet yhteydessä Länsimetroon asiasta, ja asemien havainnekuvat ovat sieltä vapaasti käytettävissä. Myöskään Länsimetron sivuilla ei mainita havainnekuvan tekijää, ja heillä on täydet oikeudet kuviin. Näin ollen kuvia heidän sivuiltaan lainaavankaan ei tarvitse tekijää mainita.

    Länsimetrosta kuitenkin kerrotaan, että havainnekuvat ovat jo sen verran vanhoja, että ne eivät välttämättä kuvaa sitä, miltä asemat oikeasti tulevat näyttämään. Näin ollen meidänkään ei kannattane ko. kuvia enää juttujemme yhteydessä käyttää.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat