Kokeile kuukausi maksutta

Ylpeästi omasta työstä

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakennusala on käynnistänyt lokakuun alussa somehaastekampanjan, jolla pyritään innostamaan rakennusalan tekijöitä – ja myös suomalaisia laajemminkin – viestimään omista rakennushankkeistaan ja nostamaan esiin ammattiylpeyttä. Mukana ovat rakennusalan järjestöt Rakennusteollisuus RT, Rakennusliitto, Pro, RKL, RIA, RIL ja Safa jäsenineen.

#pientäprojektia-nimeä kantava hanke osuu mainiosti rakentamisen ytimeen. Julkisuudessa rakentamista käsitellään useimmiten ongelmien kautta. On ongelmia laadussa, aikatauluissa, kustannuksissa, työoloissa, palkoissa – lista on pitkä. Vähemmälle huomiolle jäävät arkiset onnistumiset ja työn ilo. Nyt tätä osaamista voi nostaa esille kampanjan avulla.

Rakennusala on perinteisesti ollut varsin sisäänpäin kääntynyt, eikä esimerkiksi työmaaviestintä ja asiakastyö ole ollut vahvinta ydinosaamisaluetta. Somehaastekampanja antaa nyt hyvän mahdollisuuden viestiä kiinnostavasti rakentamisesta.

Samalla se on hieno tilaisuus pohtia omaa työtään: mikä tässä on parasta ja missä olen parhaimmillani – ja mitä haluan kertoa työstäni muille.

Kampanjaan pääsee mukaan ottamalla tekeillä olevasta työstään kuvan tai videon ja kertomalla siitä lyhyesti. Projektin somekanavia ovat Facebook, Instagram ja Twitter, ja jokainen voi itse valita, mitä kanavaa haluaa käyttää. Julkaisuun lisätään kampanjatunnus #pientäprojektia ja Facebookissa merkintä @pientaprojektia. Kaikki julkiset postaukset nousevat näkyviin myös kampanjasivulle verkkosivuilla osoitteessa pientaprojektia.fi.

Kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi ja nostaa omalta osaltaan rakennusalan mainetta!

Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa

7 vastausta artikkeliin “Ylpeästi omasta työstä”

  1. Juu. Koska luotettavuutta haetaan somesta ja instasta….. Miksei järjestettäisi vaikkapa matematiikan tai rakennusfysiikan kampanjaa?

  2. Ai niin. Osaamisen parantaminen ei ole yhtä tärkeää kuin some näkevyys. Anteeksi unohdin, että markkinointi ja valehteleminen on nykyään kaiken a ja o.

  3. Kampanjalla on varmasti hyvää tarkoittava ajatus, niin kuin pääsääntöisesti monilla muillakin vastaavilla uusilla ajatuksilla ja avauksilla. Nyt on kyllä kuitenkin sanottava, että eiköhän tällaisilla avauksilla saateta rakennusalaa entistä enemmän seiskapäiväälehden genreen ”nyt puhuu toimitusjohtaja”, ”nyt puhuu talousjohtaja” ja ”nyt diplomi-insinööri”.

    Rakennusala ei elä kuningasaikaa alan monine lieveilmiöineen. Ja totta on, että aika moni varmasti jakaa käsityksen, että rakennusala on sisäänpäin kääntynyt. Se voi olla myös syy alan moniin lieveilmiöihin, korruption, monien asioiden jämähtäneisyyden jne. Mutta mitään sopimattomampaa en ainakaan itse keksi alan kehittämiseksi tai uudeksi avaukseksi kuin Somen… facet, twitterit ja sitterit.

    Ammattitaito kunniaan, jätetään alamäkipyöräily ja rannekellojumppa eri alan edustajille.

  4. Kaikki asiat lienee mahdollista nähdä sekä positiivisessa että negatiivisessa valossa. Päätoimittaja on valinnut positiivisen, kommentaattorit negatiivisen.

    1. Media pitää yllä negatiivista kuvaa alalta. Ja tosihan on, että ei ole mikään uutinen jos kirvesmies rakentaa hyvän talon…se taas on, jos se ei olekaan hyvä. Sama homma, jos kirkonmies tekee syntiä, uutinen se semmonen on. Jos taas elää herran nuhteessa, se ei ole uutinen….

      Joka tapauksessa kissan on itse nostettava häntänsä, niin se vaan on.

      Sopii miettiä, miksi negatiivista kommenttia tulee aina nimettömänä? Itse arvelen sen olevan seurausta siitä, että ei itsekään luoteta omaan tekemiseen.

      1. Alalla voitaisiin olla toki paljon myönteisempiäkin. Joskus kommentoinnissakin näkyy roiskuvan, vaikuttaako siihen päivän fiilis vai Urpon arvaama luottamuksen puute omaan tekemiseen, jokin kuitenkin.

        Hyvää on kuitenkin se, että rakennuslehti antaa mahdollisuuden kommentoida, vaikka sitten nimettömänä. Kommentointi sisältää lukemattoman määrän totuuksia alasta, totuuksia joista iso osa saadaan lukea ainoastaan tältä palstalta.

        Meidän on myös myönnettävä, että tällä alalla tilausuus tekee varkaan, ollaan sitten pikkutakkitoimissa tai haalarihommissa. Fiilis saattaa kentällä olla myös sellainen, että mikäli ”ryhmähalaaminen” otetaan vakiintuneesti alan arkeen, sitä mitä todennäköisimmin käytetään jossain määrin väärin hyväksi ja sitten taas MOT kertoo tarinaa. Alalla saatetaan siis olla myös pessimistejä, aiheesta tai aiheetta.

        Vahvasti kuitenkin uskon, että eiköhän lukijakunta osaa jättää huonolla fiiliksellä kirjoitetut kannanotot omaan arvoonsa.

      2. Itse kommentoin nimettömästi niin negatiiviset kuin positiivisetkin asiat nettiin. Jos haluan sanoa jotain omalla nimellä, laitan viestin vaikka sähköpostilla tai soitan. Pyrin kuitenkin noudattamaan myös sellaista periaatetta, että jos kirjoitan itse nimettä, en myöskään kohdenna kommenttejani nimettyihin henkilöihin, ja tavallaan kritisoi jotain ihmistä puun takaa. Kyseenalaistamisen kautta eteneminen on tapa, jonka kautta selviää, että mikä kestää ja mikä ei.

        Asia on kyllä noinkin kuin joku edellä esitti, eli uutinen tulee normista poikkeamisesta, ei siitä, että toimitaan, kuten yleensä. Se on uutinen jos talo palaa, mutta se ei ole, jos se ei pala. Se on uutinen, jos on kosteusvaurio, mutta se ei ole, jos jossain talossa sellaista ei ole. Tyytymätön asiakas pitää enemmän ääntä kuin tyytyväinen ja niin edelleen. Toisaalta ei vaikka medioidenkaan lukijat jatkuvasti pelkistä ongelmista edes jaksaisi lukea. Enemmän kuitenkin pääosaa ihmisistä kiinnostaa vaikkapa se, että koska uutta rakennusta tai väylää pääsee käyttämään kuin joku joku rakentamisvaiheen yksityiskohta.

        Oma vaikutelmani on se, että pääosa rakentamista koskevista uutisista ja puheenvuoroista on neutraaleja, eikä ongelmiin keskittyvää. Uutisen aiheena on toistuvasti vaikkapa se, paljonko rakentamisen volyymit ovat olleet tai mitä niiden tai vaikkapa asuntojen hintakehityksen ennustetaan olevan jatkossa, tai joku tuoteinnovaatio, jota esitellään, tai jonkun rakennusyrityksen taloudellinen tuloksen esittely, henkilökuvaus tai sitten sen uutisointia, että milloin vaikka joku rakennusprojektiin liittyvä leveä kuljetus etenee jossakin.

        Yksi asia, josta itse olen positiivisesti yllättynyt rakennustyömailla on se, kuinka paljon viestinnässä on menty alalla eteenpäin 2000-luvulla. Asiakasviestintäänkin suhtaudutaan nykyään monissa firmoissa hyvin, ja sille varataan aikaa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/