Kokeile kuukausi maksutta

Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistysurakoitsijaksi Ratatek

Ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena.

Ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena.

Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistysurakan urakoitsijaksi on valittu Ratatek oy. Urakkasopimus on allekirjoitettu heinäkuun loppupuolella. Ratatek oy suunnittelee ja toteuttaa sähköistysurakan.

Laurila−Tornio−Haaparannan suunnittele ja toteuta -sähköistysurakka käynnistyy suunnittelulla. Urakkasopimus on allekirjoitettu heinäkuun lopulla ja suunnittelu käynnistyy heti.

”Ratatek oy aloittaa urakan rakentamissuunnittelun ja suunnittelu kestää ensi vuoden puolelle saakka. Urakan rakentamistyöt on tarkoitus aloittaa keväällä 2023”, kertoo projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta.

Urakan rakentamistyöt alkavat ensi vuoden puolella, mutta maastossa tulee näkymään sähköistysurakkaan liittyvää toimintaa jo tämän vuoden puolella. Syksyn 2022 aikana aloitetaan urakkaan liittyvät maaperätutkimukset ja paikalla tulee olemaan muun muassa mittaajia. Maastossa suoritetaan myös katselmuksia ennen varsinaisten rakennustöiden alkamista.

”Urakkaan kuuluu koko urakka-alueen sähköistettävän rataosuuden sähkörata- ja vahvavirtasuunnittelu ja rakentaminen. Sähköistettävää raidetta on noin 21 kilometriä”, kertoo tuotantopäällikkö Jarkko Luoma Ratatekistä.

Tällä hetkellä raideosuus on sähköistetty Keminmaan Laurilaan saakka, josta sähköistystä jatketaan keväällä 2023 kohti Torniota. Rataa sähköistetään lopulta Haaparantaan asti. Laurila–Tornio–Haaparannan sähköistysurakan on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.

Sähköistysurakka on osa Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanketta. Hankkeessa sähköistetään Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuus sekä rajan ylittävä osuus Haaparannan puolella.

Hanke sisältää myös ratasiltojen sähköistyksen ja rakenteiden kunnon edellyttämien muutosten tekemisen. Lisäksi tasoristeysturvallisuutta parannetaan ja Tornion ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjä päivitetään.

Hankkeessa rakennetaan edellytykset rajan ylittävän matkustajaliikenteen käynnistämiseen. Henkilöliikenteen aloittaminen vaatii erillisen päätöksen. Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistysurakoitsijaksi Ratatek”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat