Kokeile kuukausi maksutta

Hautala kannattaa Destian myyntiä

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) kannattaa liikennerakentamiseen keskittyvän valtionyhtiö Destian myyntiä. Hänen mielestään valtiolla ei ole mitään syytä pitää 100-prosenttisessa omistuksessa kahta infrarakentamiseen keskittyvää yhtiötä. Hautalan mainitsema toinen yhtiö on VR Track. Se on maan suurin radanrakentajayhtiö.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) kannattaa liikennerakentamiseen keskittyvän valtionyhtiö Destian myyntiä. Hänen mielestään valtiolla ei ole mitään syytä pitää 100-prosenttisessa omistuksessa kahta infrarakentamiseen keskittyvää yhtiötä. Hautalan mainitsema toinen yhtiö on VR Track. Se on maan suurin radanrakentajayhtiö.

Hautala korosti torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että Destiaa pitää vahvistaa. Hänen mielestään yhtiö ei ole siinä kunnossa, että se pystyisi kilpailemaan eteen tulevista rataurakoista.

”Voidaan ajatella, että Destiaan syntyisi uusia työpaikkoja, jos saadaan uutta pääomaa Destiaan”, hän huomautti.

Destiaa pitää Hautalan näkemyksen mukaan vahvistaa senkin takia, että tulevat ratakilometrit pitää saada mahdollisimman edullisesti.

Hallituksessa SDP ja vasemmistoliitto ovat suhtautuneet enemmän tai vähemmän kielteisesti yhtiön myyntiin.

Tätä artikkelia on kommentoitu 18 kertaa

18 vastausta artikkeliin “Hautala kannattaa Destian myyntiä”

  1. Siitä vaan Destia myyntiin!
    Antaa vaan ulkomaalaisten ostaa senkin. Ja sitten
    itketään yhdessä, kun tienrakentaminen ei tullutkaan
    yhtään halvemmaksi…

  2. Onko tää se sama Heidi, joka junaili vientiteollisuudelle rikkidirektiivin?

  3. Ministeri Hautala on nyt oikealla asialla.Rohkeasti vain Destia myyntiin.Se meidän veronmaksajienkin kannalta paras ratkaisu.Destian aika on nyt ohi.

  4. Heidi Hautalan mielipide tai kanta Destian suhteen saattaa olla johtopäätös joka ministerille on jaettu. Miten hän edes voisi olla asiantuntija kun ei ole koskaan ollut edes töissä? Varmaan arvattavasti avustajien kautta saaduilla tiedoilla. Politiikka on politiikkaa eikä varmaan liity sinällään puoluekantaan. Kai näitä pikkupuolueita peläkstään kusetellaan.
    Onko Destian myynti järkevää ? Kun katsoo tulosta niin myyntihinta ei ole korkea.
    Suoraan asiaan;
    Mikkelissä Otavassa oli aikanaan saha jonka omisti muistaakseni työväenliikeen hallinnoima keskusliike. Ei kannattanut vaikka palkattiin huippuammattimies johtoon. Ei sitten millään. Sitä pyöriteltiin vuosia ja viimein tämä ammattimies vuosien tappioiden, kaikkien uusien epäonnistuneiden ikkunapalikkakappaletehtaiden jälkeen; vaikka olisi pitänyt lopputilittää, osti koko paskan. Lopputulos; heti seuraavana tilikautena miljoonavoitot. Myi sitten koko homman nykyiselle Versowoodille. Eikä ole köyhä.
    Tämä mielestäni pikkukaavassa voisi olla kertomus miten Destialle käy. A-Katsastus etunojassa.

  5. Ei tämän kaltaisilla valtiojohtoisilla maansiirtoliikkeillä ole mitään tekemistä nykyisillä agendoilla.Valtio on jo kyllin kauan antanut yhtiölle ns.vierihoitoa.Ko.firman myyntiaikomukset ovat varsin perusteltuja.

    1. ZIRO kaksi kysymystä

      1. Mitä tuo ns. vierihoito on sisältänyt?
      2. Puhut nykyisistä agendoista, jotka eivät enää käy yhteen Destian toiminnan kanssa. Osaatko selittää tuon auki vai halusitko vaan neppailla sivistyssanoilla?

      Kun kerran kaikki itsensä liian halvalla myyneet (Destian) kohteisiin aliurakoitsijat huutavat pää märkänä, että Destia on maksanut veronmaksajille rahaa tappiovuosinaan, niin voisiko joku näistä herroista kertoa kuinka tuo käytännössä on tapahtunut? Destian vuosikertomusta/tilinpäätöksiä lukiessa en ole löytänyt ainuttakaan merkintää pääomistajan lisäpääomien sijoituksista yhtiöön sitten Destian perustamisen jälkeen. Ja kai lienee oikein olettaa ettei tuollaisen keikauksen tekoa oikein pystyttäisi nykyisen kirjanpitolainsäädännön mukaisesti tekemääkään piilossa.

      Ja jos kerran mitään todisteita lisäpääomista ei ole ja Destia tekee alihintaisia tarjouksia valtion tiehommista kattaen tappiot joko lisävelalla, omaisuuden myynnillä tai jopa kertyneiden voittovarojen kautta, niin eikö se silloin ole ollutkin lähinnä toisinpäin koko tilanne eli veronmaksajat olisivat hyötyneet Destian olemassaolosta saaden saman tien halvemmalla kuin esimerkiksi YIT:n tai Lemminkäisen tai MRL NN tarjoaman kalliimman hinnan kautta?

      Mutta siis, jos ne todisteet löytyisivät siitä että valtio on joutunut rahoittamaan Destiaa 1.1.2008 jälkeen niin olisin tyytyväinen. Tai vaihtoehtoisesti 1.1.2005 jälkeen jolloin Tieliikelaitos tuli avoimille markkinoille

      Destian myyminen tälläisessä laskevassa markkinatssa on täysin idioottimainen liike valtiolta. Tosin se valtion omaisuuden myyntihän on mennyt aina vituiksi, kiitos poliittikkojen puusilmäisyyden, joten paljoa ei tarvitse viisaita päätöksiä sieltä odottaa.Toivottavasti odottaisivat nyt ainakin ensi vuoden loppupuolelle kun saadaan hiukan inframarkkinaan valoa ja myisivät sitten, jolloin myös saatava hinta olisi ehkä parempi

  6. Sivustahuutelija:
    Ajassa on palattava taaksepäin ,jolloin Tielaitos erkani Tielaitokseksi ja Tielaitos Tuotannoksi, joskus 1998 alkuvuodesta.Tällöin suurin osa Tielaitoksen omaisuutta siirrettiin Tielaitos Tuotannon taseeseen.Tielaitoksen omaisuuteen jäivät jotku tukikohdat ja maanainesottopaikkoja.Mutta Tielaitos Tuotanto sai suurimman osan omaisuutta.Paljonko tasearvo oli, kuka tietää?Nykyinen Destia oy myy omaisuutta pois.Myyköhän se 2008 jälkeen hankittua omaisuutta pois?Omaisuuden siirrolla ja sen myynnillä tarkoitan sitä vierihoitoa.Esim.tukikohtia ei varmaankaan ole rakennettu 2008 jälkeen ja nyt kumminkin niitä myydään.Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
    Suomessa toimivilla Destia Oy;n rinnalla toimivilla suuryrityksillä on infran lisäksi muitakin toimintoja , jotka tukevat infra-alaa.Destia oy on pelkästään Infra-alan yritys.Agendalla tarkoitin tätä yksipuolista tehtävälistaa, jota varmaankin pitäisi kasvattaa. Mene ja tiedä.

    1. Voin olla väärässäkin tässä asiassa, mutta olen ymmärtänyt/kuullut että maanottoalueet, sorakuopat, etc. olisi myyty Destialle (joka ilmeisesti näkyy/näkyi velkana Suomen valtiolle taseessa). Eli oman ymmärrykseni mukaan niitä ei luovutettu vastikkeetta. Se, että mihin hintaan Destia ne olisi saanut ja vastasiko pyydetty hinta markkina-arvoa on hämärän peitossa. Valtion hinnoittelulla varmaankin Destia sai ne sikahalvalla.

      Tuota toista pointtia en ymmärrä kuinka infrafirmoilla tulisi olla muitakin toimialoja jotka tukevat infraa tai vice versa. Esimerkkejä monista pelkkään infraan keskittyneistä firmoista on monia (suurin osa tosin keskisuuria, osa jo myytyjä isommille). Destiakin Laaksovirran aikana suunnitteli uusia toimialoja (projo, teollisuusrakentaminen, etc)., mutta se pikku heilahdus taloudessa 2008 syksyllä esti homman.

      Destian omistajapohjaa tulee mielestäni laajentaa, mutta en voi veronmaksajana ymmärtää sitä kiimaa myydä sitä
      a) kokonaan osina isommille pilkottuna
      b) tässä markkinassa, jossa hinta on varmasti alhaisimmillaan
      , koska molemmat johtavat siihen että veronmaksajat (eli me Destian omistajat) menetämme oikeasti rahaa. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että pieni piikki isojen rakennusliikkeiden ”keskenään sopimisen” estämiseksi on edelleen helvetin hieno työkalu, varsinkin veronmaksajan näkökulmasta,

      Destian arvo ei ole juuri tällä hetkellä sitä mitä se voi olla parin vuoden päästä. Sitäpaitsi sitä rahaa ei tarvita juuri nyt valtiontalouteen, vaan vasta parin vuoden kuluttua Kyllösen puuttuviin tierahoihin. Joten miksikä sen myynnin kanssa ei voi odottaa, varsinkin kun yrityksen tuloskunto näyttää parantuneen ihan vertailukelpoiselle tasolle muiden isojen infrarakentamisen kanssa.

  7. Destia myy koko ajan omaisuuttaan pois omilla sivustoillaan,huutokaupat.com sivustolla sekä retrade sivustolla.2011 myytiin päällysteliiketoimi kalustoineen.Kesällä 2012 myytiin Kajaanin tukikohta ja Maantiekylän asfalttiasema.Tuskin näistä myynneistä saadut voitot palautuvat valtion kassaan.Luulisin, että ne jäävät Destian kassaan.Tähän varmuuden voi tietenkin antaa Destian talous-rahoitusjohtaja , jos sieltä Finavian hallituksesta ehtii…………..

  8. Tällä palstalla joku kirjoitti siitä, miten Destia myy omaisuuttaan.Onko joku sattunut näkemään sitä myynti-ilmoitusta, jossa Destia myy Tuusulassa sijaitsevan asfalttiaseman?????Myyntihinnan ja tarjoajat kai saa selville soittamalla Destiaan.Ilmeisesti siinä ei pitäisi olla mitään salattavaa.Vai onko?JOS JOKU TIETÄÄ ASIASTA,,,,,,,,,,,, TÄLLE PALSTALLE TIETOA.

  9. Eduskunta on 2009 antanut valtuutuksen myydä Destia ja muita valtion laitoksia.Varmaan Destiassakin jo valmistaudutaan tähän.

  10. Hautala oikeassa,miksi syytä pitää kahta infra-alan valtio-omisteista firmaa.Destia tuottaa koko ajan tappiota.Eli veronmaksajat rahoittavat” loppumetrien” kustannukset.VR-Track niinkin voisi säilyä, koska siellä osaaminen raideliikenne osaamiseen.Maanteiden ja niihin liittyviin toimiin Suomesta löytyy kyllä osaajia.

  11. Destia myi tuusulan asfalttiaseman koneet 07 /2012 perustetulle ykkösasfaltille. Uusi omistaja saa käyttää kiinteistöä vuoden 2012 loppuun, minne sitten?

  12. Jokohan se Destian entinen asfalttiasema on siirretty pois sieltä Maantiekylän tontilta? Ainakin Destian www sivujen mukaan aseman pitää olla siirretty tämän vuoden loppuun mennessä.Tietääkö kukaan onko siirto jo tehty?.Taitaa olla melkoinen homma siirtää asema lumen ja pakkasen keskellä.

  13. Onkohan muissa pohjoismaissa tämmöista valtion maanrakennusliikettä kuin Suomessa on?Onkohan tämmöistä firmaa kannattavaa valtion pitää?Johtajia koko firma täynnä.Taitavat odotella vain eläkeiän täyttymistä.On tainut siltä pääjohtajaltakin terä taittua.Maksetaan liikaa liksaa.Ensin pannaan näyttävästi talo muka tuloskuntoon,sitten siihense taitaa jäädäkin.Ei kai sitä omaa oksaa kannata sahata poikki.Maasta on taas vaikea ponnistaa ylös.Kannattaa ainakin ravistella ne mädät omenat puusta,missä istuu.

      1. Tottahan se on että kilpailuasetelma on epäreilu kun valtion omistama yritys voi ottaa urakoita alihintaan,tehdä tappiota jonka me veronmaksajat maksamme ja kuristaa yksityisen puolen yrittäjiä.
        Asetelma tavallaan sama Helsingin kaupungin omistaman Palmian kanssa joka myös on markkinahäirikkö .

  14. Destia on myös vaalirahoittaja.Ja nyt poliittinen päätös myydä Destia.On siinä Destialla hyväntekeväisyys huipussaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat