Tallinnan satama ja Tallink rakennuttavat kahta tapahtumakeskusta – Tallinkille Linnahallin viereen myös oma satama

Linnahalliin uuden matkustajasataman yhteyteen tulee myös kokouskeskus, hotelli ja kauppakeskus.

Laivayhtiö Tallinkin mukaan ainakin Ruotsista saapuvat laivat käyttävät jatkossakin Tallinnan sataman D-terminaalia. Suomesta tulevat lautat voitaisiin siis ohjata uuteen matkustajasatamaan Linnahalliin. (KUVA: PHOTO:MARKO MUMM

Tallinnan paraatipaikalla rapistuva massiivinen Linnahall saa uuden elämän, jos laivayhtiö Tallinkin, Tallinnan kaupungin ja Viron suurimman sijoitusyhtiön Infortar suunnitelmat toteutuvat. Ne paljastivat keskiviikkona allekirjoittaneensa aiesopimuksen historiallisen betonirakennelman kehittämisestä.

Tallink ja kaupunki aikovat rakentaa Linnahalliin uuden matkustajasataman, jonka yhteyteen tulee myös kokouskeskus, hotelli ja kauppakeskus.

”Kansainvälinen konferenssi- ja konserttikeskus yhdessä matkustajasataman kanssa piristää matkailualaa, yleistä taloutta ja luo työpaikkoja tulevaisuudessa”, Tallinnan pormestari Mihhail Kõlvart sanoo.

Päätökselle tarvitaan vielä Tallinnan kaupunginvaltuuston tuki. Uuden keskuksen arvioitu rakennusaika on kolme vuotta siitä, kun kaikki tarvittavat luvat on saatu ja kaikki vaadittavat sopimukset on allekirjoitettu.

”Viro tarvitsee 5 000-paikkaisen tilan suurten konferenssien ja korkealuokkaisten kulttuuritapahtumien tuomiseksi Tallinnaan. Tallinnan täytyy ottaa seuraava askel, jotta se voi menestyksekkäästi kilpailla Helsingin, Riian ja Tukholman kanssa”, Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

Viereen uusi satamakeskus

Osansa merellisten maisemien tuomasta kilpailuvaltista haluaa myös valtio-omisteinen Tallinnan satama, joka rakennuttaa aivan Linnahallin viereen uutta monitoimista satamarakennusta. Rakennustyöt aloitettiin tammikuussa, ja valmista pitäisi olla toukokuussa 2021.

Risteilykausi kestää vain muutaman kuukauden, joten Tallinnan satama on tilannut kolmekerroksisen rakennuksen, jota voi käyttää tapahtumien, konserttien ja kokousten järjestämiseen risteilysesongin ulkopuolella. Rakennukseen mahtuu noin 2 000 ihmistä. Lisäksi terminaaliin rakennetaan koko laiturin mittainen kävelykatu, joka on avoinna kaikelle kansalle leikkipuistoineen ja kahviloineen.

Neuvostokolossi uuteen uskoon

Myös rapistuva Linnahall sijaitsee aivan meren äärellä. Se on 1980-luvulla valmistunut kulttuuri- ja urheilukeskus, joka rakennettiin Moskovan kesäolympialaisia varten. Sisäänsä Linnahall kätkee muun muassa jääkiekkohallin ja majesteettisen, lähes 5 000-paikkaisen konserttisalin.

Virolaisten arkkitehtien suunnittelema, neuvostomodernismia edustava rakennus on seissyt jo kymmenisen vuotta tyhjillään, ja se on päässyt huonoon kuntoon.

Linnahallin kohtalosta on kiistelty jo vuosikausia. Rakennusta pelastavaa remonttia on yleisesti pidetty liian kalliina toteutettavaksi. Tallinnan kaupunki päätti kunnostaa rakennuksen jo vuonna 2015, mutta hanketta siirrettiin.

Nyt julkistetun hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 300 miljoonaa euroa.

Osapuolet perustavat yhteisyrityksen, jonka omistajuus jakautuu seuraavasti: Tallinnan kaupunki omistaa 34 prosenttia, Tallink-konserni 33 prosenttia ja Infortar 33 prosenttia.

Yhteisyrityksen perustamisen yhteydessä osapuolet sijoittavat yritykseen yhteensä miljoona euroa. Tallinnan kaupungilta ei odoteta sen jälkeen muita taloudellisia panostuksia hankkeeseen.

Linnahallin kehittämisestä järjestetään arkkitehtikilpailu. Hankkeen osapuolet sanovat ottavansa Linnahallin historiallisuuden huomioon, ja noudattavansa kunnostusta koskevia erityisvaatimuksia.

Laivayhtiö Tallink aikoo rakentaa Linnahallin edustalle oman matkustajasataman lauttoja varten. Aiemmin Linnahallin edustalla liikennöi Linda Line -varustamo.

Mikäli Tallinkin Linnahalliin suunnittelema matkustajasatama todella toteutuu, lisää se alueen matkustajamääriä entisestään. Hankkeen vetäjät arvioivat, että uudistettu Linnahall voisi vetää jopa 10 miljoonaa vierailijaa vuodessa.

Nykyiset liikenneratkaisut eivät kuitenkaan riittäisi kasvavien ihmismassojen kuljettamiseen.

Julkinen liikenne ei ulotu kaupungissa satamaan asti, ja varsinkin kesällä sataman alue ruuhkautuu matkustajista, turistibusseista, takseista, raskaasta liikenteestä ja henkilöliikenteestä.

Lisäpanoksia raideyhteyksiin

Tallinnassa toivotaan raitiovaunulinjojen laajentamista. Puhetta on ollut muun muassa sataman, Baltian läpi kulkevan junarata Rail Baltican lähtöaseman ja lentokentän yhdistävästä raitiolinjasta, Tallinnan sataman Joala kertoo.

Satamalla on myös muita ideoita tulevaisuuden varalle. Esimerkiksi A- ja D-terminaalit yhdistävän sillan rakentaminen saatetaan aloittaa jo tänä keväänä, jos kaikki menee hyvin, Joala sanoo.

Tähän mennessä A- ja D-terminaalin väliä kulkevien on pitänyt kiertää satama-allas, vaikka linnuntietä terminaalit ovat aivan vierekkäin. Silta helpottaisi myös tulevia liikennesuunnitelmia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tallinnan satama ja Tallink rakennuttavat kahta tapahtumakeskusta – Tallinkille Linnahallin viereen myös oma satama”

Vastaa