Kokeile kuukausi maksutta

Matkalla mainettaan paremmiksi

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Ei mitään mullistavaa rakennusalan maineessa. Näin voisi tiivistää T-Median äskettäin julkistaman vuosittaisen kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mielikuvia suurimmista rakennusliikkeistä.

Tutkimushaastattelut tehtiin viime toukokuussa. Parhaan arvosanan pokkasi Pohjola Rakennus, joka ainoana ylitti hyvän arvosanan rajan. Se on mainio suoritus – varsinkin, kun rakennusalalla menee nyt heikosti ja erityisesti asuntorakentamisessa, jossa Pohjola Rakennus lähinnä toimii.

T-Median tutkimus nostaa rakennusalan kehityskohteiksi vuorovaikutuksen – ei sekään kovin yllättävästi – ja vastuullisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin näiden osa-alueiden lisäksi suomalaisten näkemyksiä rakennusalan yritysten hallinnosta, taloudesta, johtamisesta, uudistumisesta, tuotteista ja palveluista sekä työnantajuudesta.

Todennäköisesti vastaajilla on ollut omakohtaista kokemusta juuri vuorovaikutuksen onnistumisesta omissa rakennusprojekteissaan ja remonteissaan. Vastuullisuudessa pelataan ehkäpä enemmän yleisillä mielikuvilla rakentamisesta ja rakennusyhtiöistä.

Yhtä kaikki, molemmat muita alueita heikomman arvosanan saaneet osa-alueet ovat siinä mielessä helppoja, että niiden kehittäminen on suurelta osin yhtiöiden ja alan omissa käsissä.

Helppous on tietenkin suhteellista, sillä vuorovaikutuksen kehittäminen vaatii ennen kaikkea yrityskulttuurin muuttamista – ja se on lopulta ehkä kaikkein vaikeinta yrityksessä, jos siihen ei olla sitoutuneita eikä halukkaita.

Vastuullisuudessa rakennusala on puolestaan tehnyt jo paljon työtä, mutta mielikuva ei ehkä ole välittynyt kansalaisille kovin kirkkaasti. Viestinnässä on siis parannettavaa.

Kun rakentaminen mataa, juuri nyt voisi olla aika tehdä isojakin kehittämisliikkeitä yritystasolla. Valitettavasti usein käy niin, että hyvänä aikana ei ole aikaa, kun töitä on niin paljon, ja huonona aikana ei pystytä, kun pitää yrittää pysyä leivänsyrjässä kiinni eikä oikein ole resurssiakaan.

Ne jotka kuitenkin pystyvät, nousevat varmastikin tulevissa mainetutkimuksissa kärkisijoille, ehkä useampikin hyvään maineeseen saakka. Toivotaan niin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Matkalla mainettaan paremmiksi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/