Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus alkaa purkutöillä jo elokuussa

Finavian vuosille 2014–2020 ajoittuvan kehitysohjelman yhtenä päätavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaan vaihtoliikennekapasiteettia. Tarkoituksena on rakentaa muun muassa lisää laajarunkokoneiden pysäköintipaikkoja. Nyt on käynnissä laaja suunnitteluvaihe. Terminaali- ja liikennealueiden laajennuksia valmistelevat purkutyöt käynnistyvät elo-syyskuussa. Varsinaisten uudisrakennustöiden on suunniteltu alkavan vuonna 2016.

Ensimmäisinä purkutyöt kohdistuvat muun muassa entiseen lämpövoimalaan ja vesitorniin. Syksyn aikana aloitetaan louhintatyöt, jotka purkutöiden tavoin luovat pohjaa alueen uudisrakentamiselle.

”Kehitysohjelma toteutetaan vaiheittain, mikä mahdollistaa joustavan reagoinnin mahdollisiin markkinatilanteen muutoksiin”, Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta toteaa.

Finavian kehitysohjelman tavoitteena on varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä. Matkustajamäärät Helsingin ja Aasian välillä ovat kasvaneet tasaisesti jo vuosia.

”Helsinki-Vantaa on jo nyt yksi merkittävimmistä vaihtokentistä Euroopassa. Esimerkiksi Euroopan ja Japanin välisessä liikenteessä se on neljänneksi tärkein”, Haapasaari sanoo.

Kehitysohjelman ensimmäinen vaihe on valmistunut

Seitsemän vuoden mittainen kehitysohjelma kohdistuu vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattamisen lisäksi Helsinki-Vantaan lähtöselvityksen kehittämiseen ja maaliikennejärjestelyjen parantamiseen. Ratkaisut ja aikataulut terminaalilaajennuksen osalta selviävät vuoden 2014 aikana.

Kehitysohjelman ensimmäisessä, toukokuussa 2014 valmistuneessa vaiheessa terminaali 2:n turvatarkastuskapasiteetti nousi 40 prosenttia. Uudet lähtöselvitys- ja bag drop -automaatit tuovat joustavuutta lähtöselvitysaikoihin, tasoittavat ruuhkahuippuja ja kasvattavat terminaalin kapasiteettia.

Lähes miljardin euron kehitysohjelma

Finavian käynnistämä liki miljardin euron kehitysohjelma valmistaa Helsinki-Vantaata palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Sen arvioidaan tarjoavan työtä noin 14 000 henkilötyövuoden verran, ja matkustajamäärän nousun tuovan alueelle noin 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa.

Finavia investoi myös verkostolentoasemiinsa. Merkittäviä kunnostus- ja laajennustöitä toteutetaan tänä vuonna Turun, Tampereen, Ivalon ja Rovaniemen lentoasemilla. Verkostolentoasemiin investoidaan tänä vuonna yhteensä noin 35 miljoonaa euroa.

Kehitysohjelman tavoitteena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja parantaa Helsinki-Vantaan kilpailukykyä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa, etenkin Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus alkaa purkutöillä jo elokuussa”

  1. Onkohan kukaan huomioinut tulevaa lentokieltoa?

  2. Kai noita ”verkostolentoasemienkin” investointeja voi periaatteessa laskea mukaan vuonna 2014 käynnistyneeseen kehitysohjelmaan, mutta suurelta osin nuo investoinnit taisi olla maakuntalentokenttien osalta päätetty kehitysohjelmasta riippumatta, ainakin tämän vuoden investointien osalta.Esimerkiksi vuosikausien kehittelytyön jälkeen Finavia ja Tampereen kaupunki tekivät vuonna 2012 sopimuksen Tampere-Pirkkalan lentoaseman uudistuksesta, EU antoi päätöksen terminaalin kehittämisen laillisuudesta vuonna 2013 ja tänä vuonna (2014) on sitten tehty 210 neliön kokoista laajennusta ja alettu tehdä haitallisten aineiden leviämistä rajoittavia investointeja. Vastaava tilanne on aika monen muunkin ”verkostolentoaseman” kohdalla. Tuo 35 miljoonan euron potti taitaa olla aika lailla sellaisia asioita, joista on päätetty jo aiemmin, mutta jotka on nyt kategorisoitu kehitysohjelman alle. Osa tuosta on myös käytännössä pakollisia ympäristöinvestointeja, joilla ei niinkään kehitetä lentokentän palveluita, vaan joita Finavia joutuu tekemään lentoasemillaan erilaisten ympäristöriskien vähentämisen takia: mm. glykolin ympäristöön leviämisen torjumiseksi, jottei siitä enää myöhemmin aiheutuisi miljoonakustannuksia (LVM:n tiedotteessa 15.3.2012 arvioitiin Helsinki-Vantaan lentokentältä peräisin olevan glykoliongelman aiheuttaneen 45 miljoonan euron lisäkustannuksen Kehäradalle).

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat