Lauttasaaren sillan peruskorjaus on poikkeuksellisen vaativa urakka – silta tuetaan lähes tuhatkiloisin teräslevyin

50-vuotiaaksi ehtinyt Lauttasaaren silta Helsingissä on Suomen vilkasliikenteisimpiä siltoja. Betonikantisesta teräksisestä kotelopalkkisillasta ja sen jatkeeksi rakennetusta teräksisestä läppäsillasta koostuva kokonaisuus on parhaillaan puolitoistavuotisessa remontissa, joka on kaikilla mittapuilla poikkeuksellisen vaativa.

Sillan alapuolisten teräsrakenteiden korkeusasema on tarkistettava huolella. Rait Palmsaar ja Janek Stradzinks asentavat telineitä sillan alle maalaustöitä varten.
Lauttasaaren salmen yli on päässyt siltaa pitkin 1930-luvun puolivälistä lähtien. Sitä ennen samalla paikalla liikennöi lautta, jonka aikakaudesta muistuttaa edelleen sillan kupeessa toimiva Mutterikahvila. Tapiolan rakentaminen ja Lauttasaaren väkiluvun kasvu johtivat siihen, ettei vanhan sillan välityskyky riittänyt. Vuonna 1965 valmistuikin Lapinlahden moottoritiesilta, ja pian sen jälkeen alkuperäinen Lauttasaaren silta purettiin ja korvattiin uudella, nyt peruskorjattavalla sillalla.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Olen jo tilaaja

Rekisteröidy

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lauttasaaren sillan peruskorjaus on poikkeuksellisen vaativa urakka – silta tuetaan lähes tuhatkiloisin teräslevyin”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi