Liikennevirasto: Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmä uusittava
Liikenneviraston toukokuussa käynnistämä selvitystyö Helsingin alueen rautateiden liikenteenohjausjärjestelmien toimivuuden varmistamisesta ja uusimisesta on valmistunut. Selvityksen mukaan Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmän uusimistyö on aloitettava viimeistään vuonna 2013 ja sitä ennen tulee laatia Ilmala-Pasila-Helsinki-rataosuudelle nykyaikainen liikenteenhoitomalli ja sitä tukeva raiteistokaaviomalli. Järjestelmän uusiminen kestää useita vuosia: tavoiteaika on noin 10 vuotta.

Liikenneviraston toukokuussa käynnistämä selvitystyö Helsingin alueen rautateiden liikenteenohjausjärjestelmien toimivuuden varmistamisesta ja uusimisesta on valmistunut. Selvityksen mukaan Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmän uusimistyö on aloitettava viimeistään vuonna 2013 ja sitä ennen tulee laatia Ilmala-Pasila-Helsinki-rataosuudelle nykyaikainen liikenteenhoitomalli ja sitä tukeva raiteistokaaviomalli. Järjestelmän uusiminen kestää useita vuosia: tavoiteaika on noin 10 vuotta.
Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmän uusimisen ja uuden raiteistokaavion kokonaisrahoitustarve on noin 100 miljoonaa euroa.
Helsingin alueen liikenteenohjaus-, sähköradan kaukokäyttö- ja turvalaitejärjestelmien käytettävyys on varmistettava systemaattisella kunnossapito-ohjelmalla niiden uusimiseen saakka. Lisärahoitustarve on neljänä ensimmäisenä vuonna noin miljoona euroa vuodessa, mikä tarkoittaa noin kymmenen prosentin lisäystä Helsingin alueen kunnossapitoon nykyiseen verrattuna.
Liikennevirasto perustaa myös ohjausryhmän, joka käsittelee säännöllisesti rautatieliikenteen kokonaisuutta (liikenteenohjausta ja kunnossapitoa) kaikkien rautatieyritysten ja radanpidosta vastaavien urakoitsijoiden edustajien kanssa.
Rautatieliikenteessä on lisäksi otettava käyttöön rautatieliikenteen häiriötilanteiden ja muiden poikkeamien hallintajärjestelmä. Liikennevirasto käynnistää toimenpiteet järjestelmän toteuttamiseksi vuonna 2011.
Pisara-radan rakentamisella olisi merkittävät vaikutukset koko maan rautatieliikenteen sujuvuuden ja luotettavuuden parantamisessa. Tämä korostuu erityisesti Helsingin ratapihan toimivuudessa, kun sen kaikki raiteet päättyvät tällä hetkellä asemalle.
Selvitystyön käynnistämisen takana olivat runsaat ongelmat Etelä-Suomen ja Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmissä. Selvitystyön päätavoitteena oli turvata nykyisten järjestelmien toimivuus niiden uusimiseen saakka, selvittää Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmän uusiminen sekä arvioida Helsingin alueen järjestelmäkokonaisuuden tila ja tulevaisuus.
Liikenneviraston selvitys löytyy kokonaisuudessaan tästä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Liikennevirasto: Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmä uusittava”