Kokeile kuukausi maksutta

Lemminkäinen-ryhmittymä voitti Rantaväylän tunnelin allianssiurakan

Liikennevirasto on valinnut tarjouskilpailun perusteella Lemminkäinen-ryhmittymän allianssikumppaniksi valtatien 12 Tampereen tunnelin allianssihankkeen urakkakilpailussa. Lemminkäinen-ryhmittymään kuuluvat Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Saanio & Riekkola Oy. Lemminkäinen-ryhmittymä vastaa yhdessä Liikenneviraston ja Tampereen kaupungin kanssa hankkeen rakennussuunnittelusta ja toteuttamisesta. Kumppanit allekirjoittavat kehitysvaiheen allianssisopimuksen heinäkuussa.

Liikennevirasto on valinnut tarjouskilpailun perusteella Lemminkäinen-ryhmittymän allianssikumppaniksi valtatien 12 Tampereen tunnelin allianssihankkeen urakkakilpailussa. Lemminkäinen-ryhmittymään kuuluvat Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Saanio & Riekkola Oy. Lemminkäinen-ryhmittymä vastaa yhdessä Liikenneviraston ja Tampereen kaupungin kanssa hankkeen rakennussuunnittelusta ja toteuttamisesta. Kumppanit allekirjoittavat kehitysvaiheen allianssisopimuksen heinäkuussa.

Hankkeen toteutussuunnitteluun on arvioitu kuluvan vuoden verran. Rakentamisen aloitus olisi näin mahdollista syksyllä 2013. Toteutussuunnittelun aikana määritetään myös hankkeen toteuttamisen tavoitekustannus. Toteutusvaiheesta tehdään vielä erillinen allianssisopimus.

Tarjouskilpailuun ilmoittautui alun perin viisi tarjoajaa. Niistä karsittiin viimeiseen vaiheeseen kaksi parasta tarjouskonsortiota, Peitsi ja Lemminkäinen.

Tarjoajien valmiutta allianssiin arvioitiin hankkeen organisaatiosta ja toteuttamissuunnitelmasta annettujen näyttöjen perusteella sekä tarkastelemalla toiminnan tuloksellisuutta ja kykyä kustannustehokkaaseen toimintaan. Lisäksi tarjoajien tuli antaa toiminnastaan palkkiotarjous, jonka painoarvo kokonaisvertailussa oli 25 prosenttia. Laadun painoarvo oli 75 prosenttia.

Kustannuskatto 185 miljoonaa euroa

Lemminkäinen-ryhmittymän palkkiotarjous hankkeesta oli hieman alle 16 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi tilaaja oli etukäteen arvioinut hankkeen suoraan korvattaviksi kuluiksi 150 miljoonaa euroa.

”Tarjoajat ovat hinnan osalta siis kilpailleet sillä palkkio-osuudella, jonka he tulevat saamaan suorien kulujen päälle, kun laskentaperusteena käytetään tuota 150 miljoonaa. Suoraan korvattavat kuluthan eivät ole urakoitsijoille tai konsulteille periaatteessa mitään ansaintaa vaan kulujen kattamista. Liiketoiminnan ansainta tulee projektikohtaisesta palkkiosta”, Tampereen tunneli -hankkeen projektipäällikkö Mauri Mäkiaho kertoo.

Liikenneviraston uudishankkeet-yksikön päällikkö Pekka Petäjäniemi puolestaan muistuttaa, että suoriksi kustannuksiksi laskettu 150 miljoonaa euroa on vain arvio, joka voi nousta. Mikäli näin käy, samalla myös kumppaniksi valitun Lemminkäinen-ryhmittymän palkkiota nostetaan prosentuaalisesti vastaavasti.

Petäjäniemen mukaan lopullista kustannusarviota ei voi tässä vaiheessa tehdä, koska hankkeesta ei ole vielä rakennussuunnitelmia.

”Allianssin periaatteisiin kuuluu, että lopullinen kustannusarvio, joka on allianssissa nimeltään tavoitekustannus, syntyy tilaajan ja palveluntuottajan yhteistyönä projektin kehittämisvaiheen aikana”, Petäjäniemi toteaa.

Tavoitekustannus on siis selvillä toteutussuunnittelun valmistuttua syksyllä 2013. Petäjäniemen mukaan tavoitekustannuksen pohjalta tehdään sitten uusi sopimus – ilman kilpailua.

Tampereen tunneli -hankkeen tilausvaltuus on 185 miljoonaa euroa. Petäjäniemen mukaan tilausvaltuus muodostaa katon mahdolliselle kustannusten nousulle. Tilausvaltuus sisältää suorien kulujen ja palkkion ohella myös bonusvarauksen ja riskivarauksen.

Tampereen tunnelihanke on viides Suomessa allianssimallilla toteutettava hanke. Liikenneviraston toinen käynnissä oleva allianssihanke, Lielahti–Kokemäki-radan perusparannus, on edennyt toteutusvaiheeseen.

Tampereen Rantaväylän liikenne sujuvammaksi

Liikenneviraston mukaan Tampereen Rantaväylä (Paasikiventie–Kekkosentie) on nykyisellään ajoittain ruuhkainen ja häiriöherkkä sekä hajauttaa kaupunkirakennetta. Liikenteen on yhä ennustettu kasvavan 15–28 prosenttia Santalahden ja Naistenlahden välisellä tieosuudella vuoteen 2030 mennessä.

Tunnelin myötä ruuhkautuminen ja liikennevaloliittymistä aiheutuvat liikenteen häiriötilanteet vähenevät, jolloin liikenteen välityskyky tiellä paranee. Hyötyjinä ovat kaupungin sisääntuloliikenne, julkinen liikenne sekä pitkämatkainen liikenne idästä ja lännestä. Liikenteen haitoille altistuvien ihmisten määrä vähenee, tien onnettomuusherkkyys pienenee ja kunnossapito talviolosuhteissa helpottuu.

Hanke edistää myös Tampereen kaupungin maankäyttöä ja keskustan kehittämistä, kun keskusta-alueen eheyttämisen estävä tie linjataan nykyiseltä paikaltaan tunneliin. Rantaväylän ensimmäiset kehittämistutkimukset tehtiin jo 1980-luvulla. Myöhemmin 2000-luvun alussa liikenneosayleiskaavan yhteydessä vaihtoehdoksi esitettiin tunneliratkaisu, joka ulottuisi Santalahdesta Naistenlahteen. Tunnelin sisältävä kaava tuli voimaan vuonna 2006.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Lemminkäinen-ryhmittymä voitti Rantaväylän tunnelin allianssiurakan”

  1. Todellinen voittaja on YIT, joka saa rakentaa tunnelin valmistuttua Näsijärven rannan täyteen asuntoja.

    Näin se on voittanut 20-vuotisen kujanjuoksun tamperelaisten vastustuksesta huolimatta. Noin 80 prosenttia tamperelaisista vastustaa Rantaväylän tunnelin rakentamista.

    Tunnelilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tehdä tilaa YIT:n kerrostaloille. YIT saa nimensä suomenkielen historiaan uudissanallaan kerrostalomaisemointi.

    Rantaväylän olemattomat ruuhkat purettiin liikennevaloja säätämällä heti kun tunnelipäätös oli saatu lyötyä lukkoon.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat