Finavia remontoi Maarianhaminan lentokenttää – investointeja viidellä miljoonalla eurolla

Työt käynnistyvät huhtikuun alussa ja päättyvät heinäkuun alussa.

Finavia jatkaa kotimaan lentokenttien korjausinvestointeja. Nyt vuorossa on Maarianhamina, jossa remontti kestää kaikkiaan kolme kuukautta. Korjaustöiden kustannusarvio on 5 miljoonaa euroa.

Työt käynnistyvät huhtikuun alussa ja päättyvät heinäkuun alussa. Kunnostustöiden vuoksi kiitotie joudutaan sulkemaan seitsemäksi viikoksi toukokuun puolivälistä alkaen. Tuolloin uusitaan kiitotien asfaltti, lentoaseman sähkökeskuksen ja sähkönsyöttö- ja kiitotievalojärjestelmät sekä parannetaan kiitotien reuna- ja turva-alueita.

”Vaihdamme nykyiset kiitotievalot energiatehokkaiksi led-valoiksi, mikä vie meitä kohti seuraavaa ilmastotavoitetta. Uudistamme myös polttoainejakelualueen, jotta biodieselin tankkaaminen kenttäajoneuvoihin sujuisi aikaisempaa helpommin”, kertoo Maarianhaminan lentoaseman päällikkö Tanja Sabel Finaviasta.

Maarianhaminan lentoasemalta on säännöllistä reittiliikennettä Helsinkiin, Tukholmaan ja Turkuun.  Vuonna 2019 Maarianhaminan lentoasemalle liikennöitiin 54 lentoa viikoittain, kun koronavuonna  2020 lentoja oli 30 viikossa.

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Finavia remontoi Maarianhaminan lentokenttää – investointeja viidellä miljoonalla eurolla”

  1. Finavian alkuperäisessä tiedotteessa luki myös mm. että: ”Suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu Finavian ilmasto-ohjelma, jonka ansiosta yhtiön kaikki lentoasemat ovat saavuttaneet hiilineutraaliuden vuonna 2019.”

    Käytetäänkö asfaltoinnissa hiilineutraalia asfalttia, vai ihan tavanomaista fossiilista öljyä? Veikkaan jälkimmäistä. Itseäni ihmetyttää Finavian julistautuminen hiilineutraaliksi toimijaksi, jos toiminta ei oikeasti ole lähelläkään hiilineutraalia. Se, että ostaa sähkön laskennallisesti hiilineutraalina, eli esim. vain vesivoimaloista tai vain ydinvoimaloista ei vielä takaa sitä, että kaikki muukin toiminta olisi hiilineutraalia.

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat