Kokeile kuukausi maksutta

Espoon kaupunginhallitus käsittelee länsimetron jatkon mahdollistavaa sopimusta 15.9.

Espoon kaupunginhallitus käsittelee 15.9. valtion ja Helsingin seudun kuntien välistä sopimusta suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi. Espoon osalta sopimus liittyy keskeisesti länsimetron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen.

Espoon kaupunginhallitus käsittelee 15.9. valtion ja Helsingin seudun kuntien välistä sopimusta suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi. Espoon osalta sopimus liittyy keskeisesti länsimetron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen.

Sopimuksessa korotetaan asuntokaavoitustavoitetta MAL-aiesopimuksessa esitetystä vuotuisesta 250 000 kerrosneliömetristä 312 500 kerrosneliömetriin. Kaavoitustavoitteen  lisäys on 25 prosenttia. Espoon kaupungin tiedotteen mukaan vaatimus on linjassa valtuuston jo päättämän asemakaavoitustavoitteen kanssa, jossa tavoitteeksi asetettiin 350 000 kerrosneliömetriä. Kaupungilla on hyvät edellytykset toteuttaa sopimuksessa esitetty tavoite.

MAL-aiesopimuksen vuosina 2012 ja 2013 on Espoossa hyväksyttyjen asemakaavojen asuinkerrosala ollut hieman vajaa 300 000 kerrosneliömetriä vuodessa. Jotta korotettuun tavoitteeseen päästään, kaavoitusta tulee priorisoida ja nopeuttaa erityisesti metron jatkeella ja kaupunkiradan kehityskäytävässä.

Sopimuksessa valtio on hyväksynyt metron hankesuunnitelman mukaisen hankelaajuuden sekä sitoutunut osallistummaan kustannusarvion mukaisiin kustannuksiin 30 prosentin osuudella. Valtio on asettanut sopimuksessa kustannuskaton 240 miljoonaan euroon. Kustannuskatto on kiinnitetty maanrakennuskustannusindeksiin.

Valtion rahoitusosuus alkaa vuonna 2017. Siihen asti hankkeen rahoittaa kokonaisuudessaan Espoon kaupunki. Hankkeen loppuvaiheessa valtio vastaa kustannusten kattamisesta. Tavoitteena on, että Länsimetron jatkeen rakentaminen alkaisi lokakuussa 2014 ja hanke valmistuisi 2020.

Länsimetron jatkeen hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 801 miljoonaa euroa (maanrakennuskustannusindeksi 11/2013).

Länsimetron jatkeen osalta valtio pitää sopimukseen sitoutumista riittävänä, kun pääkaupunkiseudun kunnat ovat sen hyväksyneet syyskuun loppuun mennessä. Sopimus on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka.

Viisi maanalaista metroasemaa

Metron jatkaminen Kivenlahteen on osa koko pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää. Se kytkee Espoon lounaisosat tiiviisti muuhun pääkaupunkiseutuun. Metro mahdollistaa kaupungin kehittymisen laajalla vaikutusalueella. Tehokkaan joukkoliikenteen piiriin saadaan heti yli 50 000 asukasta, Espoon tiedotteessa todetaan.

Hanke sisältää kalliotunnelissa Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan metrolinjan, viisi nykyaikaista maanalaista metroasemaa sekä bussien liityntäliikennejärjestelyt että pysäköintiratkaisut asemilla. Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi rakennetaan läntinen maanalainen metrovarikko, joka sijoittuu Sammalvuoreen.

Indeksi merkittävä

Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja Olavi Loukon mielestä on merkittävää, valtiolta tulevat metrorahat on sidottu indeksiin vuoteen 2020 saakka. Vaikka inflaatio korottaa metrorakentamisen 801 miljoonan euron kustannuksia, valtio maksaa siitä huolimatta 30 prosenttia kustannuksista.

”Valtion rahoitusosuuden sitominen indeksiin on erittäin merkittävä asia. Inflaatio voi nostaa valtion rahoitusosuutta 40-50 miljoonalla eurolla”, Louko on arvioinut Rakennuslehdelle.

Louko on myös muistuttanut, että asuntotonttien kaavoituksen lisääminen ei tarkoita suoraan asuntotuotannon lisääntymistä. Asuntorakentamisesta 80 prosenttia on vapaarahoitteista tuotantoa. Myös valitukset saattavat pienentää todellisen kaavoitetun tonttimaan lisääntymistä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Espoon kaupunginhallitus käsittelee länsimetron jatkon mahdollistavaa sopimusta 15.9.”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat