Liikenneinnovaattori Tommi Arola vie rakentamista digiaikaan

Rakennustietosäätiön uuden tutkimusyksikön johtaja DI Tommi Arola tekee melkoisen toimialaloikan, sillä aiemmassa pestissään Traficomissa hän keskittyi mm. liikennealan digitalisaatioon ja sen tutkimukseen. Nyt urakkana on luoda kiinteistö- ja rakennusalalle edellytyksiä, joiden myötä syntyy asiakaskeskeisiä digipalveluja ja yhteistyömuotoja tukemaan hyvää rakennustapaa.

Loikkaat liikenteen ja liikenneinfran parista perinteisempään rakennusmaailmaan. Mikä uudessa pestissä veti puoleensa?

”Olen jo perusluonteeltani kiinnostunut kaikista uusista oivalluksista ja keinoista ratkaista haasteita. Alalla on vankka pohja digikehittämiselle eli tietomallityölle ja yhteen toimivuuden kehittämiseen. Niiden kautta syntyy uutta twistiä kiinteistö- ja rakentamisalan palveluihin sekä ideointia yli toimialarajojen mm. liikennealan kanssa.”

Mitä vetämäsi uusi yksikkö konkreettisesti tekee?

Ensimmäiseksi keskitymme rakennetun ympäristön digitalisaatioon. Yksikön tarkoitus on edistää ja luoda edellytyksiä kestävän ja hyvinvointia edistävän rakennetun ympäristön toteutumiselle t & k:n kautta. Toki tavoitteena on innostaa koko toimialaa ja rakentaa uutta yhteistyötä. Käytännössä tämä on verkostojohtamistehtävä.

Millä mallilla on rakennusalan ja rakennetun ympäristön digitalisaatio Suomessa? Olemmeko edelläkävijöitä vai perässähiihtäjiä?

Mielestäni olemme edelläkävijöitä, sillä luomme jo nyt uusia palveluja asumiseen, kehitämme älykkäitä rakennuksia, hyödynnämme älyteknologiaa ja tuotamme innovatiivisia rakennustuotteita. Meillä on osaamista ja halu saada uutta kasvua etenkin datapohjaisessa palvelukehityksessä. Menestyksemme riippuu siitä, miten hyvin onnistumme kytkemään asioita eri toimialoilta yhteen.”

Millaisia kehityspolkuja alan digitalisaatiolle piirtyy seuraavan 5-10 vuoden kuluessa? Millaiset ratkaisut ovat silloin jo arkea?

2020-luvulla on keskiössä datan virtaaminen koko rakentamisen elinkaaren ajan. Uusien rakennusten älykkyys kasvaa ja rakennettu ympäristö toimii enemmän systeeminä, joka tehostaa esimerkiksi energiaoptimointia tai kommunikoi digitaalisin keinoin. Lisäksi palveluja voidaan ostaa osana rakennusta – esimerkkeinä ruokakassipalvelu, liikkumispalvelut, päiväkotipalvelut sekä terveys- ja hyvinvointipalvelut.

Mitkä ovat olleet matkan varrella mieleen jääneitä projekteja?

Vuonna 2009 sain vedettäväkseni entisessä Merenkulkulaitoksessa laajan kansainvälisen tutkimus- ja innovaatiohankkeen, jossa yhtenä tavoitteena oli tutkia ja luoda automaattinen työkalu alusliikenteen tilannekuvan seuraamiseen. Tuloksena oli tekoäly-sovellus, joka pystyi oppimaan ja ennakoimaan alusten vaaratilanteita. Siinä nuori DI pääsi ns. kylmään veteen vetämään isoa hanketta, jossa tehtiin uraa uurtavaa tutkimustyötä myös tekoälyn saralla.

Tommi Arola

  • Syntynyt Kouvolassa 1983
  • Maanmittaustekniikan DI, 2007, Teknillinen korkeakoulu
  • Rakennustietosäätiö, tutkimusjohtaja, 2019-
  • Yksikön päällikkö, Trafi/Traficom 2013-2019
  • Neuvotteleva virkamies, Liikenne- ja viestintäministeriö 2016-2017
  • Kehittämispäällikkö, Merenkulkulaitos/Liikennevirasto 2008-2013
  • Harrastukset: crossfit, mökkeily ja autovanhuksen entisöintiprojekti

 

Teksti: Timo Sormunen

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi