Purmo Group hamuaa kasvua myös Suomessa – parhaat mahdollisuudet nähdään muualla

Purmo Groupin nykyinen ja tuleva toimitusjohtaja John Peter Leesi sanoo yrityksen hamuavan kasvua markkina-alueillaan.

Kuva: Purmo

Sisäilmaratkaisujen toimittaja Purmo Group oy ab ja yritysostoyhtiö Virala Acquisition Company oyj (VAC) ilmoittivat tänään sulautumisestaan. Uudesta yrityksestä tulee Purmo Group oyj.

Lue lisää: Purmosta tulee pörssiyhtiö sulautumalla listattuun Virala Acquisition Companyyn

Kasvu on tärkeä tavoite uudelle yritykselle, kertoo Purmo Groupin nykyinen toimitusjohtaja John Peter Leesi Rakennuslehdelle. Hänestä tulee myös uuden yrityksen toimitusjohtaja.

”Tavoitteemme on tulla johtajaksi kestävissä sisäilmaratkaisuissa. Erityisesti haluamme kasvaa Kiinassa ja Venäjällä, joissa näemme hyviä kasvumahdollisuuksia. Kiinassa meillä on myös tehdas”, hän kertoo.

Suurimmat markkina-alueet yritykselle ovat Saksa ja Italia. Pohjoismaiden osuus yrityksen myynnistä on kahdeksan prosenttia.

Suomen osuus pieni

Suomen osuutta myynnistä Leesi ei avaa, mutta hän kuvaa sitä pieneksi. Hän sanoo, että yritys haluaa silti kasvaa myös täällä.

”Omistuksemme ja pääkonttorimme on Suomessa. Sielumme on suomalainen.”

Sulautumisen jälkeen Purmo Groupin nykyiset osakkeenomistajat omistavat yhteensä 73,3 prosenttia ja VAC:n nykyiset osakkeenomistajat yhteensä 26,7 prosenttia yhdistyneen yhtiön C-sarjan osakkeista.

Purmo Groupin omistavat suomalainen perheomisteinen sijoitusyhtiö Rettig Group sekä yhtiön johto ja tietyt hallituksen jäsenet.

Käyttökate kasvaa

Purmo Groupin tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa radiaattorit, pyyhekuivaajat, lattialämmitysratkaisut, konvektorit, venttiilit ja säätölaitteet. Se toimii 19 maassa. Yhtiö työllistää 3300 henkeä.

Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli 671 miljoonaa euroa ja käyttökate 85 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yritys arvioi käyttökatteen nousevan yli 90 miljoonan euron.

Leesi näkee fuusiosta selviä etuja Purmo Groupille. Yritys pystyy sen kautta laajentamaan omistaja- ja sijoittajapohjaansa. Myös työntekijöiden omistajuus helpottuu.

Hän korostaa myös sitä, että yritys saa kaupan myötä myös pääsyn pääomamarkkinoille. Lisäksi sen tunnettuus kasvaa brändinä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Purmo Group hamuaa kasvua myös Suomessa – parhaat mahdollisuudet nähdään muualla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat