Arvio: Ratikan rakentaminen Tampereelle kannattaa

Raitiotien rakentaminen Tampereelle on yhteiskunnallisesti kannattavaa, arvioidaan tänään julkistetussa yleissuunnitelmassa. Raitiotien kustannusarvio on 245–249 miljoonaa euroa.

Raitiotien rakentaminen Tampereelle on yhteiskunnallisesti kannattavaa, arvioidaan tänään julkistetussa yleissuunnitelmassa. Raitiotien kustannusarvio on 245–249 miljoonaa euroa.

Suunnitelman mukaan raitiolinja veisi Hervannan kaupunginosasta keskustan kautta Länsi-Tampereelle. Toinen linja veisi keskustasta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan.

Busseihin perustuvissa vaihtoehdoissa investoinnit olisivat noin 80 prosenttia siitä, mitä raitiolinjan rakentamiseen arvioidaan kuluvan. Raitiotie on raportin mukaan matkustajille mukavampi ja nopeampi.
Raitiolinjan odotetaan lisäävän joukkoliikenteen suosiota. Vauhti ratikan kyydissä olisi nopeimmillaan 70 kilometriä tunnissa, ydinkeskustassa kuitenkin noin 20 kilometriä tunnissa.

Suunnitelman mukaan ratikkalinjan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan 2016. Koko linja olisi liikennöitävissä 2020-luvun alkupuoliskolla. Siihen mennessä Tampereen väkiluvunkin arvioidaan kasvaneen tuntuvasti.

Tampereen kaupunginvaltuusto käsittelee ratikkasuunnitelmaa kesäkuussa. Silloin on määrä päättää, ryhdytäänkö raitiotietä toteuttamaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Arvio: Ratikan rakentaminen Tampereelle kannattaa”

  1. Mikä tahansa rakennushanke saadaan näyttämään kannattavalta, jos niin halutaan. Tampereen ratikka ei ole ikinä kannattavampi kuin bussit. Kaiken lisäksi bussiliikenne ei katoa Tampereelta minnekään, vaikka ratikka tulisikin katujen tukkeeksi. Ratikka on siis tarpeeton pelkästään lisäkustannus.

    Tampereen malli on taas sama kuin sen kuuluisan hukkatunnelin rakentamisessakin. Osin samat henkilötkin ovat jälleen asialla tilaajapäällikkö Laaksosta myöten.

    Tampereen malli on se, että tehdään selvästi alimitoitetttu kustannusarvio halutusta vaihtoehdosta ja selvästi ylimitoitettu muista vaihtoehdoista. Näin saadaan etukäteen kabinetissa päätetty vaihtoehto näyttämään edullisimmalta.

    Karu totuus paljastuu kaupunkilaisille (maksajille) vasta siten, kun kustannukset kaksinkertaistuvat rakennus- ja hankintavaiheessa.

    1. Kuinkahan tuo Tampereen ratikkakiskojen rakentaminen mahtaa onnistua, kun siellä ei osata rakentaa busseille edes pysäkkilevennyksiä. Jo olemassa olevat pysäkkilevennyksetkin poistetaan, jotta autoilua saadaan mahdollisimman paljon vaikeutettua. Vaihtaisin ensimmäisenä tamperelaiset liikennesuunnittelijat turkulaisiin.

  2. Ihme nillitystä. Nyt perjantaikänni päälle ja unohdetaan tämmöset pikkukinastelut. Peijoona. Hunsvotit.

Vastaa käyttäjälle Mansen Hanu Peruuta vastaus