Talous Infra Korjausrakentaminen Uutiset Mikko Kortelainen 2 kommenttia

Bernerin liikenneuudistus kaatui salailevaan valmisteluun

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin epäonnistumisen taustalla oli salaileva valmistelu.

Berner tiedotti maanantai-iltana, että liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys keskeytetään.

”Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen”, Berner toteaa ministeriön tiedotteessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö myös keskeytti liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen ja Ota kantaa -keskustelun.

Vielä selvityksen julkistamistilaisuudessa viime viikolla Berner vakuutti uudistuksen realistisuutta, vaikka valtiovarainministeriöstä oli todettu, ettei autoveroon liittyvää valmistelua ole käynnissä. Autokauppa jumiutui, kun kansalaiset jäivät odottamaan autoveron poistoa. Uudistuksesta luopuminen poisti autokaupan tulpan.

Esitys ei kelvannut hallituskumppaneille

Berner esitteli pienessä piirissä valmistellut liikenneselvityksensä viime viikolla. Sen mukaan tiet olisivat siirtyneet uuden yhtiön omistukseen, autoverosta olisi luovuttu ja autoilijoilta olisi kerätty tienkäyttömaksuja.

Voimakasta kritiikkiä saaneen liikenneuudistuksen keskeyttäminen ei tullut yllätyksenä viime päivien tapahtumien jälkeen.

Bernerin hallituskumppaneista perussuomalaiset olivat tyrmänneet hankkeen jo ennen selvityksen julkistusta. Puolueelle ei kelvannut tieverkkojen yhtiöittäminen ja autojen seuranta satelliittipaikantimilla. Selvityksen julkistuksen jälkeen puolueen irtiotto oli vielä jyrkempi.

Myös kokoomus tyrmäsi liikenneuudistuksen. Hankkeen kaaduttua valtiovarainministeri Petteri Orpo ilmaisi twitterissä tyytyväisyytensä asiaan.

”Hyvä, että autoverotukseen liittyvä epävarmuus saatiin ratkottua. Korjausvelkaan ja päästöjen vähentämiseen etsitään keinoja”, Orpo twiittasi.

Ylen mukaan Orpo (kok.) olisi toivonut, että valtiovarainministeriö olisi ollut virallisemmin mukana väyläselvityksen valmistelussa. Hänen mukaansa ministeriössä oli iso huoli siitä, että Bernerin suunnitelmat esimerkiksi autoveron poistamisesta olisivat tienneet erittäin merkittäviä muutoksia budjettiin ja verotukseen.

”Nyt piti odottaa, että selvitys annetaan ja sen jälkeen valtiovarainministeriössä vasta päästiin arvioimaan selvitystä”, Orpo sanoi Ylen Radio 1:n Ykkösaamussa.

Vaikutukset olisivat olleet miljardiluokkaa

Valtiovarainministeriö vastaa veroista. Bernerin selvityksen vaikutukset olisivat olleet miljardiluokkaa.

Kokoomuksessa liikenneuudistuksesta vastaa ministeri Kai Mykkänen. Hän sanoi Ylelle, etteivät hallituskumppanit saaneet nähdä selvitystä ennen viime viikkoa. Siksi selvitykseen ei ollut aikaa sitoutua.

Omana ratkaisunaan maanteiden korjausvelkaan Mykkänen tarjoaa itsenäisempää Liikennevirastoa. Hänestä olisi järkevää, jos virasto itse valitsisi korjausta kaipaavat tiet ja sillat eikä valinta olisi poliitikoilla. Määrärahat voisi hänen mukaansa irrottaa budjettikausista.

 Miksi hanke epäonnistui?

Liikenneuudistuksen kariutuminen osoittaa, että yrityselämästä tullut Berner ei oikein hallitse poliittisen järjestelmän toimintatapoja. Salamyhkäinen, pienen piirin valmistelu ei sovellu historiallisen suureen hankkeeseen.

Erityisen ison virheen Berner teki pitämällä hallituskumppanit pimennossa. Poliittinen selkänoja puuttui.

Käsittämätöntä on, että veroasioista vastaavaa valtiovarainministeriötä ja ministeri Orpoa ei otettu valmisteluun mukaan. Rahaministeriössä ei ole totuttu siihen, että miljardiluokan veroasioita tuodaan julkisuuteen sitä kuulematta.

Hallituskumppaneille Bernerin sähläys sopii lähestyvien vaalien alla mainiosti. Salamyhkäisyyden takia niiden oli helppoa tyrmätä uudistus ja sysätä vastuu epäonnistumisesta Bernerille ja häntä vahvasti tukeneelle pääministeri Juha Sipilälle.

 

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • Kärkikikykaarien maksaja

    Yritysjohtajan ainoa pomo on (toivottavasti viisas) hallitus. Sipilä ja Berner ovat molemmat menestyneitä ja hyvin itsenäisiä yritysjohtaja/omistajia. Jos ei ole itselle sopinut ei ole muita tarvinnut ottaa huomioon.
    Onko täällä joku ihmeissään valtakunnan hallituksen ongelmista ?

    Vastaa
  • Berner on varmaankin pettynyt kun hieno idea ja hyvä business ei startannut. Maksajatkin oli jo etukäteen löydetty, rahastakaan ei tuntunut olevan puutetta. Verojakaan ei olsi tarvinnut nostaa vaan aivan päinvastoin. Mitä siitä pikkuasiasta että jokaisella autonomistajalle olisi tullut uusi pieni maksu, keksimärin 300 – 500 euroa / vuosi. Maksu maksetaan saadusta palvelusta. Paljon yrityksiä ja satoja työpaikkoja jäi nyt syntymättä joita olisimme niin kipeästi tarvinneet nostamaan Suomi kukoistukseen.
    eikä se Trafikin työllistä Espanjassa ihmisiä. No, sama se missä työpaikka sijaitsee.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia