Kokeile kuukausi maksutta

Liikenneministeri ei niele VR:n selityksiä paukkupakkasista

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) vaatii VR:ltä ja Liikennevirastolta selvitystä junien myöhästymisistä ja peruutuksista. Vaatimus koskee sekä kauko- että lähiliikennettä. Vehviläisen mukaan viime talven vaikeuksista ei ole otettu riittävästi opiksi. Luotettavuus ei ministerin mielestä ole enää suomalaisen raideliikenteen tunnusmerkki.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) vaatii VR:ltä ja Liikennevirastolta selvitystä junien myöhästymisistä ja peruutuksista. Vaatimus koskee sekä kauko- että lähiliikennettä. Vehviläisen mukaan viime talven vaikeuksista ei ole otettu riittävästi opiksi. Luotettavuus ei ministerin mielestä ole enää suomalaisen raideliikenteen tunnusmerkki.

image

VR sanoo kyllä oppineensa viime talvesta, mutta poikkeuksellisen rajun sään edessä ollaan voimattomia.

”Kaluston kunnossapitoa on tehostettu ja suunnitelmia liikenteen hoitamiseksi häiriötilanteissa on laadittu. Suunnitelmia käytettiin joulukuussa ihan kohtuullisella menestyksellä”, sanoi yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu STT:lle maanantaina.

Lehtipuun mukaan junaliikenteen kriittisimmät paikat ovat päärautatieaseman ja Ilmalan varikon ratapihat Helsingissä.

”Talvi on ollut poikkeuksellinen nimenomaan etelärannikolla. Näissä olosuhteissa tehdään se, mikä voidaan. Vaikka kalustoa on uusittu, se ei vaihdu aivan hetkessä. Tosiasia on se, että kalusto on osittain vanhaa, ja siitä syntyy ylimääräistä huoltotarvetta ja häiriöitä.”

Vehviläinen huomautti tiedotteessaan, että ihmisillä on lupa odottaa sujuvaa raideliikennettä myös talvikelillä.

”Kaikki ymmärtävät kovien lumipyryjen ja paukkupakkasten tuomat hankaluudet, mutta ne eivät Suomen oloissa ole uusia. Myöskään kaluston vanheneminen ei riitä selitykseksi.” 

Tiedotuskin tökkii

VR saa ministeriltä pyyhkeitä myös huonosta tiedotuksesta. Lehtipuun mukaan kuulutuksia on yritetty saada sujuvammiksi.

”Olemme pyrkineet parantamaan sekä meidän vastuullamme olevaa tiedotusta junissa että asemien tiedotusta yhdessä Liikenneviraston kanssa. Tietysti tilanteet ovat joskus nopeita.”

VR:n pitää lisäksi perustella aikomuksiaan sulkea asemarakennuksia muun muassa Jokelassa, Iisalmessa ja Kemijärvellä.

”Nämä ovat asemia, joissa on enää töissä yksi henkilö lipunmyynnissä, joten lipunmyyntiaikakin on rajallinen. Pyrimme löytämään ratkaisun siihen, että itse asemakiinteistöt voisivat olla auki edes osan päivästä”, Lehtipuu kertoo.

Selvitys raideliikenteen ongelmista pitää toimittaa ministeriöön viimeistään ensi viikon perjantaina. VR lupaa pysyä aikataulussa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 9 kertaa

9 vastausta artikkeliin “Liikenneministeri ei niele VR:n selityksiä paukkupakkasista”

  1. VR ja kaikki on jumissa kun tulee normaaleja talvia. On taidettu liikaa kuunnella viherpiipertäjien satuja ilmaston lämpenemisestä ja nyt uskotaan ettei kunnon talvia enää tule.

  2. Vaalit tulossa, kun kepulivenkula taas pitää meteliä. Mitä noilta rautateiltä halutaan? Laitetaan rahaa niin paljon, että miehiä riittää pitäämään vaihteet kunnossa ja valitsee kaluston toimivasta valikoimasta. Ei sentään, pitäisi saada puoli-ilmaista kyytiä hemmetin nopealla italian ihmeellä ja joka kelillä. Ei taida yhtälö toimia.

  3. Hyvä Anu! Paperin lisäksi kun vaadit vielä tekoja ja tuloksia. Jos nyt katsotaan vaikka sata vuotta taaksepäin niin suomessa on ollut joka vuosi talvi! Ja käsittääkseni yksikään juna ei ole niin vanha:)

    1. Tänä vuonna tilanne pahenee entisestään kun radanpidon määrähat pienenevät tänävuonna.Sama pätee tiepuolella.Kukahan lienee ollut näiden supistuksien rakana?Tyypillistä poliittista populismia,ennen tulevia vaaleja.Syytellään muita,kun ei osata katsoa peiliin…..

  4. Ymmärtäisin, että ongelmat osin johtuvat ruuhkaisesta ratapihasta. Muutetaan Hki:n asema palvelemaan ainoastaan paikallisliikennettä ja siirretään kaukoliikenne pois keskustasta, johonkin Vantaan korkeudelle. Miksi kaikki liikenne ja muutkin palvelut pitää kierrättää käymään jo muutenkin ruuhkaisessa Helsingin keskustassa.
    Ministerien on muuten hyvä kerätä irtopisteitä tekemällä jotain. Ministereillähän tämä tekeminen nykyisin tarkoittaa julkista ihmettelyä, ”miksei joku muu tee jotain”.

  5. Savonlinna-Huutokoski radalle kipattiin kymmeniä miljoonia. Käyttö erittäin vähäistä.Olisi hyvä myös selvittää miksi .

  6. Eikös Anu jo viime talvena vaatinut samanlaisen selvityksen VR:n asioista?

    Tulee mielen vanha Speden sketsi, jossa suomalaiset menivät Moskovaan sanomaan suorat sanat jostain asiasta. No, näin tapahtui, mutta pöydän takana esitetiin kysymys, ”mitä sitten”. Siihen asia jäikin, eivät osanneet suomalaiset siihen enää vastata.

    Kuka tahansa osaa vaatia tai tehdä selvityksiä, raportteja, strategioita tai suunnitelmia. Se tuntuu olevan nykyajan ilmiö. Rahaa saadaan silläkin tavalla poltettua, mutta noilla excel-taulukoilla tai muilla vessapapereilla ei junat tähän mennessä ole liikkuneet. Valitettavasti.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat