Kokeile kuukausi maksutta

Betoniala keskittyy voimalla – pohjoisen yrittäjä on enemmän huolestunut elementtien liikatuotannosta

Vilkas yrityskauppavuosi kiihdytti betonimarkkinan keskittymistä Suomessa viime vuonna.

Yritysten määrä betonialalla on vähentynyt keskittymisen kautta. Kuva: Liisa Takala

Isoimmat kaupat nähtiin, kun Parma osti Betonimestarit ja Rudus Ämmän Betonin. Ruduksen markkinaosuus julkisivutuotteissa nousi kaupalla Talouselämän mukaan noin 20 prosenttiin. Lehden yrityskauppaseurannassa betonialan yritysjärjestelyjä kirjattiin yhteensä 13 vuosina 2018–2019.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Kokeile nyt 1 kk veloituksetta!

Ryhmätilaus digi (+printti)

Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.

Yksittäistilaus printti+digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.

Yksittäistilaus digi

Tilausjakso valittavissa 3/6/12 kk.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Betoniala keskittyy voimalla – pohjoisen yrittäjä on enemmän huolestunut elementtien liikatuotannosta”

  1. Näinköhän historia toistaa itseään. Partek ja Lohja ostelivat 80-luvulla betonitehtaita vuorotellen. Markkinaosuus yhteensä kasvoi luokkaan 60% kunnes koitti 90-luvun lama-aika. Vuosikymmenen taitteessa ja vuoteen -95 mennessä suljettiin 36 elementtitehdasta, 12 jäi jäljelle. Pari niistä avattiin uudestaan myöhemmin kunnes taas on tullut näköjään sulkemisten vuoro. Suurimman yrityksen markkinaosuus elementeissä tippui 2010-luvulle tultaessa kauaksi Lohja-Partek-ajoista, noin 20%:iin.
    Siispä tuskin nytkään tarvitsee olla huolissaa alan keskittymisestä. Isot siirtävät rahansa sinne missä ne tuottavat ja pienemmät, kuten esim. monet perheyritykset, käyttävät rahansa investointeihin omiin tehtaisiinsa ja markkinosuus kasvaa.
    Nimim. Ruletti pyörii

Viimeisimmät näkökulmat