Kauppakeskus Redin johtaja Tanja Länsiö kertoo, että Helsingin Kalasataman lasionnettomuutta selvitetään edelleen yhdessä SRV:n kanssa.
Kulosaaren sillan jälkeen sijaitsevassa alikulkutunnelissa Redi-kauppakeskuksen kohdalla löytyi tiistaina lasinsirpaleita vilkkaasti liikennöidyltä ajoradalta. Poliisi piti keskustaan vievää kaistaa suljettuna lähes kaksi tuntia pelastuslaitoksen puhdistaessa lasinsiruja tieltä ja irrottaen osittain pudonneen lasielementin pois tunnelin katosta.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “SRV selvittää lasionnettomuutta – ”Sillan lasielementit ovat laminoitua turvalasia, jotka rikkoutuessaan hajoavat pieniksi pirstaleiksi””
Jutusta ei nyt käy oikein hyvin ilmi, että turvalasia on kahdenlaista: laminoitua ja karkaistua.
Laminoidussa turvalasissa on kahden tavallisen lasin välissä sitkeä muovikalvo, jonka ansiosta lasista ei pääse irtoamaan ja putoamaan isoja, sapelinkaltaisia vaarallisia kappaleita. Tämä ei ole juuri tavallista lasia lujempaa.
Karkaistu turvalasi taas on paljon tavallista lasia lujempaa, ja se hajoaa särkyessään pieniksi muruiksi, joista ei yleensä koidu suurta vaaraa. Esim. parvekelasit (siis kaiteen yläpuolella olevat) ovat tätä tavaraa.
Lisäksi on olemassa ja kaikkein turvallisimpana vaihtoehtona edellisten yhdistelmä, eli karkaistu ja laminoitu lasi. Siinä on kaksi lujaa karkaistua lasia laminoitu toisiinsa.
Ja näiden lisäksi vielä murron-, ja luodinsuojalasit, joissa on yhdistelty edellisiä tekniikoita sekä myös muovilevyjä.
Betonijussi selittää nämä lasivaihtoehdot erittäin hyvin. Lisää kestävyyttä saadaan lisäksi vielä paksummilla laseilla, kunhan kiinnitykset ja rakenteet kestävät raskaamman lasipaketin painon. Monelle ns. rakennusalan ammattilaisellekin näissä vaihtoehdoissa on liikaa muuttuja, saati sitten toimittajille tai suurelle yleisölle. Koska hinta on kuitenkin laskun maksajalle se tärkein ominaisuus, on selvää, että turvallisuutta tai pitkäaikaista kestävyyttä ei haluta maksimoida. Näin sitten tapahtuu, kun rima yritetään hipoen ylittää. Yksi ratkaisu on rakennuttajien koulutus- ja osaamistason nostaminen niin suunnittelunohjauksessa kuin toteutuksen laadunvalvonnassa. Tässä asiassa ei kannata myöskään hakea marginaalisia säästöjä.