Kokeile kuukausi maksutta

Väylien talvikunnossapidon valmiutta kohennettu

Liikennevirasto on parantanut talvikunnossapidon valmiuttaan yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa sekä maanteillä että rautateillä. Talvi 2009-2010 oli erityisen vaikea rautatieliikenteessä. Sen sijaan maanteillä poikkeuksellisen luminen viime talvi maan eteläosissa ja erittäin kylmä sää eivät aiheuttaneet merkittäviä kunnossapito-ongelmia.

Liikennevirasto on parantanut talvikunnossapidon valmiuttaan yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa sekä maanteillä että rautateillä. Talvi 2009-2010 oli erityisen vaikea rautatieliikenteessä. Sen sijaan maanteillä poikkeuksellisen luminen viime talvi maan eteläosissa ja erittäin kylmä sää eivät aiheuttaneet merkittäviä kunnossapito-ongelmia.

image

Liikennevirastossa on talven 2009-2010 kokemusten perusteella kehitetty talveen varautumista etenkin rautateillä. Liikennevirasto on tehnyt yhteistyössä VR:n ja rataurakoitsijoiden kanssa ensi talvea varten suunnitelmat ratojen kunnossapidon parantamiseksi. Tavoitteena on jo ennakolta varautua poikkeuksellisiin sääoloihin ja ehkäistä viime talven kaltaisten liikennehäiriöiden syntyminen.

Erityisesti painotetaan ennakointia lumitöiden tekemisessä, yhteistyön tiivistämistä toimijoiden välillä ja lähiliikennealueiden lumitöiden priorisointia nykyistä liikennöintiä vastaavaksi. Lumitöiden valmiustasoa nostetaan ensi talvena liikenteellisesti tärkeimmissä paikoissa.

Tienpidossa tulevaan talvikauteen lähdetään pääosin samoin laatuvaatimuksin ja menettelyin kuin viime vuonna. Teiden talvihoidon toimivuutta poikkeuksellisissa säätilanteissa on viime vuosina parannettu monin kunnossapitourakoitsijoita koskevin erillistoimin, vaikka talvikunnossapitoa koskevat urakat ovat monivuotisia laatuvastuu-urakoita, jotka jo pääsääntöisesti edellyttävät tiettyjä toimia ongelmatilanteissa.

Rautateiden osalta varauduttu lisärahoitukseen

Tiestön talvihoidon kustannukset ovat noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Talvikunnossapidon kustannuksista osa syntyy valmiuden ylläpidosta ja sitä tukevasta sääpäivystyksestä.

Rautateillä talvikunnossapidon kustannukset ovat keskimäärin noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Viime talvena lisärahoitusta lumi- ja routatöihin tarvittiin yhteensä noin 10 miljoonaa euroa. Tulevaa talvea varten Liikennevirasto on varautunut jopa samansuuruiseen lisärahoitukseen. Tähän mennessä on päätetty jo 2,7 miljoonan euron lisärahoituksesta, jolla lisätään resursseja ja kehitetään konekantaa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan talven 2009-2010 pakkasjakso oli poikkeuksellisen pitkä ja kylmä. Suurimmassa osassa maata pakkasjakso ylsi kolmen pisimmän joukkoon sitten talven 1960-1961. Keskimäärin näin kylmä talvi toistuu maan etelä- ja keskiosassa kerran 5-8 vuodessa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väylien talvikunnossapidon valmiutta kohennettu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat