Helsingin Kalasatamaan on rakennettu viime vuosina runsaasti asuntoja. Kuva: Suvi Suovaara

Uusissa asunnoissa huimat katteet Helsingissä – rakentajien voitot jopa useita tuhansia euroja neliöltä

Rakennuslehden selvitys osoittaa, että rakennusliikkeet käärivät isot voitot Helsingin kaupungin ja valtion myymille tonteille tehdyistä asunnoista.

Kirjoittaja(t) Mikko Kortelainen
Selvitys koskee sellaisia kaupunginosia, joissa on rakennettu viime vuosina runsaasti asuntoja. Mukana ovat Pasilan aseman yhteyteen rakennettava Keski-Pasila, Vallilan konepaja-alue, Kalasataman ja Sompasaaren alue sekä Jätkäsaari.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Olen jo tilaaja

Rekisteröidy

En ole vielä tilaaja

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Uusissa asunnoissa huimat katteet Helsingissä – rakentajien voitot jopa useita tuhansia euroja neliöltä”

  1. Niinpä niin. Vuosisadan puhallus. Ja hyvänä vipuna sille ilmastohysterian lietsonta ja hyväksikäyttö ja nk. kestävän kehityksen – mitä se sitten onkaan – toitottaminen joka käänteessä, unohtamatta kuitenkaan samaan hengenvetoon hehkuttaa tiivistämisen myötä syntyviä himphamppupalveluita ja niiden myötä lisääntyvää turhaa kulutusta. No, seuraava kunnon kansantalouden notkahdus kaataa kyllä taas tämänkin pelleilyn, eli ysärin alun toisintoa odotellessa! Sääli vaan sitä työttömäksi jäävää rakentajien joukkoa, mutta kun ala on syklinen, niin minkäs teet…

  2. Eikös tuolla tuotolla voisi tehdä laadukasta rakentamista ja terveitä taloja.

  3. Eikös ne sitten ollutkaan ne kaavamääräykset ja autopaikkavaatimukset, mitkä nostavat asuntojen hintoja?

  4. Mitenköhän nämä huimat katteet eivät kuitenkaan näy rakennusliikkeiden tuloksissa?

    1. Kakkoskerroksen väki ns. haaveilukerros ja parhaiten palkattu johto ilman tuottavaa työsuoritusta syö katteet.

    2. Siksi, että rakennusliikkeet ovat palkanneet osaavat kirjanpitäjät jotka osaavat saada voiton näyttämään tappiolta kirjanpidossa!

  5. Voisko näitä ensin tarkistaa jostain ettei ihan mitä sattuu tutkielmia esitetä totuuksina. Ensimmäinen kohta missä laskelmalla johdetaan harhaan, on autopaikat. Kaavan mukaiset autopaikat on kuitenkin rakennettava, joten kyllä niiden rakentamiskustannukset tulee huomioida. Pysäköintihallien rakentamiskustannukset liikkuvat tasolla ka 40 000 eur / autopaikka, joten autopaikkojen rakentamista katetaan asuntojen hinnoissa. Mikäli kahta 40 m2 kaksiota kohden rakennetaan yksi autohallipaikka, nostaa se asunnon rakentamiskustannuksia 500 € per neliö.

    1. Ja se pakkoautopaikkojen poistohan sitten auttaakin lyhennysvapaiden jälkeen niskaan putoavien tonttivuokraosuuksien maksun sun muiden kanssa vai?

      Piiperöt saavat näppylöitä pakkoautopaikoista. Mikäs siinä, kaikillahan meillä näppylämme – ja mulla vihreät, mutta se siitä. Ei ole se pointti tässä, vaan se, että proverbiaalinen vetäisee tällä kulurakenteella tuulettimeen keskivertovelkaspeden kanssa välittömästi, kun boolimalja pannaan taas bileiden jälkeen piiloon ja kulutusjuhlat loppuvat – ja duunissa alkaa YT:t. Ikävä kyllä näin.

  6. Samaa on sanottava muillakin toimialoilla joilla on menetetty vastaanottajan ammattiosaaminen. Jos halutaan korjausta,niin on palattava rakentamisessakin vanhaan:tulevat asukkaat muodostavat talo-osakeyhtiön ja palkkaavat kokeneen mestarin työn toteuttajaksi.Muistan kun vuonna -68 tekussa ollessani, kateena kustannusarvioon laskettiin 5%

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi