Kokeile kuukausi maksutta

Destia ja tsekkifirma urakoimaan länsimetron ajotunneleita

Länsimetron hallitus on päättänyt valita Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n muodostaman työyhteenliittymä METRO:n kolmen Helsingin puolelle sijoittuvan ajotunnelin urakoitsijaksi. Urakka käsittää Lauttasaaren, Myllykallion ja Koivusaaren ajotunneleiden louhinnat. Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. Työyhteenliittymän urakan arvo on noin 6,7 miljoonaa euroa. Ajotunneleiden rakentaminen alkaa näillä näkymin kesäkuussa.

Länsimetron hallitus on päättänyt valita Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n muodostaman työyhteenliittymä METRO:n kolmen Helsingin puolelle sijoittuvan ajotunnelin urakoitsijaksi. Urakka käsittää Lauttasaaren, Myllykallion ja Koivusaaren ajotunneleiden louhinnat. Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. Työyhteenliittymän urakan arvo on noin 6,7 miljoonaa euroa. Ajotunneleiden rakentaminen alkaa näillä näkymin kesäkuussa.

image

Varsinaista sopimusta Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n muodostaman työyhteenliittymän kanssa ei ole vielä tehty. Tavoitteena on sopimuksen allekirjoittaminen toukokuussa. Kolmen ajotunnelin louhintaurakoiden on tarkoitus valmistua vuoden 2011 alkupuolella, jonka jälkeen louhinta jatkuu välittömästi ratatunnelin ja asemien louhintaurakoilla.

Länsimetro sai tarjouspyyntöön määräaikaan mennessä vastauksen kaikilta kuudelta toimijalta, jotka olivat läpäisseet ensimmäisen tarjousvaiheen. Urakoitsijoilla oli mahdollisuus tarjota joko yhden ajotunnelin louhintaa tai 2-3 tunnelin kattavia yhdistelmätarjouksia. Tarjousvertailussa edullisimmaksi osoittautui kaikki kolme ajotunnelia kattavan urakan yhdistelmätarjous.

Tsekkiläisellä Metrostavilla on aikaisempaa kokemusta tunnelitöistä muun muassa historiallisen Prahan keskustatunneleiden louhinnoista.

”Olemme tyytyväisiä siihen, että vireillä olevat urakat ovat herättäneet myös kansainvälisten toimijoiden kiinnostuksen. Se lisää kilpailua ja tuo uusia toimijoita kotimaisille louhintamarkkinoille”, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.

Länsimetron hallitus päätti myös keskiviikkona 14. huhtikuuta pitämässään kokouksessa, että Jousenpuiston aseman nimi muutetaan Urheilupuistoksi.

Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Länsimetro on 13,9 kilometrin pituinen maanalainen metrolinja, joka käsittää seitsemän uutta asemaa välille Ruoholahti-Matinkylä. Metron kustannusarvio on 713,6 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on laadittu vuoden 2007 lokakuun hintatasossa. 

Tätä artikkelia on kommentoitu 15 kertaa

15 vastausta artikkeliin “Destia ja tsekkifirma urakoimaan länsimetron ajotunneleita”

  1. Mikäs järki Valtionyhtiön on tuoda ulkomaalaisia työntekijöitä Suomeen kilpailemaan suomalaisia rakentajia vastaan.

    Toivotaan, että Destian urakka on edes kannattava, ettei meidän veronmaksajien tarvitse maksaa Tsekkien voittoja verovaroista.

    Vaikuttaa siltä, että oikeistohallitus ja Jyri Häkämies tässä jatkaa suomalaisen duunarin kyykyttämistä.

    1. Tarjoushinta lienee taas ollut reilusti muita halvempi.Jotta eivät joutuisi paljon maksamaan, että saavat tehdä töitä, niin lienevät sen vuoksikin päätyneet ulkomaisen halpatyövoiman käyttöön……

      Destian viimevuotinen liike”voitto” kertoo missä mennään….

  2. Tässä täytyy huomioida se, että Destia tuo tsekkifirman urakoimaan. Urakan suorittaa MetroStav itsenäisesti Destian alaisuudessa. Luulisi että Tsekit saisivat paremman katteen tarjoamalla suoraan omana urakkana. Nyt heiltä jää saamatta Destian välistä vetämä kustannus+kate. Ellei sitten Destian itselleen varaama kate ole vahingossa miinusmerkkinen. Destian tuloksen perusteella tämäkään ei ole ihan mahdoton yhtälö.

    1. Destiaanhan saatiin vaihdettua johto ja sitä ei enää johdeta valtion yhtiön tapaan, joten tästä pisteet Harjuniemeen, sekä uuteen Destian komentokeskukseen.

    2. ”Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. ”

      Eli työyhteenliittymä, jossa voi hyvinkin olla että projektinjohto kuittaa kunnon tappiot tästä ”referenssiurakasta”, millainen tämä Destialle on. Destiallahan ei ole muuten asiaa itse metrotunneleiden louhintaan, jos se ei saa referenssejä tunnelirakentamisesta – ja pikaisesti.

      Veikkaan että tsekit saa eurot louhintatyöstä ja muusta siihen liittyvästä tehdyn työn mukaan, kun riskiä ottaa Destian porukka joka yrittää pyörittää muuta toimintaa.

      Mutta toki valtio-omisteisen firman tunku ulkomaisella työvoimalla markkinoille on vähintään yhtä hullua, kuin VR:n Transpointin venäläiset rekkakuskit, joiden palkkaveronmaksu on ulkoistettu kuskeille itselleen.

      1. Kukahan uskoo, että tsekkifirma on valittu voittojen kotiuttajaksi ja jos näin olisi niin mitäpä siitä voisi päätellä?

      2. Hyviä veikkauksia ja arveluita, sääli vaan ettei luulo ole tiedon väärti

        1. Tämä valinta kiristää rakennusalan kilpailua entisestään ja Destian Kyykyttäjille tuli mojova tappio heti alkuunsa.

  3. Hmmm… mielenkiintoista, aika pienellä erolla kotimaisiin kilpailijoihin. Eipä tunnuta nyt hirveästi ajattelevan valtion ja kuntien etua työpaikkoina ja verotuloina. Eli Destia wannabe osakeyhtiö kahmaisee siivun välistä ja loppuraha hyödyttääkin sitten aivan muuta kuin Helsinkiläisiä, Espoolaisia ja Kauniaislaisia… tai ketään muutakaan suomessa.

    Olisin ymmärtäny paremmin, jos hintaero olisi ollut isompi muihin tarjouksiin, mutta tuolla hinnalla kustaan Suomalaisia ja Suomea silmään ja pahasti.

    Destia muutenkin saanu vähä kyseenalaisin perustein keikkoja viimeaikoina 😛

    http://www.metrostav.cz/en/financial_information/annual_reports/rz2007

    Eipä näytä kamalan aktiiviselta verkkosivujen päivitys, viimeinen vuosiraporttikin vuodelta 2008, jos nyt yrityksestä voin vetää mitään johtopäätöksiä verkkosivujen perusteella.

    1. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitä tarkoitetaan kyseenalaisilla keinoilla ja jos pystyt tarkentamaan niin onko takana jotain suurempaa koplausta?

    2. Destian johtja poltti aikoinaan asfalttikartellin ja nyt on tappion kärsineen lähteneet liikkeelle suuri saalis toiveenaan.

  4. Destia – Pakko ottaa Tsekeistä kumppanit, kun kaikki suomalaiset ”kumppanit” on jo kyykytetty henkihieveriin.
    Taitaa tappiolla mennä tämäkin urakka niin kuin aiemmatkin ovat menneet. Tuloksesta sen jo näkee. Ja kuten tyypillistä on niin Tsekin matkailu Destiassa tulee lisääntymään. Harmi ettei Tsekeissä ole noita ”vormulakisoja” tai Lapin matkailua, jotka yleensä ovat kaupansaannin ehtona.
    Panes nys ”papinpoika” se porukkas jo lopultakin kuriin!

  5. ”Olemme tyytyväisiä siihen, että vireillä olevat urakat ovat herättäneet myös kansainvälisten toimijoiden kiinnostuksen. Se lisää kilpailua ja tuo uusia toimijoita kotimaisille louhintamarkkinoille”, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.

    Noh näin sitä taas ulkoistetaan lisää työpaikkoja.
    Jos etes verot maksaisivat suomeen…

  6. Onko kukaan tarkistelllut Destian tämänhetken luottotietoja. Mikähän on tämän päivän maksuvalmius?

    1. Omistajan varastonhoitaja Katainen kertoo ettei se koske Destiaa eikä Suomea.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat