Kokeile kuukausi maksutta

Traktorisäädöksien purku helpottaisi nuorten työllistämistä maarakennusalalla

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut muutosta traktorien kuljettajien ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimuksiin.

Koneyrittäjien liiton mukaan ministeriön valmistelema esitys traktorin kuljettajan ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimuksien kohtuullistamisesta helpottaisi toteutuessaan nuorten työllistämistä muun muassa maarakennusalalla.

Alalla on jatkuva tarve uusista työntekijöistä, mutta kohtuuttomat säädökset ja pätevyysvaatimukset vaikeuttavat nuorien palkkaamista alan töihin edes lyhyeksi aikaa.

Maarakennusalalla nuoret työllistyvät kesäisin 3-4 kuukaudeksi ja erilaiset traktorityöt ovat liiton mukaan oiva tapa aloittaa koneenkuljettajan uraan tutustuminen. Alalle tuloa on vaikeutettu kohtuuttomasti vuosien mittaan. Kesätyöntekijöitä ei enää saada työmaille erilaisten säädösten, pätevyyksien tai tilaajien asettamien vaatimusten vuoksi. Liiton mukaan muutaman työkuukauden vuoksi on kohtuutonta hankkia kaikkia vaadittavia pätevyyksiä, joten maarakennusalan pienyritysten on mahdotonta ottaa nuoria töihin.

Nykysäädösten mukaan esimerkiksi liikennetraktorikuljetuksissa vaaditaan ajokortin lisäksi 140 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. 140 tuntia on reilun kolmen viikon työpäivät.

Hintaa koulutukselle tulee vähintään 2 500 euroa ajokortin kustannusten lisäksi.

Koneyrittäjien mukaan ei olekaan ihme, että kolmen–neljän kuukauden kesätöihin ei enää saada nuoria. Samalla nuorilta hukkuu myös mahdollisuus löytää oma kiinnostuksen kohteensa maarakennusalan monipuolisista tehtävistä.

Esitys poistaisi myös traktoreiden työkonekäyttöön liittyneet epäselvyydet, kun siinä yksiselitteisesti todettaisiin, että työkonekäytössä traktoreissa ei vaadita kuorma-auton kuljettajien ammattipätevyyttä. Tämä vastaa Koneyrittäjien mielestä nykyistäkin oikeustilaa, vaikka tästä poikkeavilla viranomaistulkinnoilla on aiheutettu epätietoisuutta ja päänvaivaa yrittäjille.

Koneyrittäjien mukaan traktorikalustoa verrataan monesti virheellisesti kuorma-autokalustoon. Ajoneuvot eivät kilpaile keskenään ja yrittäjällä on vapaus valita käyttämänsä kalusto. Siten on harhaanjohtavaa vaatia esimerkiksi tasapuolisen kohtelun nimissä traktorin kuljettajalta kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyttä, liitosta todetaan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Traktorisäädöksien purku helpottaisi nuorten työllistämistä maarakennusalalla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat