Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen Rantatunnelin suunnittelussa löydetty 20 miljoonan säästöt

Tampereen Rantaväylän tunnelihankkeen allianssiosapuolet ovat hyväksyneet rakentamisen aloittamisen mahdollistavat tavoitteet. Hankkeen kehitysvaiheen innovaatioilla ja suunnittelulla on saatu merkittäviä säästöjä aikaan.

Tampereen Rantaväylän tunnelihankkeen allianssiosapuolet ovat hyväksyneet rakentamisen aloittamisen mahdollistavat tavoitteet. Hankkeen kehitysvaiheen innovaatioilla ja suunnittelulla on saatu merkittäviä säästöjä aikaan.

”Allianssin toimijat, urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja, ovat tehneet tähän saakka erinomaista työtä. Uusilla sekä työtapoja että tekniikkaa koskevilla ratkaisuilla on saavutettu jo nyt 20 miljoonan euron säästöt. Tämä osoittaa allianssimallin olevan paras urakkamuoto Rantatunnelin kaltaisiin projekteihin”, allianssin johtoryhmän puheenjohtaja Pekka Petäjäniemi Liikennevirastosta toteaa.

Allianssin johtoryhmän hyväksymä Rantatunnelin tavoitehinta on toukokuun 2013 maarakennuskustannusindeksiin sidottuna 180,3 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa. Luku sisältää myös käynnissä olevan kehitysvaiheen kustannukset, jotka ovat 6,5 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa. Vuonna 2011 valmistuneen tiesuunnitelman kustannusarvion (185 milj. euroa) tämänhetkinen arvo olisi Petäjäniemen mukaan indeksikorjattuna yli 199 miljoonaa euroa.

Kaikki allianssin toimijat ovat johtoryhmän yksimielisellä päätöksellä sitoutuneet tavoitehintaan. Tavoitehinnan alittamisen hyöty jaetaan allianssin toimijoiden kesken ja ylityksestä vastataan myös yhteisesti. Parhaan tuloksen palveluntuottajat saavuttavat alittamalla tavoitehinnan. Petäjäniemi suhtautuu hyvin luottavaisesti siihen, että eduskunnan hankkeelle myöntämä tilausvaltuus 185 miljoonaa euroa riittää toteutukseen. Markkinatilanne töiden ripeälle aloittamiselle on juuri nyt varsin edullinen.

Hankkeen kehitysvaihe on edennyt sovitussa aikataulussa, ja työt jatkuvat edelleen suunnitelmien mukaisesti. Elokuussa allianssi viimeistelee hankesuunnitelman. Hankkeen toteutuminen on kuitenkin vielä auki. Mikäli Tampereen kaupunginvaltuusto päättää, että tunneli voidaan rakentaa ja rakennustyöt alkavat lokakuussa 2013, niin silloin hanke valmistuu 30.11.2017 ja tie avataan liikenteelle kesällä 2017.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Tampereen Rantatunnelin suunnittelussa löydetty 20 miljoonan säästöt”

  1. Se joka elää, se näkee. Mitään säästöjä todellisuudessa ei vielä voi osoittaa. Olosuhteet hankkeen toteutukselle voivat muuttua. Jos hanke toteutuu budjetin mukaan, tilausvaltuudet ja budjetti 185 me riittää. Jos alitusta pääsisi tulemaan 10 %, hinta ilman bonusvaikutusta olisi noin 180-9 eli noin 171 me. Jos taas – todennäköisin vaihtoehto – ylitys olisi 10 %, hinta olisi noin 190 me +/-bonukset. Silloin vuoden 2011 kustannusennuste 200 me nykyhinnoin on varsin lähellä. Säästöistä ei silloin puhuta.
    Tavoitehintamalli on hyvä, koska se vie toimittajien laskutusta 50 % alaspäin ylitystapauksissa, kun olosuhteet ovat huonot. Toisaalta kaikista lisätunneista saa aina puolet täyskatteellisista töistä.
    Tavoitehinnan alittuessa jo saa ne bonukset, kun mitään tekemättä saa puolet alituksesta. Kannustava ja riskejä jakava järjestelmä, jos tavoitetaso on osattu arvioida rehellisesti ja oikein. Sopimuksen teon jälkeen merkittävimmät palikat ovat tekijällä. Tilaajan tehtävä on vahtia laatua ja muita kuin rahatekijöitä.
    Onnea, jos poliiittinen johto niin päättää.

  2. Vasemmisto kaataa syyskuussa tunnelin rakentamishaihattelut kertaheitolla. Silloin viimeistään tunnelin puolustajilta pääsee itku.

    Tampereen tilaajapäällikkö Risto Laaksonen on ollut alusta lähtien tunnelin vahvin puoltaja, vaikka kaikki laskelmat osoittavat tunnelin tarpeettomuuden ja kalleuden.

    Myös liikenneviraston Pekka Petäjäniemi yrittää ujuttaa tunnelia tasamaalle kaupunkilaisten jyrkästä vastustuksesta huolimatta.

    Demarien Pekka Salmen kanta on selvä: tunnelia ei rakenneta, koska kaupunkilaisten suuri enemmistö ei sitä hyväksy.

    Eurooopassa ei ole vireillä ainoatakaan mielipuolisempaa hanketta kuin Rantaväylän tunneli. Tunneli yritetään väkisin rakentaa nykyisen tien paikalle, ja vain sen tähden, että YIT voi sen ansiosta rakentaa huippupaikalle kerrostaloja.

    YIT ei aio edes yhdellä eurollakaan ottaa osaa unnelin kustannuksiin, vaan kaikki kustannukset (noin 200 M€) jäävät veronmaksajien kontolle.

  3. Eikö Petäjäniemi ollutkaan vielä eläkkeellä. Olisi kyllä hyvä jos pian lähtisi, samoin kuin kaikki muutkin hankkeen ympärillä pyörivät veljekset.

    1. Onneksi liikennehankkeista ei päätetä kansanäänestyksillä, mielipide riittää ja ei tarviset kantaa vastuuta kokonaisuudesta.

      Espoon metrokin olisi jäänyt rakentamatta suoralla äänestyksellä, lähellä asuvat eivät halua pelottavia kerrostaloja ja kauempana asuvat eivät henkilökohtaisesti hyödy mitään.
      Rakentamiskustannukset kun on tarkoitus kattaa tiivistämällä kaupunkirakennetta joka taas mahdollistaa elinvoimaiset palvelut ja on ekoloogistakin.

      Käsittämätön väite että Tamperelaiset päättäjät olisivat niin yksinkertaisia että tiepohjalle kaavoitettava rakennusoikeus luovutetaan ilmaiseksi.

      Tehköön talot sitten mikä rakennusliike tahansa tonttien vuokrat tai lunastushinnat painuvat sinne asuntojen kuluihin, loppuviimein asukas maksaa.

  4. Kyllä se on niin, että sen viimeisen vastuun jokaisesta liikennehankkeesta (myös Rantaväylän tunnelista) kantavat veronmaksajat, sillä he rahoittavat loppukädessä joka ainoan hankkeen.

    Poliittinen vastuu on ainakin Suomessa pelkkää sanahelinää, koska kukaan ei kanna täällä poliittista vastuuta. Löysiä lupauksia kyllä pukkaa kaikkien valtakunnan- ja kunnallispoliitikkojen suusta, etenkin jos suuta on kostutettu konjakilla grynderien tarjoamilla lounailla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat