Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Asuinrakennusten ja asuntojen korjaus- ja energia-avustusten hakemiseen tarkemmat hakuohjeet

Asuinrakennusten korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksiin on varattu valtion vuoden 2012 talousarviossa 56,3 miljoonaa euroa. Asuntoministeri Krista Kiurun mukaan avustusten myöntämisen erityisinä painopisteinä ovat tänä vuonna korjausavustukset hissien jälkiasentamiseen hissittömiin asuinrakennuksiin sekä avustukset vanhusten ja vammaisten henkilöiden asuntojen korjaamiseen, jotta mahdollisimman moni voisi asua omassa kodissaan. Korjausavustusten hakuaika päättyy 11.4.2012.

Asuinrakennusten korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksiin on varattu valtion vuoden 2012 talousarviossa 56,3 miljoonaa euroa. Asuntoministeri Krista Kiurun mukaan avustusten myöntämisen erityisinä painopisteinä ovat tänä vuonna korjausavustukset hissien jälkiasentamiseen hissittömiin asuinrakennuksiin sekä avustukset vanhusten ja vammaisten henkilöiden asuntojen korjaamiseen, jotta mahdollisimman moni voisi asua omassa kodissaan. Korjausavustusten hakuaika päättyy 11.4.2012.

Kuuntele juttu

Korjausavustuksia myönnetään lisäksi kuntoarvioiden ja kuntotutkimusten kustannuksiin sekä huoltokirjojen laatimiskustannuksiin. Myös terveyshaitta-avustusten sekä liikkumisesteen poistamiseen tarkoitettujen avustusten myöntäminen jatkuu.
Avustuksia ei sen sijaan myönnetä enää hissien korjauksiin eikä perusparannuksen suunnitteluun erillisenä toimenpiteenä. Määrärahojen pienennyttyä myös avustukset haja-asutusalueiden talousjätevesikorjauksiin jäävät pois.

Energia-avustuksia myönnetään asuintaloille, joissa siirrytään uusiutuvan energian käyttöön. Nämä avustukset myönnetään tänä vuonna samoilla edellytyksillä kuin viime vuonna. Ensi vuotta varten selvitetään mahdollisuutta muuttaa nämä avustukset tarveharkintaisiksi hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti.

Tarkoituksena on myös muuttaa avustusten myöntämisperusteita niin, että vuodesta 2013 alkaen tuetuilta lämpöpumpuilta vaaditaan EU:n ympäristömerkki, vastaava muu ympäristömerkki tai muu selvitys tällaisten kriteerien täyttymisestä.

Energia-avustuksia myönnetään tänäkin vuonna energiakatselmusten laatimiseen, rakennusten ulkovaipan korjaamiseen sekä lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmiin liittyviin toimenpiteisiin. Tarkemmat edellytykset avustettaville toimenpiteille ovat samat kuin viime vuonna. Myös pientalojen tarveharkintaisia energia-avustuksia myönnetään entisin perustein.

Mikäli hakemuksia tulee kuluvan vuoden aikana erittäin runsaasti, voi energia-avustusten suuruus jäädä alle laskennallisen enimmäisavustusmäärän. Viime vuonna avustusta pudotettiin 20 prosentista 15 prosenttiin. Erityisesti uusiutuvan energian käyttöönoton avustuksiin odotetaan runsaasti hakemuksia.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Arasta on saatavilla tarkemmat ohjeet avustusten hakumenettelystä, mutta pääasiassa hakemukset jätetään asuinrakennuksen sijaintipaikan kuntaan, joka vastaa avustusten myöntämisestä. Poikkeuksena ovat hissi- ja terveyshaitta-avustukset, joiden myöntämisestä vastaa Ara. Sekä kunnan että Aran myöntämien korjausavustusten hakuaika päättyy 11.4.2012.

Sen sijaan terveyshaittojen, rakennettavien hissien ja rakennettavien hissien suunnittelun osalta voidaan avustushakemuksia vastaanottaa myös edellä mainitun päivämäärän jälkeenkin. Niitä myönnetään niin kauan kuin kyseisiin tukiin varatut määrärahaosuudet riittävät.

Energia-avustuksilla ei juhlita

Vuoden 2012 valtion talousarviossa on energia-avustusten myöntämistä varten vahvistettu 10 miljoonan euron suuruinen määräraha uusiutuvaa energiaa hyödyntävien lämmitystapojen käyttöönottoon ympärivuotisessa asuinkäytössä olevissa asuinrakennuksissa sekä muihin energia-avustuksiin 8,8 miljoonaa, josta pientalojen tarveharkintaisiin energia-avustuksiin 2 miljoonaa euroa.

Vastuu tiedottamisesta on kunnilla, joiden pitää huolehtia tiedotustoiminnan järjestämisestä omalla alueellaan niin, että energia-avustuksen saamiseen kelpoiset hakijat voivat saada tietoonsa tarvittavat energia-avustusten hakemista ja myöntämistä koskevat seikat. Jos hakijalla on mahdollisuus saada korjaustoimenpiteisiin useampia tukimuotoja, kunnan on ohjattava hakijaa hakemaan hänen kannaltaan edullisinta (suurin tukiprosentti) tukimuotoa.

Energia-avustusten yleiset myöntämisedellytykset ovat samat kuin korjausavustuksissakin. Avustettavan kohteen on esimerkiksi oltava ympärivuotisessa asuinkäytössä oleva asunto tai asuinrakennus. Kohde ei siten voi olla sellainen, jota vasta muutetaan ympärivuotiseen asumiseen soveltuvaksi.

Korjattaessa asuntoa/asuinrakennusta voidaan periaatteessa hyväksyttäviin kustannuksiin sisällyttää korjaustöiden edellyttämien rakennustarvikkeiden ja rakennukseen kiinteästi asennettavien laitteiden hankintakustannukset, vesi-, viemäri-, sähkö- ja kaukolämpöön liittymismaksu sekä kustannukset arviointi-, tutkimus-, laatimis-, suunnittelu-, rakennus-, asennus-, katselmus-, säätö-, mittaus- ja purkutöistä sekä töitten valvonnasta. Kustannusten piiriin ei kuitenkaan kelpuuteta laskennallista kustannusta omasta työstä eikä kustannusta vastikkeetta tehdystä työstä.

Avustuksen myöntäminen ruokakunnalle silloin, kun avustettavien toimenpiteiden kohteena on enintään kaksi asuntoa käsittävä pientalo, edellyttää sitä, että ruokakunta on ennen hakemista asunut ja asuu edelleenkin tässä talossa. Tällöin avustuksen hakijana on asuinrakennuksen omistaja tai se, jolle rakennuksen kunnossapitovastuu on lain nojalla tai kirjallisella sopimuksella siirretty pysyvästi tai pitkäaikaisesti.

Eroon öljy- ja sähkölämmityksestä

Energia-avustuksella tuettavia kohteita ovat öljyllä tai suoralla taikka varaavalla sähkölämmityksellä pääasiallisesti lämmitetyt asuinrakennukset. Pääsääntö on, että toimenpiteet voidaan aloittaa vasta kunnan avustuspäätöksen jälkeen, mutta kunnat voivat antaa aloituslupia myös hakemuksen jättäneille.

Avustuksella voidaan tukea öljy- tai sähkölämmityksen korvaamista pääasiallisesti uusiutuvaa energiaa hyödyntävällä päälämmitysjärjestelmällä, kuten:

1) maalämpöpumppujärjestelmän rakentaminen
2) ilma-vesilämpöpumppujärjestelmän rakentaminen
3) pelletti- tai muun puulämmitysjärjestelmän rakentaminen
4) polttoainevaraston rakentaminen 3 kohdassa tarkoitettua lämmitysjärjestelmää varten
5) yhdistelmälämmitysjärjestelmän rakentaminen, jossa järjestelmä hyödyntää:
a) yhtä 1-3 kohdissa tarkoitettua lämmitystapaa ja yhtä tai useampaa lisälämmitystapaa
b) useampaa 1-3 kohdassa tarkoitettua lämmitystapaa
c) useampaa 1-3 kohdassa tarkoitettua lämmitystapaa ja yhtä tai useampaa lisälämmitystapaa.

Lämmitysjärjestelmän korvaamista ei tueta, jos lämmitysjärjestelmä rakennetaan korvaamaan kauko- tai aluelämmitystä. Kauko- ja aluelämmitykseen liittymistä voidaan sitä vastoin tukea.

Tuki kohdistetaan uusiutuvaa energiaa käyttävälle päälämmitysjärjestelmälle. Tällä tarkoitetaan järjestelmää, jonka suunnitelmien mukainen lämmitysteho kattaa rakennuksen vuotuisesta tehontarpeesta yli puolet. Tarvittaessa hakijan tulee kunnan pyynnöstä osoittaa uusiutuvaa energiaa hyödyntävän lämmitysjärjestelmän toimivuus päälämmitysjärjestelmänä. Muiden kuin kohdissa 1 ja 2 mainittujen lämpöpumppujen investointikustannuksia ei tueta.

Varaavan tulisijan rakentamista voidaan tukea päälämmitysjärjestelmänä silloin, kun se toimii vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän lämmöntuottajana ja tuottaa yli puolet vuotuisesta energiankäytöstä. Avustusta on tarkoitus myöntää myös vesikiertoisen patteriverkoston kustannuksiin, mikäli tällaista ei asuinrakennuksessa ennestään ole.
Ilma-vesilämpöpumppujen sekä pelletti- ja puulämmitysjärjestelmän kustannusten lisäksi voidaan yhdistelmä- eli hybridilämmitysjärjestelmissä tukea aurinkolämmön ja -sähkön tuotantolaitteiden käyttöönottoon liittyviä kustannuksia.

Lisätietoja avustuksista: www.ara.fi/avustukset

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Asuinrakennusten ja asuntojen korjaus- ja energia-avustusten hakemiseen tarkemmat hakuohjeet”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat