Kokeile kuukausi maksutta

Kehä I tunneliin Tapiolan ja Otaniemen välissä

Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti lähtökohdista Kehä I:n tunneloinnille Tapiolan ja Otaniemen välissä.

Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti lähtökohdista Kehä I:n tunneloinnille Tapiolan ja Otaniemen välissä.

Elinkeino- ja kilpailukykyjaosto kehotti kaupunkisuunnittelukeskusta ja -lautakuntaa selvittämään edellytyksiä alueen kaavoittamiseen edellä kerrotun liikenteellisen periaateratkaisun pohjalta niin, että rakentaminen voidaan aloittaa viimeistään vuoden 2020 aikana.

Yleiskaavaan Kehä I:n tunnelointi sisältyy jo.

Periaateratkaisussa Kehä I tunneloidaan niin, että keskiosa on kalliotunnelia ja päissä on betonitunneliosuudet. Sen päälle suunnitellaan kaupunkibulevardi, joka johtaa Kehä I:ltä Maarinsolmusta Tapiolantielle.

Maarinsolmun eritasoliittymä kehitetään niin, että Kehä I:ltä pohjoisesta saadaan suora yhteys uuden kaupunkibulevardin välityksellä Tapiolantielle ja Tapiolantieltä takaisin Kehä I:lle pohjoiseen ja myös Otaniemen keskukseen. Bulevardi liitetään Tapiolantiehen niin, että nykyisen Kimmeltien eteläpäästä kehitetään osa kaupunkibulevardia. Alueelle muodostetaan pohjois-eteläsuuntainen viherakseli, joka johtaa Otsolahden rannalle.

Kehä I on valtion maantie. Valtion puolelta on ilmoitettu, ettei se osallistu Keilaniemen eikä Hagalundinkallion osuuksien kustannuksiin. Maarinsolmun eritasoliittymän kustannuksiin valtio periaatteessa osallistuu, mutta sen aikataulu on auki.

Teknisen ja ympäristötoimen on laadittava alueesta toteuttamisohjelma yhteistyössä alueen yksityisten maanomistajien kanssa niin, että Kehä I:n tunneloinnista aiheutuvat kustannukset voidaan kattaa maanmyyntituloilla ja maankäyttömaksuilla kokonaisuudessaan tinkimättä alueen merkityksen edellyttämistä laatutavoitteista.

Kaupunki on vuonna 2010 tehnyt Kehä I:n kokonaisuudesta eli Hagalindinkallion tunnelin lisäksi Maarinsolmun (Kalevalantien) eritasoliittymästä ja Keilaniemen tunnelista eritasoliittymineen hankesuunnitelman. Siinä laadittiin kaavoituksen pohjaksi aluevaraussuunnitelma sekä selvitettiin toteuttamisen edellytykset sekä rakentamis- ja käyttökustannukset.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehä I tunneliin Tapiolan ja Otaniemen välissä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat