”Valmistelu on tehty huolellisesti ja valmistelussa on otettu huomioon kaikki eri näkökohdat”, Berner perustelee realistisuutta.
Vastauksen voi tulkita niin, että ministeriö katsoo jo selvittäneensä kaiken. Silloin nyt alkavalla lausuntokierroksella ei juurikaan ole merkitystä
Raiteet ja vesiväylät ulkopuolella
Alkuvaiheessa yhtiöitettäisiin vain valtion tieverkon ylläpito ja kehittäminen. Rata- ja väyläverkon osalta valmistelua jatketaan erillisenä hankkeena. Tavoitteena on, että ne tulevat liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alussa, jos yhtiö päätetään toteuttaa.
Rataverkon osalta haasteena ovat korkeat kustannukset, joiden kattaminen kokonaan maksuilla ei ole mahdollista. Jos tieverkolta kerättävää maksua käytettäisiin rataverkkoon, maksu olisi luonteeltaan veroluonteinen maksu, koska autoilijat eivät saisi täyttä vastiketta maksulleen.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Berner: Väyläyhtiön valmisteluaikataulu on realistinen – vaikka VM ei valmistele veromuutoksia”