Hallitusohjelman mukaan valtio tukee Helsingin seudun suuria infrastruktuurihankkeita, Pisara-rataa sekä Länsimetron jatketta Kivenlahteen saakka, mikäli Helsingin seudun kunnat sitoutuvat kaavoituksen vauhdittamiseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen. Tavoitteena on alueen asuntotuotannon merkittävä lisääminen. Sopimus on tarkoitus neuvotella seuraavaan budjettiriiheen mennessä ja sillä vahvistetaan Helsingin seudun MAL-aiesopimuksessa jo aiemmin hyväksyttyjä tavoitteita.
”Tavoite on selvä: rakennetaan ihmisille koteja sinne, missä niitä eniten kaivataan. Tarvitsemme kaikkien toimijoiden yhteistyötä, mitä uusi sopimus osaltaan vahvistaa. Yhtä tärkeää on toimeenpanna jo aiemmin tehtyä MAL-aiesopimusta niin, että Helsingin seudun kolme suurinta kaupunkia sekä radanvarsikunnat aktiivisesti tehostavat kaavoitusta ja asuntotuotantoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle”, kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen sanoo.
”On hyvä, että valtio ja kunnat vahvistavat liikenteen ja maankäytön toimien yhteensopivuutta. Uusi sopimus antaa entistä paremmat mahdollisuudet fiksuun liikennejärjestelmään ja kaupunkirakenteeseen kasvavalla pääkaupunkiseudulla”, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko sanoo.
”Valtio tulee nyt merkittävästi vastaan pääkaupunkiseudun kuntia metropolialueen kehityksen pullonkaulojen purkamiseksi. Tarkoitus on sopimuksin varmistaa, että onnistumme tässä yhdessä. Toimivaa ja kilpailukykyistä metropolialuetta tarvitsevat niin alueen tavalliset ihmiset ja yritykset kuin koko Suomen talous”, valtiovarainministeri Antti Rinne sanoo.
Neuvotteluryhmän puheenjohtajana toimii rakennusneuvos Matti Vatilo ympäristöministeriöstä. Ryhmän toimikausi on 4.8.-30.9.2014.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “YM asetti neuvotteluryhmän, tuloksista riippuu valtion tuki isoille infrahankkeille”