Rakentaminen Auri Häkkinen RL Lari Malmberg HS Ei kommentteja

Raide-Jokerin imussa syntyy asuntoja ja työpaikkoja

Helsingin ja Espoon yhteisen allianssimallilla toteutettavan raitiotiehankkeen kehitysvaihe alkoi joulukuun alkussa. Vuoden päästä nähdään, onko kustannukset arvioitu aiemmin tehdyssä hankesuunnitelmassa oikein.

HSKA 20171205 Apulaispormestari Anni Sinnemäki pohtii miten tuleva Raide-Jokeri muuttaa Helsinkiä kulkiessaan Bussi-Jokerilinjan 550 kyydissä. Kuva: KALLE KOPONEN / HS

Marraskuun viimeisenä päivänä medialle lähetetty tiedote oli tavallisen kapulakielinen:

”Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on saavutettu jälleen yksi virstanpylväs: hankkeen osapuolet ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen allianssisopimuksen.”

Viesti vaikeiden sanojen seassa oli kuitenkin merkittävä. Lähes 30 vuotta kaupunkipoliitikkojen puheissa pyörineen raitiovaunuyhteyden rakentamisen suunnittelu alkaisi vihdoinkin.

Se oli tervetullut uutinen. Kehäteiden ruuhkainen kumipyöräliikenne saa vaihtoehdoksi ensimmäisen Helsinkiä poikittaissuunnassa halkovan raitiotieyhteyden.

Raide-Jokerin varrelle kaavaillaan asuntoja yli 40 000 kaupunkilaiselle.

Kello on kahdeksan, ja aamu Itäkeskuksen metroaseman ulkopuolella on kylmä ja musta. Helsingin kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki nousee portaita reppu selässään.

Sitten hypätään bussiin numero 550. Se kiertää Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän, Maunulan, Huopalahden ja Pitäjänmäen kautta Espoon Leppävaaraan, Otaniemeen ja lopulta Westendiin. Siis lähes saman reitin, jota Raide-Jokerin vaunut tulevat liikennöimään.

Sinnemäki on lupautunut esittelemään Raide-Jokerin reittiä ja uuteen joukkoliikennevälineeseen liitettyjä toiveita. Aihe on tuttu.

”Siitä puhuttiin jo silloin, kun mä tulin mukaan Helsingin päätöksentekoon, vuonna 1997 tai 1998.”

Jokeria ideoitiin jo 1980-luvun lopussa

Idea poikittaisesta Jokeri-linjasta syntyi itse asiassa 1980-luvun lopulla. Sitä työstivät niin Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kuin HKL:kin. Jo Helsingin vuoden 1992 yleiskaava sisälsi joukkoliikenteen kehämäisen runkolinjan.

Kesti vielä vuosia ennen kuin nyt toteutettavan Raide-Jokerin edeltäjän Bussi-Jokerin liikenne alkoi. Sitä varten rakennettiin joukkoliikennekatu, joka alittaa Huopalahden aseman luona radan tunnelia pitkin.

Elokuussa 2003 käynnistyi Bussi-Jokerin esivaihe, joka liikennöi aluksi vain arkisin. Kolme vuotta myöhemmin siirryttiin 3-akselisiin sinivihreisiin telibusseihin, jokapäiväiseen liikenteeseen ja sinisiin Jokeri-pysäkkeihin. Bussi-Jokerin toinen sopimuskausi alkoi elokuussa 2013 ja jatkuu vuoteen 2020. Bussien väritys vaihtui samalla oranssinvalkoisiksi.

Ministeri Tiilikainen vauhditti rahoitusta

Raide-Jokerin toteuttaminen sai tammikuussa 2016 vauhtia, kun ministeri Kimmo Tiilikainen esitti asuntorakentamista edistävän hankkeen valtionosuuden rahoittamista Valtion asuntorahaston varoista. Valtio on sittemmin sitoutunut antamaan budjettivaroista raitiotien rakentamiseen korkeintaan 84 miljoonaa euroa ja enintään 30 prosenttia rakentamiskustannuksista.

Raide-Jokeri-projektin verkkosivuilla uumoillaan, että rakentaminen voisi alkaa jo reilun vuoden päästä.

Bussin ikkunan ulkopuolella vilisevät Viikin kohmeiset pellot. Suurinpiirtein tässä poikittaisyhteyttä suhaavat raitiovaunut pääsevät huippunopeuksiinsa, jopa 70 kilometriin tunnissa.

Pääosin vauhti on kuitenkin huomattavasti hitaampaa. Ne kulkevat keskimäärin 25 kilometriä tunnissa. Nykyisten raitiovaunujen noin 15 kilometrin keskinopeuteen verrattuna tämäkin on kuitenkin paljon.

Raide-Jokerin vaunuihin piiskataan vauhtia rakentamalla sille oma, mahdollisimman suora kaistansa ja tarjoilemalla sille valoetuisuuksia. Lisäksi Raide-Jokerin vaunut tulevat pysähtymään nykyraitiovaunuja harvemmin, keskimäärin noin 800 metrin välein.

Nopeus ei kuitenkaan ole Raide-Jokerin suurin etu, Sinnemäki muistuttaa. Loppujen lopuksi Jokeri-raitiovaunujen vauhti on hyvin samantahtinen bussien kanssa, mutta pitkiin raitiovaunuihin mahtuu jopa kolme kertaa enemmän matkustajia kuin yhteen bussiin.

Bussi-Jokerin liikenne ruuhkautuu jo nyt

Kaupungin kasvaessa bussiyhteyksiin perustuva poikittaisliikenne alkaa käydä ongelmalliseksi. Linjan 550 bussit ajavat jo nyt aamuruuhkassa 4 minuutin vuorovälillä, mutta Oulunkylää lähestyttäessä bussissa alkaa olla ahdasta.

Lisäksi muun liikenteen seassa ajavat bussit tuovat työmatkalaisten aamuihin ylimääräisen jännitysmomentin. Jos tiellä sattuu jotain, tiheästi liikennöivät bussit ruuhkautuvat helposti toistensa perään.

Raide-Jokeri on paitsi liikennehanke myös maankäyttöön liittyvä hanke. Uudet asunnot halutaan nykyään tehdä raiteiden varrelle, ja Raide-Jokeri halkoo sekä Espoossa että Helsingissä maisemaa, jossa mahdollisuuksia tiivistämiseen on huomattavasti nykyisiä keskusta-alueita enemmän.

Helsingille Raide-Jokeri on yksi askel kohti maailman suurista kaupungeista tuttua useamman keskustan mallia, monikeskuksisuutta. Iso kaupunki menee helposti tukkoon, jos sillä on vain yksi keskusta.

Sinnemäki selittää, että Raide-Jokerin perässään vetämä uusi asuin- ja työpaikkarakentaminen mahdollistaa esimerkiksi Itäkeskuksen kasvamisen sekä Oulunkylän ja Pitäjänmäen kaupunkimaistumisen. Espoossa joukkoliikenteen solmukohdiksi muodostuvat esimerkiksi Leppävaara ja Tapiola.

Pelkästään Oulunkylään odotetaan seuraavan vuosikymmenen aikana lähes 5000 uutta asukasta. Yhteensä Raide-Jokerin varteen aiotaan Helsingin puolella rakentaa ensi vuosikymmenen loppuun mennessä koteja jopa 24000 ihmiselle. Espoon puolelle asumista suunnitellaan lähes yhtä paljon.

Asuntojen lisäksi kaupungit odottavat uuden raideyhteyden vetävän perässään myös yrityksiä. Vuonna 2030 Helsingin puolelle Raide-Jokerin varteen ennustetaan – tai toivotaan – syntyvän jopa 10 000 uutta työpaikkaa. Espoo odottaa uuden raideyhteyden tienoille reilua 6 000 uutta työpaikkaa.

Työmatkalaisia yritetään houkutella Raide-Jokerin käyttäjiksi myös ympäristösyistä.

Suunnittelijat etsivät ratkaisuja ongelmiin

Tiukka 275 miljoonan kustannuskatto

”Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot ovat hyväksyneet hankepäätösten mukaiset rakentamiskustannukset eli kokonaishinta voi olla 275 miljoonaa euroa. Jos allianssin kehitysvaiheen kokonaiskustannus ylittää tuon rajan, Raide-Jokerin toteutus pitää viedä uudestaan valtuustoihin. Kehitysvaiheessa on siis exit-mahdollisuus, eli allianssiryhmän työ voi päättyä, jos kustannusarvio ylittyy”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Raide-Jokerin allianssimallissa on kaksi vaihetta: kehitysvaihe ja toteutusvaihe. Helsingin ja Espoon kaupungit, suunnitteluryhmä ja urakoitsijaryhmä vastaavat toteutettavan projektin suunnittelusta ja rakentamisesta yhdessä.

Suunnitteluryhmä koostuu Ramboll Finland oy:stä, Sito oy:stä ja VR Track oy:stä. Urakoitsijaryhmän muodostavat YIT Rakennus oy ja VR Track.

 

Bussi kulkee piristyvässä aamussa kohti Huopalahden asemaa. Siellä Raide-Jokerin suunnittelijoilla on vielä päänvaivaa. Miten uusi linja saadaan rakennettua kapeaan tunneliin häiritsemättä liikaa muuta liikennettä?

Muitakin ongelmakohtia riittää, vaikkei lähes kokonaan maan päällä liikkuvan Raide-Jokerin rakentaminen ylläkään vaikeudessaan maan alla kulkevan länsimetron tasolle.

Raide-Jokeri vaatii esimerkiksi kaksi massiivista siltaa, joita pitkin raitiovaunut ylittävät Kehä I:n ja Turunväylän. Ensimmäinen silloista on 189 metriä pitkä ja toinen 256 metriä.

Helsingissä reitti ylittää Vantaanjoen, jossa elävien vuollejokisimpukoiden oloista rakentajien on oltava tarkkoina. Aalto-yliopiston ja Viikin yliopistoalueen kohdalla suunnittelijat taas pohtivat, millaisilla teknisillä ratkaisuilla yliopistojen herkkien mittalaitteiden häiriöt saadaan minimoitua. Raitiotien magneettikenttä ja tärinä saattavat aiheuttaa häiriöitä herkkiin mittalaitteisiin.

Lisäksi vastaan tulee Patterinmäen muinaismuistoalueen alittava 350 metriä pitkä tunneli ja töiden yhteensovittaminen Keilaniemessä käynnissä olevien Kehä I:n muutostöiden kanssa.

Ja nämä ovat vasta insinöörien haasteita. Luonnonläheisten ja harvaan rakennettujen kaupunginosien tiivistäminen muuttaa monen kotikaupunginosaa merkittävästi, eikä muutos aina ole helppoa.

Yleisellä tasolla itse Raide-Jokerista ollaan kuitenkin ainakin poliitikkojen keskuudessa oltu lähes liikuttavan yksimielisiä. Helsingissäkään hankkeen toteuttamisesta ei lopulta tarvinnut edes äänestää.

”Ehkä tarve nähtiin jo niin suureksi”, Sinnemäki sanoo.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia