Kokeile kuukausi maksutta

Tutkimus: Asunto halutaan nähdä valmiina ennen kauppaa

Suurin osa Suomessa tehtävistä asuntokaupoista tehdään vanhoista asunnoista, jolloin ostaja luonnollisesti näkee asunnon valmiina. Uudet asunnot sen sijaan myydään lähes poikkeuksetta niiden ollessa rakennusvaiheessa. Tuore Saton teettämä kysely kuitenkin kertoo, että monet suomalaiset haluaisivat nähdä tulevan kotinsa valmiina jo ennen kaupantekoa.

Suurin osa Suomessa tehtävistä asuntokaupoista tehdään vanhoista asunnoista, jolloin ostaja luonnollisesti näkee asunnon valmiina. Uudet asunnot sen sijaan myydään lähes poikkeuksetta niiden ollessa rakennusvaiheessa. Tuore Saton teettämä kysely kuitenkin kertoo, että monet suomalaiset haluaisivat nähdä tulevan kotinsa valmiina jo ennen kaupantekoa.

image

Uusien asuntojen kauppaa käydään yleensä jo talon suunnittelu- tai rakennusvaiheessa, jolloin tuleva asukas ei tiedä, minkälainen hänen asunnostaan todellisuudessa valmistuu. YouGov Finland Oy:n syyskuussa tekemän tutkimuksen mukaan lähes kolmannes kyselyyn vastanneista näkisi mielellään tulevan asuntonsa valmiina ennen kauppoja.

”Toki ihmiset haluaisivat nähdä ja kokea, minkälainen tuleva koti oikeasti on. Rakennuspiirustusten perusteella ei voi aistia asunnon tunnelmaa ja sisustusratkaisujen vaikutus selviää parhaiten todellisuudessa”, sanoo liiketoimintajohtaja Tuula Entelä Satosta.

Uudenlainen trendi tulossa?

Rakennuttajat vastaavat tähän toiveeseen uudistamalla suunnittelun lähtökohtia. Vähintään malliasuntoja olisi saatava valmiiksi ennen myyntiä.

”Uskon, että tulevaisuudessa talot rakennetaan nykyistä useammin melkein valmiiksi ennen kaupantekoa, jolloin asunnonetsijät näkevät, mitä todellisuudessa ovat ostamassa”, Entelä sanoo.

Todennäköisesti rakennuttajien on panostettava myös asuntojen sisustuksen suunnitteluun aiempaa enemmän, sillä ostajien vaatimukset ovat kasvaneet.

”Aiemmin kunkin talon huoneistot olivat samansävyisiä ja pohjaratkaisuiltaan samanlaisia. Nyt meillä on valmistumassa kerrostalo, jossa on erisävyisiä ja -mallisia valmiina myytäviä huoneistoja. Yhdessä on viininpunaiset keittiönkaapit ja saman sävyiset tehosteet kylpyhuoneessa, toiseen on valittu läpikuultavaa turkoosia, kolmanteen graniitin sävyjä ja neljänteen koivua ja kultaa!”, Tuula Entelä kertoo.

Nopeat kaupat säästävät rahaa 

Uudenlaisessa kaupantekotavassa ei ole kysymys pelkästään tunnelmoinnista tai sisustusongelmien ratkaisemisesta, vaan myös puhtaasti rahasta. Oma koti on iso hankinta eivätkä kaikki ole halukkaita panemaan nimeään kauppakirjaan vielä silloin, kun talo on vasta perustusvaiheessa. Kun uusi asunto on ostopäätöksen jälkeen nopeasti muuttovalmis, ei ostajan tarvitse järjestää rakentamisrahoitusta.

”Silloin myös entisen asunnon myynnin voi ajoittaa uuden asunnon kaupantekovaiheeseen. Jos taas uusi asunto valmistuu vaikkapa vasta vuoden kuluttua, joutuu usein asumaan väliaikaisessa asunnossa”, Entelä sanoo.

Joissain tapauksissa myös pankit edellyttävät, että vanha asunto on myyty ennen uuden lainan myöntämistä.

Näin tutkimus tehtiin

  • SATO teetti syyskuussa 2011 YouGov Finlandilla kyselytutkimuksen siitä, mitkä
    asiat ovat tärkeitä suomalaisille 18-74-vuotiaille kerrostaloasunnon ostajille 
  • Tutkimus toteutettiin web-kyselynä 22.9. – 27.9.2011 YouGov Groupin
    kuluttajapaneelissa, johon kuuluu 25 000 suomalaista.
  • Tutkimuksen vastaajamäärä (1019) on painotettu suomalaista väestöä
    edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.
  • Kokonaistuloksissa (n=1019) keskimääräinen luottamusväli on ±2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Tutkimus: Asunto halutaan nähdä valmiina ennen kauppaa”

  1. Pientä yritystä markkinoinnssa.

    Kokemusta tulee kertymään ’valmiiden esittelystä’ kun kämppiä jää käsiin yhä kiihtyvällä tahdilla.

  2. Mikä ihmeen uudenlainen trendi? Malliasuntoja on tehty jo 70-luvulla vauhdittamaan uusien asuntojen kauppaa rakentamisvaiheen aikana. Myynti- ja markkinointistrategiassa on vikaa, jos kauppa käy eri tahtiin tuotannon kanssa. Luonnollisesti asiakas haluaa nähdä mitä hän on ostamassa. Malliasunto on ainoa tapa se näyttää. Koko organisaatio – myös tuotanto mukaan myyntivastuuseen, näyttämällä osaamisensa asiakkaalle malliasuntoja rakentamalla.

    1. Täysin mahdoton yhtälö..siis sitoa myynti- ja markkinointiaikaulut tuotantoaikatauluun. Nykyään, jos haluat ostaa asunnon, ensimmäisten joukossa jolloin todennäköisesti saat sen mitä haluat, täytyy olla liikkeellä ajoissa. Eli pahimmassa tapauksessa rakentaminen ei ole vielä edes alkanut. Mielestäni tämä johtuu ainoastaan keinotekoisesta markkinoiden tietyntyyppisestä ”vähyydestä” eli myytäviä asuntoja ei tehdä varastoon. Onko tämä gryndereiden ahneutta/viisautta vaiko yhteiskunnan aiheuttama tilanne. Sen kertokoot viisaammat.
      Toki malliasunnon rakentaminen asuntokohteissa on mahdollista mutta erillisenä toimenpiteenä mielestäni kannattamatonta. Nykyään virtuaalisesti pystytään mallintamaan asunto melkoisen tarkasti ”putkella” jotta tuleva asunnon ostaja sitä pääsee pyörittelemään ja ihmettelemään. Mutta niin kauan kun ekonomia määrittelee rakennuskohteen aikataulun niin siihen ei ole ”varaa”.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat