Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Lujabetoni toimittaa ratapölkkyjä Liikennevirastolle

Liikennevirasto ja Lujabetoni Oy ovat tehneet sopimuksen betoniratapölkkyjen toimituksista. Lujabetonin ratapölkkyjä käytetään vuosina 2014–2015 pääasiassa kahteen isoon radan kunnostushankkeeseen. Kokkola–Ylivieska-kaksoisraide rakennetaan vuoteen 2017 mennessä siten, että vuonna 2013 aloitettu ratapölkkyjen asennus jatkuu vuosina 2014 ja 2015 kolmena erillisenä urakkana. Kontiomäki–Oulu-rataosuuden päällysrakenne uusitaan kokonaan vuosina 2014–2017.

Liikennevirasto ja Lujabetoni Oy ovat tehneet sopimuksen betoniratapölkkyjen toimituksista. Lujabetonin ratapölkkyjä käytetään vuosina 2014–2015 pääasiassa kahteen isoon radan kunnostushankkeeseen. Kokkola–Ylivieska-kaksoisraide rakennetaan vuoteen 2017 mennessä siten, että vuonna 2013 aloitettu ratapölkkyjen asennus jatkuu vuosina 2014 ja 2015 kolmena erillisenä urakkana. Kontiomäki–Oulu-rataosuuden päällysrakenne uusitaan kokonaan vuosina 2014–2017.

Kuuntele juttu

Lujabetoni on valmistanut betoniratapölkkyjä itse kehittämällään nykyaikaisella ratapölkkytuotantolinjalla Siilinjärvellä vuodesta 1997.

”Siilinjärven ratapölkkytehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 25 henkeä, ja tilauksen ansiosta vältytään talvikuukausina tyypillisiltä lomautuksilta”, Lujabetonin betonituoteyksikön johtaja Sakari Petsalo kertoo.

Viime vuosina Lujabetoni on valmistanut 50 000–100 000 ratapölkkyä vuodessa. Yhtiön ratapölkkyjä on jo lähes 2 000 raidekilometrillä Suomessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Lujabetoni toimittaa ratapölkkyjä Liikennevirastolle”

  1. Samaan aikaa ratapölkkyjä on Toijalassa ja Valkeakoskealla jo niin mahdottomat määrät että vr halusi alkaa murskaamaan niitä. Bentoni pölkyt ovat uuden veroisia.

    Ja näitä pölkkyjä taidettiin tehdä Forssassa paremmin ja halvemmalla. Nyt on kyllä joku voidellut muutakin kuin betoni muottia

    1. Hyvä tuo imperfektin käyttö, ”taidettiin”, ehkä se siitä johtuikin. Ja ehkä sijaintikin on nyt remontoitavalla pätkällä eri kuin ennen 🙂

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat