Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Isännöitsijät vaativat jättikorotuksia

Isännöintiliiton mukaan isännöinnin hinta on paikoitellen kestämättömän alhaalla.

Isännöintiliiton mukaan isännöinnin hinta on paikoitellen kestämättömän alhaalla.
Kuuntele juttu
”Tällainen kehitys on kestämätöntä. Jotta asiakaspalvelua voidaan kehittää, isännöintiyritysten kannattavuuden on parannuttava. Se edellyttää hintojen nostamista ja kaiken tehdyn työn laskuttamista”, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Hänen mukaansa isännöinnin hinnassa on korotuspainetta vähintään 10–20 prosenttia.

Isännöintiliiton mukaan rakennuskannan vanheneminen ja sen remontoiminen teettää isännöinnille runsaasti lisätyötä – myös sellaista, joka ei näy asukkaalle. Samalla vanhenevat taloyhtiöiden asukkaat. Syrjäytymisvaarassa olevien ikääntyneiden ja muistisairaiden palveluun sekä asioiden selvittelyyn kuluu yhä enemmän isännöitsijän aikaa.

Liiton mukaaan isännöinnin vastuu on kasvanut asiakkaiden vaatimusten lisääntymisen ja viime aikojen lakimuutosten vuoksi. Esimerkkeinä liitto mainitsee tiukentuneet määräykset harmaan talouden torjumiseksi ja velvollisuuden ilmoittaa urakkatietoja verottajalle.

”Useat isännöintiyritykset ovat olleet turhan arkoja nostamaan hintoja vaikka tarvetta olisi ollut. Isännöintipalkkiot ovat nousseet kolmen viime vuoden aikana yhteensä noin viisi prosenttia, vaikka kiinteistöjen muut ylläpitokustannukset ovat nousseet lähes kolminkertaisesti eli noin 15 prosenttia samana aikana”, toteaa johtaja Kaisa Leiwo Isännöintiliitosta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Isännöitsijät vaativat jättikorotuksia”

  1. Miksi isännöinnin hinta nousee kun 1.8.2014 astui voimaan laki, jolla poistettiin isännöitsijän henkilökohtainen vastuu?

    http://www.corbel.fi/fi/ajankohtaista/lakimuutos-parantaa-merkitt%C3%A4v%C3%A4sti-is%C3%A4nn%C3%B6itsij%C3%B6iden-asemaa

    Taloyhtiössä kaiken vastuun kantaa hallitus, joka koostuu tavallisista talon asukkaista. Heille ei makseta muuta kuin muutaman kympin kokouspalkkio.He vastaavat myös isännöitsijän tekemisistä, jolloin viime kädessä heitä voidaan syyttää valvonnan puutteista.

  2. Yleensä nuo lakien muuttumisen takia tulevat lisätyöt on lisähinnoiteltu melko ronskisti, Eli pelkästään niiden takia pitäisi olla ennemminkin laskupainetta.

  3. Voisko asiakaspalvelua parantaa palkkaamalla parempia työntekijöitä entisien tilalle, joku kutsuu tuottavuuden parantamiseksi. On hyvä, että kaikki on keksinyt asumisen välttämättömyyden ja sen hyvyyden riistämisen kohteena ja varauden lähteenä. Harmi, kun isännöintiä ei voi viedä, olisi varmasti kansainvälisesti kysytty palvelu. Varsinkin asiakaspalvelun parannuttua, luulisi jonkun kansainvälisen jätin kiinnostuvan tästä kasvubisneksestä ja maksavan kasvupotentiaalisti vuolaasti.. Ei nekään kaikesta paskasta maksa..!!

  4. Mitä se asiakaspalvelun kehittäminen käytännössä tarkoittaa? Kehittäminen on päivän sana, joka on lainattu suoraan poliitikkojen suusta. Kehittää-sana ei tarkoita mitään, mutta antaa sen sanojasta positiivisen kuvan. Siihen ainakin poliitikot pyrkivät. Pyrkivätkö isännöitsijätkin?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat