Visio ehdottaa pikaraitiotietä muun raideliikenteen täydentäjäksi Espoossa
Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa on laadittu raideliikennevisio vuoteen 2050. Visiossa ehdotetaan pikaraitiotiejärjestelmää täydentämään muuta raideliikennettä. Työ liittyy keskeisesti Espoon yhdyskuntarakenteen kehittämiseen antamalla lähtökohtia raideliikenteen ja maankäytön jatkosuunnitteluun.

Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa on laadittu raideliikennevisio vuoteen 2050. Visiossa ehdotetaan pikaraitiotiejärjestelmää täydentämään muuta raideliikennettä. Työ liittyy keskeisesti Espoon yhdyskuntarakenteen kehittämiseen antamalla lähtökohtia raideliikenteen ja maankäytön jatkosuunnitteluun.
Tarkoituksena on lisätä espoolaisten joukkoliikenteen käyttöä varsinkin Espoon sisäisillä matkoilla. Espoolaiset tekevät arkisin yli 700 000 matkaa vuorokaudessa. Näistä 20 prosenttia tehdään nykyisin joukkoliikenteellä, kun taas Helsinkiin suuntautuvissa matkoissa joukkoliikenteen osuus on lähes puolet.
Visiotyön lähtökohtana oli Helsingin seudun liikenteen (HSL) maankäyttö- ja raideverkkoselvityksen (MARA) vuoden 2050 tavoiteverkko. HSL:n visio sisältää jo rakenteilla olevan Länsimetron lisäksi muun muassa kaupunkiradan jatkon Leppävaarasta Espoon keskukseen, metron jatkon Matinkylästä Kivenlahteen, rautatien Histaan sekä Raide-Jokerin ja tiederaitiotien Tapiolasta Viikkiin. HSL:n raidevisiota täydennettiin erityisesti Espoon sisäistä liikennettä palvelevilla raideyhteyksillä.
Suppea pikaraitiotie vaihtoehdoista tehokkain
Espoon raideliikenteen visiotyössä hahmoteltiin ja analysoitiin kolme erilaista raidevaihtoehtoa: suppea ja laaja pikaraitiotiejärjestelmä sekä metrojärjestelmä. Näistä suppea pikaraitiotiejärjestelmä osoittautui erityisesti liikenteellisten vaikutusten ja kustannusten suhteen selvästi tehokkaimmaksi.
Vaihtoehtoanalyysin perusteella lähtökohtatilannetta täydentävän raideliikennejärjestelmän perusratkaisuksi muodostettiin pikaraitiotiejärjestelmä, joka sisältää suppean järjestelmän lisäksi joitain laajan järjestelmän linjoja.
Valittu järjestelmävaihtoehto sisältäisi noin 40 kilometriä uutta pikaraitiotietä ja neljä uutta pikaraitiolinjaa HSL:n visiossa esitettyjen kahden linjan lisäksi. Pääosaa linjoista liikennöitäisiin ruuhka-aikoina noin viiden minuutin vuorovälillä kalustolla, jossa olisi noin 70 istumapaikkaa ja 100 seisomapaikkaa. Järjestelmä parantaisi erityisesti Espoon sisäisen liikenteen yhteyksiä. Vision mukainen järjestelmä lisäisi espoolaisten joukkoliikenteen käyttöä noin 17 000 matkalla arkivuorokaudessa.
Järjestelmän alustava kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa ja hyöty-kustannussuhde noin 1,3. Järjestelmä voitaisiin toteuttaa luontevasti viidessä vaiheessa.
Raideliikennevisiota täydentämään laadittiin bussiliikennevisio, joka selkeyttäisi linjastorakennetta ja täydentäisi poikittaisia raideyhteyksiä. Pikaraitiojärjestelmästä huolimatta bussiliikenne säilyy Espoon joukkoliikenteen perustana.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Visio ehdottaa pikaraitiotietä muun raideliikenteen täydentäjäksi Espoossa”