Kokeile kuukausi maksutta

Pelikoneella tehtyä virtuaalimallia on käytetty työmaakoulutuksissa – Tridify selätti virtualisoinnin haasteet

Virtuaalimalli luo uuden yhteisen kielen tilakokemusten suunnitteluun.

Tridifyn pääkonttorilla näyttöjen ääressä Niko Siltakorpi (vas.), operatiivinen johtaja Kirsi Kinnunen, yhtiön perustaja ja teknologiajohtaja Juhani Korpinen ja myyntijohtaja Juha Alanen (oik.). Kuva: Johanna Aatsalo
Kuuntele juttu

Suomalaisyhtiö Tridify on onnistunut siinä, mitä moni pitää virtualisoinnissa erittäin hankalana. Yritys on kehittänyt automaatiosillan tietomallin ja pelimoottorin välille. Sen avulla tietomallin sisältämä tieto saadaan automaattisesti Unity-pelimoottorin sisään ja tietomalli voidaan virtualisoida aiempaa huomattavasti helpommin ja nopeammin.

Viime vuoden lopulla maailman suurimpiin kuuluvat tietomallintamis- ja peliyhtiöt Autodesk ja Unity julkistivat Las Vegasissa uudenlaisen yhteistyön, jonka tarkoituksena on helpottaa työnkulkua tietomallista pelimoottoriin. Taustalla on juuri Tridifyn kehittämä automaatiotekniikka.

”Perinteisesti tämä on tehty niin, että on siirretty tietomallin sisältämä tieto kolmannen osapuolen ohjelmaan. Jo tässä vaiheessa on menetetty yhteys alkuperäiseen tietoon ja manuaaliseen puhdistus- ja uudelleenmääritystyöhön menee useita päiviä ja jopa usein viikkoja. Sen jälkeen alkaa luova osuus, johon toivoisi voitavan panostaa enemmän. Automatisoinnin ansiosta puhumme minuuteista, kun tietomallista mennään pelimoottorin puolelle eikä prosessissa menetetä tietomallin sisältämää tietoa. Pelikoneessa tietoa voidaan käyttää esimerkiksi asioiden etsimiseen, materiaalien vaihtamiseen tai vaikka ovien sijaintien hakemisiin”, Tridifyn myyntijohtaja Juha Alanen kertoo.

Pelikone tekee tietomallikuvasta immersiivisen eli oikealta näyttävän, elämyksellisen. Kuva: Tridify.

Automatisoinnissa käytetään hyväksi pelimoottorin ominaisuuksia eli esimerkiksi tietomallissa parkettia tarkoittava väri korvataan aidonnäköisellä kolmiulotteisella tekstuuripinnalla. Pinnat näyttävät oikeilta, eivätkä ne ole vain värejä.

Pohja digitaaliselle kaksoselle

Entistä helpompi virtualisointi johtaa tietomallin elinkaaren pidentymiseen sen ensimmäisestä luonnoksesta lähtien. Automatisoitu virtualisointi tekee mahdolliseksi virtuaalimallin päivittämisen tietomallin päivittyessä, jolloin on mahdollista käyttää virtuaalimallia jo suunnitteluvaiheessa. Lopulta syntyy täydellinen digitaalinen kaksonen.

”Se taas tarkoittaa sitä, että digitaalinen kaksoiskappale on pohja monelle käytön- ja huollonaikaiselle ohjausjärjestelmälle eli tietomallin elinkaari saadaan ulotettua rakennuksen elinkaaren loppuun saakka. Se on iso muutos. Jos aiemmin tehty tietomalli jäi vain nykyiseen tarpeeseen, nyt voidaan tehdä tietomalli jopa sadaksi vuodeksi”, Alanen jatkaa.

Alasen mukaan virtuaalimallia ei kannata ajatella yhtenä tietomallin visualisointikeinona.

”Suuri potentiaali syntyy pelimoottorin avulla. Visualisointia voidaan tehdä monella tavalla, mutta pelimoottori tekee mahdolliseksi kokemuksen pelkän visuaalisuuden sijaan. Luovuudelle jää paljon enemmän aikaa ja tilaa, kun tekijöiden ei tarvitse käyttää kallista aikaansa erilaisten rutiinitöiden eli niin sanottujen puhdistusten ja uudelleensäätöjen kanssa.”

Elävää kuvaa

Pelikoneen avulla mallista saadaan elävä. Kaduilla näkyy liikennettä ja ihmisiä, vuodenajat ja sää ilmenevät valaistuksessa ja ylipäätään vaikutelma on aito, oikea.

”Pelikoneella tehtyä virtuaalimallia on jo käytetty esimerkiksi työmaakoulutuksissa”, Kirsi Kinnunen kertoo.

Sairaalahankkeessa taas hoitohenkilökunnan on helpompi ymmärtää suunnitelmia ja kommentoida niitä, kun he näkevät virtualisoinnista konkreettisesti vaikkapa vuoteen ja hoitovälineiden sijainnit. Virtuaalimalli tekee mahdolliseksi prosessien parantamisen”, Tridifyn operatiivinen johtaja Kirsi Kinnunen selventää.

Valmiiksi globaali

Tridifyn palvelu on saatavissa on-line-palveluna ja asiakkaat ovat ympäri maailmaa. Asiakkaisiin kuuluvat esimerkiksi virtualisointiin erikoistuneet yhtiöt ja arkkitehti- sekä suunnittelutoimistot ja rakennusyhtiöt, joilla on omia virtualisointiyksiköitä.

Tridify oy

  • Yritys on perustettu vuonna 2012 ja alun perin yhtiö teki virtualisointiratkaisuja rakennusteollisuudelle.
  • Vuonna 2018 yritys päätti muuttaa strategiaansa ja keskittyi tarjoamaan automaatioratkaisua tietomallin ja pelikoneen välille.
  • Yhtiössä on noin 25 työntekijää.
  • Suurin osa henkilöstöstä tekee töitä Suomessa, mutta yhtiöllä on toimipaikat myös Lontoossa, Dubaissa, Singaporessa ja Australiassa.
  • Yhtiön omistavat pääosin suomalaiset yksityishenkilöt tai heidän edustamansa yhtiöt.
Yhtiön perustajien missio oli automatisoida rutiinitehtävät. Aluksi automaatio-ohjelmaa tehtiin vain yhtiön omiin tarpeisiin. Kun tekniikka oli valmista, asiakkaat alkoivat kysellä ratkaisua omaan käyttöönsä.

Suuren asiakaskysynnän vuoksi yhtiössä päätettiin vuosi sitten muuttaa koko yrityksen suuntaa, ja tuloksena syntyi automaatioratkaisu tietomallin ja pelikoneen välille.

Alkuperäistä perustajista mukana on edelleen Juhani Korpinen. Hän on perehtynyt 1980-luvulta lähtien 3D-teknologiaan ja työskentelee yrityksessä teknologiajohtajana. Hänellä on aina ollut selkeä visio automatisoinnin ja virtualisoinnin yhteydestä.

Tuotekehityssykli on alalla nopeaa, esimerkiksi Tridifyssa uusia ominaisuuksia automaatiosiltaan syntyy keskimäärin kahden viikon välein.

”Tulevaisuudessa tietomallintaminen muuttuu pelikoneiden ansiosta dynaamisemmaksi. Pelimaailma voi mullistaa rakennuksen loppukäyttäjän kokemuksen. Pelikone puhaltaa tietomalliin elämän”, Kinnunen kertoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Pelikoneella tehtyä virtuaalimallia on käytetty työmaakoulutuksissa – Tridify selätti virtualisoinnin haasteet”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat