Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Pk-seudun raitiotiehankkeet etenevät

Kaksi pääkaupunkiseudun kannalta merkittävää raitioliikennehanketta ovat edenneet Helsingin hallinnossa. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi keskiviikkona 10. kesäkuuta yksimielisesti raitiotieverkon perustamissuunnitelman uudelle Jätkäsaaren työ- ja asuinalueelle. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta puolestaan hyväksyi torstaina 11. kesäkuuta Espooseen asti ulottuvan pikaraitiolinja eli niin sanotun Raide-Jokerin alustavan yleissuunnitelman. Myös Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt Raide-Jokerin suunnitelman.

Kaksi pääkaupunkiseudun kannalta merkittävää raitioliikennehanketta ovat edenneet Helsingin hallinnossa. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi keskiviikkona 10. kesäkuuta yksimielisesti raitiotieverkon perustamissuunnitelman uudelle Jätkäsaaren työ- ja asuinalueelle. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta puolestaan hyväksyi torstaina 11. kesäkuuta Espooseen asti ulottuvan pikaraitiolinja eli niin sanotun Raide-Jokerin alustavan yleissuunnitelman. Myös Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt Raide-Jokerin suunnitelman.

Kuuntele juttu

Jätkäsaaren rakentaminen asuin- ja työpaikka-alueeksi on alkamassa tavarasataman siirryttyä Vuosaareen. Rakentaminen alkaa Saukonpaadelta ja lähinnä Hietalahtea olevalta alueelta. Vuoden 2012 alussa Jätkäsaaressa pitäisi olla noin 700 uutta asukasta ja koko alueen valmistuttua noin vuonna 2025 asukkaita on noin 16 000 ja työpaikkamäärä on noin 6 000. Ruoholahden kanavan eteläpuolella on nykyisellään noin 2 300 asukasta.

Uutta Jätkäsaarta on suunniteltu alusta asti niin, että sen joukkoliikenne perustuu raitioliikenteeseen. Ratojen rakentamista on kaavailtu aloitettavaksi jo kuluvana vuonna alueen katujen toteuttamiseen liittyen. Ensimmäisten vaiheiden rataosuuksia on tarkoitus toteuttaa niin, että Jätkäsaareen voitaisiin aloittaa raitioliikenne vuoteen 2012 mennessä.

Jätkäsaaren raitiotieverkon rata- ja pysäkkirakentamisen sekä sähkönsyöttöasemien rakennuskustannukset ovat marraskuun 2008 hintatasossa 25 miljoonaa euroa.

 

Raide-Jokerin kokonaiskustannukset 330 miljoonaa euroa

Raide-Jokeri puolestaan ulottuu Helsingin Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän ja Pitäjänmäen kautta aina Espoon Leppävaaraan ja Tapiolaan asti. Ratalinjan pituus on noin 25 kilometriä, josta 16 kilometriä on Helsingin ja 9 kilometriä Espoon alueella. Raide-Jokerin linjalle on suunniteltu 32 pysäkkiä ja kaksi pysäkkivarausta. Pysäkkien keskimääräinen väli on noin 800 metriä ja ne sijaitsevat mahdollisimman keskeisesti asuin- ja työpaikka-alueilla.

Raide-Jokerin rakentamiskustannukset ovat noin 210 miljoonaa euroa. Radan kustannuksiksi on arvioitu Helsingin alueella 122 miljoonaa euroa ja Espoon alueella 88 miljoonaa euroa. Lisäksi varikon rakentamisen sekä kaluston hankinnan yhteiskustannukset ovat noin 120 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat siten noin 330 miljoonaa euroa.

Raide-Jokeri on suunniteltu pääkaupunkiseudulla jo 1980-luvun lopulta asti. Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ 2007) Raide-Jokeria on esitetty toteutettavaksi vuoden 2016 jälkeen. Valtio, pääkaupunkiseudun kunnat sekä YTV pääsivät viime elokuussa aiesopimukseen PLJ 2007:n toteutuksesta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Pk-seudun raitiotiehankkeet etenevät”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat