Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen Rantaväylän tunnelihanketta ei peruta tai siirretä

Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto eivät näe mahdolliseksi tai järkeväksi siirtää tai perua Rantaväylän tunnelihanketta. Tampereen pormestari Timo P. Nieminen sekä kaupungin ja Liikenneviraston Rantaväylä-työryhmä järjestivät asiasta perjantaina 19. lokakuuta 2012 tiedotustilaisuuden.

Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto eivät näe mahdolliseksi tai järkeväksi siirtää tai perua Rantaväylän tunnelihanketta. Tampereen pormestari Timo P. Nieminen sekä kaupungin ja Liikenneviraston Rantaväylä-työryhmä järjestivät asiasta perjantaina 19. lokakuuta 2012 tiedotustilaisuuden.

Kaikki Rantaväylän tunnelihanketta koskevat päätökset on tehty valtuustossa ja hankkeen kehitysvaihe on jo käynnissä. Siinä tehdään rakennussuunnitelmat ja lopullinen kustannusarvio. Hanke tulee uuden kaupunginvaltuuston käsittelyyn vain siinä tapauksessa, että lopullinen kustannusarvio ylittää tavoitebudjetin, joka on 185 miljoonaa euroa. Silloin myös eduskunta käsittelee asian uudelleen. Tampereen kaupunki haluaa vielä korostaa sitä, että hankkeen kustannuskatto on 185 miljoonaa euroa, eli avointa piikkiä kustannusten ylityksille ei ole.

Liikenneviraston näkökulmasta Rantaväylän tunnelin toteuttamista ei pidä siirtää eikä perua, koska kaavat, suunnitelmat ja luvat ovat valmiit, eduskunta on myöntänyt hankkeelle määrärahat ja allianssisopimus on tehty ja hankkeen kehitysvaihe aloitettu. Myös suhdanteet puoltavat hankkeen toteuttamista viivyttelemättä. Jos Tampereen kaupunki vetäytyisi hankkeesta, Liikennevirasto ei veisi hanketta eteenpäin, vaan valtion investointirahat siirrettäisiin muihin kohteisiin.

Kaupungin mukaan tunnelin lykkääminen tai peruminen aiheuttaisivat kustannuksia, jotka olisivat vähintään yhtä suuria tai suurempia kuin tunnelin rakentaminen. Sen sijaan kaupunki ei saisi niitä taloudellisia hyötyjä ja kehittämismahdollisuuksia, joita tunneli mahdollistaa.

Kaupungin edustajien mukaan tunnelin lykkääminen aiheuttaisi myös keskustan kehittämishankkeiden pysähtymisen tai vaikeuttaisi niiden toteuttamista. Rantaväylän sujuvuutta jouduttaisiin parantamaan väliaikaisin järjestelyin. Niiden kustannukset olisivat 15–20 miljoonaa euroa. Lisäksi 3 600 asukkaan asuinalueen rakentaminen keskustan valmiin palvelurakenteen ulkopuolelle maksaisi noin 15 miljoonaa euroa enemmän kuin Ranta-Tampellan toteuttaminen. Jos tunneli peruttaisiin kokonaan, Rantaväylän suunnittelu jouduttaisiin aloittamaan alusta.

Eritasoliittymien toteuttaminen maksaisi 85–90 miljoonaa euroa ja lyhyen tunnelin ja eritasoliittymien toteuttaminen yli 150 miljoonaa euroa. Tunnelin kustannukset kaupungille ovat valtion rahoitusosuuden ja Ranta-Tampellasta saatavien tulojen jälkeen noin 45 miljoonaa euroa.

Tampereen kaupungin mukaan tunnelin mahdollistamien keskustan kehittämishankkeiden yhteisarvo on jopa 1,5 miljardia euroa. Siitä noin puolet on Rantaväylän tunnelin ja Ranta-Tampellan rakentamisen arvoa. Hankkeet luovat rakennusaikana työpaikkoja yli 21 000 henkilötyövuotta ja lisäksi tuhansia pysyviä työpaikkoja.

Tampereen kaupunki halusi oikaista myös väitteitä, että ainoastaan YIT hyötyy Ranta-Tampellan asuntoalueen rakentamisesta. Lähes puolet kaavoitetusta tonttialasta on kaupungin maalla, ja kaupunki saa siitä maanmyyntituloja, jotka käytetään tunnelin kustannusten kattamiseen. Lisäksi YIT maksaa kaavoituskorvauksia, joilla kustannetaan alueen infran rakentaminen.

Perjantain tiedotustilaisuudessa olivat Liikenneviraston puolesta paikalla yksikön johtaja Magnus Nygård ja projektipäällikkö Mauri Mäkiaho ja kaupungin puolelta pormestarin lisäksi apulaispormestari ja Rantaväylä-työryhmän puheenjohtaja Timo Hanhilahti ja tilaajapäällikkö Risto Laaksonen.

Tampereen Rantaväylän käynnissä olevaan toteutussuunnitteluun on arvioitu kuluvan vuoden verran. Rakentamisen aloitus olisi näin mahdollista syksyllä 2013.

Tunnelihankkeen allianssikumppaniksi on valittu Lemminkäinen-ryhmittymä, johon kuuluvat Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Saanio & Riekkola Oy.

Tätä artikkelia on kommentoitu 14 kertaa

14 vastausta artikkeliin “Tampereen Rantaväylän tunnelihanketta ei peruta tai siirretä”

  1. Erikoinen tilanne. Syytä kannanoton tekemiseen voisi taustoittaa hieman. Kannanottohan laadittiin ilmeisesti siksi, että kunnallisvaalit ovat menossa ja Rantaväylän tunnelista on tullut Tampereella yksi päävaaliteemoista. Teema on erittäin kuuma, ja tilanne on muuttunut edellisistä vaaleista sikäli, että nyt kunnallisvaaliehdokkaista erittäin harva kertoo kannattavansa tunnelin rakentamista. Äänekkäistä vastustajia vaikuttaa olevan ehdolla todella paljon ja lopuista ehdokkaista suuri osa on tästä aiheesta hiljaa. Jos myös kaupunginvaltuustoon valittavista selvä vähemmistö kannattaa tunnelin rakentamista, muodostuu poliittisesti hyvin erikoinen tilanne.

    Aihetta tiivistää aika hyvin YLE:n tuore uutinen:
    http://yle.fi/uutiset/kiista_tampereen_rantavaylan_tunnelista_varittaa_vaaleja/6342573

    Rantaväylän tunnelin rakentaminen hyväksyttiin vielä hetken vallassa olevan valtuuston toimesta äänin 37-30. Tunnelin vastustaminen on näkyvästi vaaliteemana nyt menossa olevissa kunnallisvaaleissa mm. Perussuomalaisilla, SDP:llä ja Vasemmistoliitolla. Vihreät kannattivat nykyisen valtuuston äänestyksessä Rantaväylän tunnelia, mutta nyt olevien ehdokkaiden kohdalla mielipide ei ole enää ilmeisesti sama, tai ainakin vaalikoneen mukaan nyt kantana on se, että asia pitäisi arvioida vielä uudelleen. PS tulee nostattamaan valtuustopaikkojaan selvästi valtakunnallisesti ja myös Tampereella, mikä nostattaa samalla tunnelin vastustajien osuutta valtuustossa. On mahdollista, että tulevassa valtuustossa Rantaväylän tunnelisopimuksen kannalla on enää vähemmistö. Mitä siitä seuraa, on nähtäväksi jäävä asia, mikäli niin käy.

  2. Rantaväylän tunnelisopimus ei todennäköisesti ole vaalien jälkeen enää vanhan Tampereen kaupunginvaltuuston XL-ryhmän käsissä.

    Uusi valtuusto ei ole sitoutunut kyseiseen sopimukseen millään tavalla, joten tunnelisopimuksen siirto tai peruminen on täysin mahdollista.

    Pormestari Timo P. Niemisen ärähdys juuri ennen vaaleja osoittaa selvästi pelon, että tamperelaiset äänestäjät lähes yhteistuumin valitsevat valtuuston, jossa ei olekaan enemmistönä enää XL-ryhmää eli kokoomuksen ja vihreiden koalitiota.

  3. Rantaväylän tunnelin jyräys eteenpäin on nostattanut niin suuren vastarinnan, että viimeisiä hetkiä vallassa olevalle XL-ryhmälle on tullut hätä käteen. Harvase päivä pormestari joukkoineen yrittää perustella valtaosan tamperelaisten vastustamaa hanketta.

    Suurimpana syynä vastustukseen ovat hankkeen kustannusten tuplaantuminen, tunnelin mittavat käyttökustannukset, riskit tunnelin rakentamisessa vesistön alapuolella ja mahdolliset vauriot yläpuolisille rakennuksille. Aito vaihtoehtotarkastelu on jäänyt perusteellisesti ruotimatta ja aiemmat Rantaväylän suunnitelmat ollaan valmiit hautaamaan kuin myös oleva väylä Tammerkosken niskan siltoineen.

    Valtatien linjaus läpi kaupunkikeskustan ja sen vaatimat mittavat risteysjärjestelyt eivät kuulu tähän päivään. Tunneli palvelee vain kaupungin läpi- ja ohikulkuliikennettä. Kaupungin sisäisen liikenteen parannus vaatisi aivan toisenlaisia ratkaisuja, pääkadut keskustan pohjoisreunalle (nykyinen Rantaväylä Onkiniemen tunneleineen) ja eteläreunalle (Tampereen valtatien jatkoksi tunneli Pyynikinharjun ali Santalahdesta Eteläpuistoon Ratinan sillalle).

    Rantaväylä on saatu aikoinaan sysittyä valtion tieksi ja nyt on hirttäydytty siihen, että se on osa valtakunnan tieverkkoa ja valtiovalta osallistuu tien upottamiseen tunneliin. Tunnelia ja siihen liittyviä Ranta-Tampellan rakentamiskuvioita on vastustettu pikku ryhmissä jo vuosia sitten ja vaihdettu matkan varrella mielipidettä. Saapa nähdä millainen ryhmittymä tarttuu vallan kahvaan vaalien jälkeen ja riittääkö kantti pysäyttää hanke, mahdollistahan se toki on, vaikka toisin väitetään.

  4. Tamperelainen-lehden (joka on useimmin ilmestyvä ja luetuin ilmaisjakelulehti Tampereella) tänään pääkirjoituksessaan raportoiman vaalikonekyselyn mukaan peräti 80 prosenttia heidän vaalikoneeseensa vastanneista Tampereen kunnallisvaaliehdokkaista ei kannata Rantaväylän tunnelia. YLE:n vastaavassa kyselyssä aiemmin reilu 68 prosenttia katsoi, että asia pitäisi käsitellä uudelleen, ja 3,4 prosenttia ei halunnut ottaa kantaa lainkaan.

    Tuossa YLE:n selvittämä lista siitä, moniko ehdokas missäkin puolueessa haluaa Rantaväylän tunnelipäätöksen uudelleen käsiteltäväksi (suluissa uudelleen harkitsemista kannattavien määrä / kautta YLE:n vaalikoneeseen vastanneiden ehdokkaiden määrä). Ainoastaan Vihreissä, Kokoomuksessa ja RKP:ssa enemmistö vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista ei ole uuden päätöksen harkitsemisen kannalla.

    Väittämään ”Rantaväylän tunnelin rakentamista on harkittava uudelleen” myönteisesti vastanneiden osuudet puolueittain:

    Suomen Työväenpuolue 100% (2/2)
    Perussuomalaiset 96% (48/50)
    Suomen Kommunistinen Puolue 92,6% (25/27)
    Vasemmistoliitto 94,7% (72/76)
    Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 92,1% (82/90)
    Tampereen Sitoutumattomat 66,7% (12/18)
    Suomen Keskusta 62,9% (22/35)
    Suomen Kristillisdemokraatit 56,5% (13/23)
    Piraattipuolue 64,3% (9/14)
    Muutos 2011 50% (1/2)
    Vihreä liitto 45,2% (38/85)
    Kansallinen Kokoomus 20,5% (16/80)
    Itsenäisyyspuolue 100% (1/1)
    Valitsijayhdistys Seppo Lehto 100% (1/1)
    Suomen ruotsalainen kansanpuolue 0% (0/1)

    Lähde:
    http://yle.fi/uutiset/ratikka_ja_rantatunneli_jakavat_ehdokkaiden_mielipiteet/6325788

  5. On perin kummallista, että Pirkanmaan maakuntalehti, Aamulehti, on ottanut täysin yksipuolisesti pelkästään myönteisen kannan Rantaväylän tunnelin rakentamiseen. Mihin lehdeltä katosi objektiivisuus ja tasapuolisuus tunneliasiassa? Ammattitaitoisen journalismin perusta on nimenomaan objektiivisuus, mutta Aamulehti on hukannut sen Rantaväylän tunneliuutisoinnissa ja pääkirjoituksissa täydellisesti. Siinä lehden linja on täysin sama kuin kokoomusvaltuutettujen. Johtaako kokoomus Aamulehteäkin?

  6. Ei kai kukaan odota Aamulehdeltä objektiivisuutta tosissaan?
    Eihän alueen valtalehti olisi valtalehti, jos se ei tottelisi valtaapitäviä…

    Muuten ihmettelen, onko pormestarin ja kumppaneidensa vahva esiintulo ja pelottelu sitä politiikkaa, jota 2000-luvulla todella enää tarvitsee sietää.

    1. Pormestarimalli tarkoittaa sitä, että pormestarinvaalit ovat aina vaalien jälkeen. Ja että pormestari vaihtuu siis käytännössä yhtä aikaa kuin valtuusto. Koska nykyinen pormestari ei ole edes ehdolla kunnallisvaaleissa, oltuaan tosin jo peräti 40 vuotta kunnallisvaltuustossa – ja koska puolueet ovat sopineet siitä etukäteen, että pormestari tulee valita valtuutettujen joukosta, pormestari vaihtuu vaalien jälkeen varmasti. Uuden pormestarin valitsee uusi valtuusto.

  7. Tampereen pormestari Timo P. Nieminen on hätää kärsimässä. Mies pelkää suunniltaan, että uusi valtuusto ajaa Rantaväylän tunnelipäätöksen nurin. Nieminen uhoaa pakonomaisessa viestissään, että valtuusto on päätöksensä tunnelista tehnyt eikä päätöstä muuteta.

    Nieminen ei kuitenkaan pysty sitomaan uuden valtuuston käsiä ja sekös häntä harmittaa suunnattomasti. Kokoomus ja vihreät ovat saamassa Tampereella kuntavaaleissa rökäletappion juuri tunnelimyönteisyytensä takia, koska noin 80 prosenttia tamperelaisista vastustaa hukkaputkea.

    Demarit ja perussuomalaiset eivät hyväksy tunnelia, joten on hyvin todennäköistä, että tunnelia ei rakenneta tai rakentamispäätöstä siirretään vuosiksi eteenpäin. Sen jälkeen järjetön hanke voidaan haudata hiljaisuudessa. Kunnallisvalitusten takia tunnelin rakentamisen aloittaminen on jäissä vähintään syksyyn 2013 asti.

  8. Mitä pitemmälle näitä tarinoita lukee, niin sen vakuuttunemmaksi tulee, että tunneli saattaa olla hyvä hanke. En keittenkään pormestarien puolesta pelkää, vaan uusien päättäjien. Luuleeko joku tosissaan, että uudet valtuutetut – olkootpa mistä puolueista hyvänsä – ovat nykyisiä ja heitä edeltäviä kyvykkäämpiä ja viisaampia? Jos joku näin uskoo, perustelkoon käsityksensä. Entä uudet äänestäjät: mikä heidät olisi edellistä viisastanut?

    1. Hehehee, onneks näitä hauskoja tarinoita löytyy muualtakin kuin Lahdesta. Täällä ei olla vielä toteutusvaiheessa, mutta valtuustonpuheenjohtajalla ja muilla sen kavereilla on näin ennen vaaleja kova halu toitottaa, että vuonna keppi ja kivi tehtyä päätöstä kehätien linjauksen osalta ei voida muuttaa, johtuen maakuntakaavasta ja sen muuttamisen vaikeudesta. Isot keskusliikkeet saunottaneet Viljasen Ilkan ja kaverit, siten että kehätie/ohitie kulkisi suoraan isojen markettien vierestä ja vanhan omakotialueen läpi.

      Se tosiasia päättäjiltä unohtuu aina että tehty linjaus maksaa n. 180 miljoonaa ja se vaihtoehto 80 miljoonaa. Luulisi valtiota kiinnostavan nykyaikana tuo vaihtoehtokin.

  9. Tamperelainen ”kansa” päättää 28.10. millainen valtuusto Tampereella on seuraavaksi. Sitä eivät pysty ohjailemaan sen paremmin pormestari, tämän oikea käsi Risto Laaksonen eikä edes vallankahvassa ja Niemisen takinliepeessä roikkuva kokoomuspuolue.

    1. ”Demarit ja perussuomalaiset eivät hyväksy tunnelia, joten on hyvin todennäköistä, että tunnelia ei rakenneta tai rakentamispäätöstä siirretään vuosiksi eteenpäin. Sen jälkeen järjetön hanke voidaan haudata hiljaisuudessa. Kunnallisvalitusten takia tunnelin rakentamisen aloittaminen on jäissä vähintään syksyyn 2013 asti.”

      Demarit ja Perussuomalaiset voittivat Tampereen tämänkertaiset kunnallisvaalit. Demarit saivat yhden paikan lisää, Perussuomalaiset peräti 5. RKP ja SKP säilyttivät paikkansa, ja kaikki muut valtuustossa olleet ryhmät kutistuivat yhdellä, eli yhteensä 6 paikan verran.

  10. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtajan mukaan näköjään väite siitä, että Rantaväylän tunnelihankkeesta ei voisi irtaantua ilman miljoonien korvauksia, ei näköjään pidä paikkaansa. Hän lausuu Tamperelainen-lehdessä näin:

    ”Kaupungin virkamiehet ovat väittäneet, että vetäytyminen tunnelihankkeesta tulisi maksamaan miljoonia. Tämä ei pidä paikkaansa. Viime toukokuussa hyväksyttiin sopimus valtion kanssa tunnelin toteuttamisesta. Sopimuksen 6. pykälässä todetaan, että mikäli kehitysvaiheen aikana ei saavuteta sopimusosapuolien kannalta hyväksyttävää tulosta, tai että kustannusennuste ylittyy, on sopijapuolilla oikeus vetäytyä hankkeesta ennen toteutusvaiheen allianssisopimuksen allekirjoittamista”

    Lähde:
    http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/168227-sdpn-valtuustoryhman-puheenjohtaja-tunnelista-voi-vetaytya-ilman-kustannuksia

    Tunneliin liittyi kyllä erikoisia piirteitä näissä vaaleissa Tampereella, kuten Taloyhtiön kehotus äänestää tunnelin vastustajia:
    http://www.aamulehti.fi/Vaalit/1194773665765/artikkeli/taloyhtion+hallitus+neuvoo+asukkaita+aanestakaa+tunnelivastaisia+puolueita+.html

    Tunnelista tuli niin keskeinen vaaliteema, että esim. Perussuomalaisen ehdokkaan mukaan ”nämä olivat tunnelivaalit”:
    http://www.aamulehti.fi/Vaalit/1194774317097/artikkeli/ps+n+terhi+kiemunki+nama+olivat+tunnelivaalit+.html

    Erikoista tämä on etenkin sikäli, että edellinen valtuusto teki asiasta jo päätöksensä – ja vasta seuraavissa (=näissä) vaaleissa asia nousi vaaliteemaksi tunnelin oletettujen kustannusten noustua huomattavasti aiempia vaaleja ennen esitetyistä luvuista.

  11. Tänään, vaalipäivän jälkeisenä maanantaina uudet tamperelaisvaltuutetut lyövät päätään Rantaväylän tunnelin seinään, vaikka tunneli onkin vasta paperilla. Toivon hartaasti, että tunnelin vastustajista saataisiin valtuustossa aikaan sellainen koalitio, että se hylkäisi satoja miljoonia euroja maksavan hukkaputken.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat