Tutkimus: Täydennysrakentaminen on selvästi lisärakentamista edullisempaa kuntataloudelle

Valmistumisvaiheessa olevan ApRemodel-tutkimuksen mukaan täydennysrakentaminen kaupunkirakenteen sisällä on kuntatalouden kannalta 70 prosenttia edullisempaa kuin lisärakentaminen uusilla alueilla. Kuntien käytännöt ja kaavaprosessit eivät kuitenkaan nykyisellään tue yhdyskuntarakenteen sisään tulevaa täydennysrakentamista, vaan ne ohjaavat kaupunkirakenteen hajoamista uudisalueille tai lähiöiden liepeille.

Valmistumisvaiheessa olevan ApRemodel-tutkimuksen mukaan täydennysrakentaminen kaupunkirakenteen sisällä on kuntatalouden kannalta 70 prosenttia edullisempaa kuin lisärakentaminen uusilla alueilla. Kuntien käytännöt ja kaavaprosessit eivät kuitenkaan nykyisellään tue yhdyskuntarakenteen sisään tulevaa täydennysrakentamista, vaan ne ohjaavat kaupunkirakenteen hajoamista uudisalueille tai lähiöiden liepeille.

image

”Täydennysrakentaminen on niin valtavan paljon edullisempaa kuin uudisrakentaminen, että olisi hyvä aloittaa hallinnollisten esteiden purkaminen. Se edellyttää systeemistä muutosta. Teknisiä esteitä täydennysrakentamiseen ei ole”, Tekesin asiantuntija Tom Warras arvioi.

Tutkimuksen päärahoittajana oli Tekes. Hankkeessa tarkasteltiin viidessä eri tutkimusosioissa asunto-osakeyhtiöiden korjaamisia ja täydennysrakentamista kunnan, asukkaiden, naapurien, rakennusyhtiöiden ja rahoittajien näkökulmasta.

Lisärakentamisen ja perusparannushankkeiden kannattavuutta taloyhtiöiden kannalta tutki Tampereen tekninen yliopisto, TTY. ”Laajamittainen täydennysrakentaminen ei käynnisty, jos maankäyttömaksuista ei luovuta. Autopaikkavaatimuksia pitää tarkistaa”, Olli Niemi TTY:stä sanoo.

Warras korostaa, että kaupunkien roolina on mahdollistaa, ei estää, täydennysrakentaminen. Hän pitää Tampereen toimia Tammelan alueen täydennysrakentamisen aikaansaamiseksi esimerkillisenä.

Tammela oli yksi tutkimuksen kolmesta pilottialueesta. Alueella on nyt 6 500 asukasta. Sinne on mahdollista rakentaa asunnot maksimissaan 4 000 uudelle asukkaalle. Tammela on rakennettu lähiömäisesti, vaikka se on vain muutaman sadan metrin päässä rautatieasemasta. Visiona on liittää alue osaksi keskustaa ja toteuttaa täydennysrakentaminen sen mukaisesti.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tutkimus: Täydennysrakentaminen on selvästi lisärakentamista edullisempaa kuntataloudelle”

  1. Tammela taitaa olla aika erikoinen tapaus suomalaisessa kaupunkikuvassa. Se on lähiömäinen paikka, joka on kuitenkin lähiömäisyydestään huolimatta erittäin vetovoimainen, ja kerää torilleen väkeä pitkänkin matkan takaa. Toinen erikoisuus on siinä, että tonttien omistus on taloyhtiöillä, ei kaupungilla.

    Jotta alueelle voisi täydennysrakentaa, pitäisi siis vakuuttaa taloyhtiöiden hallitukset ja näiden yhtiökokousten enemistöt siitä, että omalle tontille saa joku muukin rakentaa. Käytännössä tämä ei ole ihan yksinkertaista. Varsinkaan, jos asia tarkoittaa sitä, että asukkaan auto pitää nykyisen talon edessä olevan pysäköintipaikan jäädessä uuden talon alle jatkossa siirtää maanalaiseen luolaan, kauas asunnon ovesta, jossa pysäköintipaikasta pitäisi maksaa parikymmentä tuhatta euroa + huomattavasti isommat kuukausimaksut kuin mitä taloyhtiö pihan autopaikoistaan on veloittanut. Sellaisessa tilanteessa ei välttämättä asukkaan silmissä paljoa paina se, paljonko säästöjä kenties kunnalle infran rakentamisessa tulisi täydennysrakentamisen myötä.

    Juuri autopaikka-asia on näkynyt keskeisesti täydennysrakentamista koskevissa nettikeskusteluissa, joita on silloin tällöin tullut hieman luettua kiinnostuksen vuoksi.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat